Gå til innhold

Hjemmelaget diesel

Ranger emnet

Wrooooom

Anbefalte innlegg

Originally posted by Hondaen

Det er et radioaktivt stoff i den fargede dieselen.

Er ikke fargen de ser det på, men geigertelleren som slår ut når de måler en skvett av innhold i tank.

Dobbel tank i bil er den smarteste løsningen for de som drømmer kjøre billig. Har tenkt gjøre dette selv når jeg engang skaffer meg en pendle bil, A-B.

:D

Med radioaktiv diesel så må jo også eksosen bli radioaktiv! :eek:

På linken referert i tidligere innlegg fant jeg også informasjon om merkestoffer i diesel. De blander et gult og et blått fargestoff for å få den riktige grønnfargen. Er du sikker på at de ikke bruker en såkalt spektrofotometrisk bestemmelse for å avgjøre hvor mye farget diesel som er tilstede på tanken?

Sitat:

"Merkestoffer

Merking av mineral-olje skal skje med følgende stoffer og i følgende mengde per liter levert olje:

1. 0,005 gram 4-,N-etyl,N-[2-{1-(2-metylpropoxy) etoxyl}etyl]aminoazobenzen (Solvent Yellow 124),

og

2. 0,005 gram av følgende derivater av 1,4-diaminoan trakinon, enkeltvis eller i blanding:

a)

1,4-bis

-N- -2-etylhexyl- og/eller

-3-(2-etylhexyloxi)

propyl- og/eller

-3-metoxypropyl- aminoan-

trakinon (Solvent

Blue 79)

eller

b)

1,4-bis

-N- -etyl- og/eller

-amyl- og/eller

-2-etylhexyl- aminoan-

trakinon (Solvent

Blue 98)

eller

c) andre tilsvarende antrakinonderivater i en slik mengde at de enkeltvis eller i blanding vil gi like sterk blå farge ved en spektrofotometrisk bestemmelse."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 years later...
  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Napper opp tråden igjen.. Noen som vet hvor jeg får kjøp metanol i liten skala?
Hvis du bor i Oslo kan du prøve hos Arcus,hvis ikke kan du muligens få kjøpt hos en fargehandler eller hos et apotek. Jeg jobber selv i en bedrift som lager fiskeolje å vi bruker samme "oppskrift" for å oppkonsentrere fiskeolje som de bruker for å lage biodiesel. Bare at vi bruker ETANOL å ikke METANOL

`96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fargen. Big deal! uansett hvor mye du blander ut med vanlig diesel sitter farge stoffene igjen i tanken og diesel filteret ditt.. at du blir stooppet og sjekket på en PERSONBIL er sjansene 1-100000000000000000000. Skjer ikke!

MEN! hvor i lovvverket sies det at du ikke kan kjøre bilen din på parafin!??!

Det er stooort steg vekk fra Avgiftsfri diesel.

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btw, en kompis av meg hadde sånn jævla Militær lastebil sak. 6x6 vogn, husker ikke hva betegnelsen er på den.. husker vi gikk tom for diesel på vei hjem fra en båt tur. eneste vi hadde var 20l kanne med bensin. dette fylte han på. og et par liter med 2t olje og no bilolje han hadde ligganes.. dritten starta:)! hørtes ut som en rakett! men det funka faen meg!

merkelige de her militær maskinene!

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! :) Vet du literprisen på Fyringsolje 1? Kan det stemme at det er helt nede rundt 2,50-3,00 kr? (Farget diesel ligger vel på 4,50-5,00 kr.)

Det skulle vel ikke være noe problem å bruke det i sommerhalvåret og vel så det... Om vinteren går det jo eventuelt an å kjøpe littegrann blank avgiftsbelagt parafin og blande. Det burde gi en grei vinterdiesel.

avgiftsfri diesel ligger på rundt 7kr /l.

Husker den gode tiden da den kostet bare 3-4kr:)

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange urbane myter!

Fargen i "farget" diesel, fyringsolje, marinediesel osv er nettopp det-farge. Utsett den for lys noen uker og den blir blank, men du er akkurat like langt, produktet er tilsatt sporstoffer som kan spores via eksosen. Det kontroleres ikke av politi, ikke av biltilsynet/vegvesenet men av tolldistriktene. Sist jeg ble sjekket var på fergekaia på Oppedal i juni, kjekk dame med et apparat med sonde som ble plasert i eksosrøret.

På moderne dieselmotorer bør en være forsiktig med annet enn brennstoff som oppfyller produsentens krav, feks har fyringsolje ingen tilsettninger for bedring av smøreevnen (dagens "diesel" har i ren form svært dårlig smøreevne, den er "tørr" pga ekstremt lavt innhold av svovel). Automatgearolje kan være et alternativ om absolutt må prøve.

Straffenivået varierer, en yrkes-sjåfør vil få strengere straff enn en råner. Naboen, omreisende såpeselger, ble tatt med JetA1/"parafin" på tanken, i tillegg til etterkrevd avgift tilbake til den siste kvitteringen han kunne hoste opp på blankdiesel kostet det nærmere 50000kr i bot. Han kjører nå bensinbil.

Jeg er på utkikk etter en Golf2diesel, da blir det 70/30 frityr og diesel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll grønt og ikke tenk på det sier nå jeg...

Motoren tar jo ikke skade av det som mange tror...diesel er diesel.

Med de syke drivstoffprisene man har nå om dagen så sparer man fort inn 20.000 vil jeg tro, hvis man blir tatt for å kjøre "miljøvennlig".

(jeg for min del brenner opp kanskje 80 liter diesel i uka, og har regnet ut at jeg sparer ca.300 kroner "hvis" jeg bruker "alternativt" drivstoff.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 years later...