Gå til innhold

Hjemmelaget diesel

Ranger emnet


Wrooooom

Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Mondeo

Vet om noen som ble stoppet i dieselkontroll med russebil med dobbelt tankopsett! Det ble tatt prøve av innholdet i orig. tanken og alt var i orden, men de ble oppfordret til og tømme og gjøre ren tanken da det var mye rust den:D :D :D :D :D Er helt konge at noen lurer staten litt, de er ikke akkurat vonde og be hvis de kan lure til seg noen kroner!

 

 

:pisser: NORSK AVGIFTSPOLITIKK :ssip:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner hadde en Ford Excursion med doble tanker.......orginale påfyllingsrøret var bare en og en halv meter langt men havnet aldri i noen dieseltank.Hehe.......har selv hatt dieselbil som jeg konsekvent kjørte på "miljødiesel" som jeg kaller det.Hvis du har tilgang til slike 1000 liters plast-tanker som står på plast/stålpalle så fyll noen liter i den og la den stå ute i solsteiken en stund...........fargen forsvinner faktisk!!!!Men det er snakk om noen uker altså

`96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Audi quattro turbo

Hvis du har tilgang til slike 1000 liters plast-tanker som står på plast/stålpalle så fyll noen liter i den og la den stå ute i solsteiken en stund...........fargen forsvinner faktisk!!!!Men det er snakk om noen uker altså

 

Interessant! :) Dette skal jeg vurdere. Det er solstrålene som tar knekken på fargestoffet og ikke selve oppvarmingen sant? (M.a.o. jeg må bruke hvit halvveis gjennomsiktig plast.)

 

Jeg kan prøve med en 10-liters plastdunk først for å se akkurat hvor lang tid det tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikkje helt siker på det der med fargen. Min "miljødiesel" har stått oppe på en container siden august, og eg kan ikkje se at den har blitt noe mindre fargerik. Kan hende dette var noe som fungerte på dieselen da den var rød, da det røde stoffet ikkje hadde de samme kvalitetene som grønn og langt flere ulemper.

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BMW324TDa

Er ikkje helt siker på det der med fargen. Min "miljødiesel" har stått oppe på en container siden august, og eg kan ikkje se at den har blitt noe mindre fargerik. Kan hende dette var noe som fungerte på dieselen da den var rød, da det røde stoffet ikkje hadde de samme kvalitetene som grønn og langt flere ulemper.

 

Det var synd. Jeg får heller prøve å få tak i noe uten farge. :) Det er det samme hva det heter, bare det inneholder mye diesel eller parafin.

 

Vet du om det er lett å få tak i fyringsolje uten fargetilsetning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var synd. Jeg får heller prøve å få tak i noe uten farge. Det er det samme hva det heter, bare det inneholder mye diesel eller parafin.

 

 

Eg vet ikke om det er "umerket" fyringsolje/parafin lenger, da det finnes nok av de som er som oss og spekulerer i alternative drivstoff, dlik at vi faktis har råd til å bruke bilen. Men eg kan undersøke med disse "dieselguruene" som bor i nærheten av meg.....

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Wrooooom

 

Jeg har hørt at forsvaret bruker F34 både i både fly, helikoper og de bilene som har dieselmotor.

 

Til fly og helikopter benyttes JP1/JP4. Det er nok mer eller mindre det samme som F34. HUsker at det innholdt ca 98% parafin og resten var noe tilsettningsstofer for å hindre for mye soting etc. Hørte en historie fra skavdronen jeg tjenestegjorde ved at det hadde vært ute og flydd med helikopter og begynte å få lite drivstoff. Heldigvis kom de over en bensinstasjon uten tak slik at de kunne lande der. Stasjonen hadde en egen pumpe for parafin og dermed fikk de tak drivstoff. Måtte rengjøre motoren etc etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by fastone

 

Til fly og helikopter benyttes JP1/JP4. Det er nok mer eller mindre det samme som F34. HUsker at det innholdt ca 98% parafin og resten var noe tilsettningsstofer for å hindre for mye soting etc. Hørte en historie fra skavdronen jeg tjenestegjorde ved at det hadde vært ute og flydd med helikopter og begynte å få lite drivstoff. Heldigvis kom de over en bensinstasjon uten tak slik at de kunne lande der. Stasjonen hadde en egen pumpe for parafin og dermed fikk de tak drivstoff. Måtte rengjøre motoren etc etterpå.

 

Jeg har ikke hørt om JP1/JP4 tidligere. Jeg har imidlertid hørt at JET A-1 brukes i sivile passasjerfly, og består av rundt 98% parafin. Så det må være kun små forskjeller mellom mange av de ulike betegnelsene.

 

http://www.toll.no/regelverk/saer_avg/1999/s15-mm.html#kontroll fant jeg følgende sitat:

 

"1. Forsvaret gis tillatelse til å bruke merket olje til motorvogner registrert med kjennemerke med svarte eller røde typer på gul bunn.

 

2. Forsvarets kjøretøy som er registrert med sivile skilter, skal benytte avgiftsbelagt diesel.

 

3. Følgende drivstoff tillates levert umerket uten avgift

 

- F-34, flydrivstoff (enhetsdrivstoff)

 

- F-44, drivstoff til fartøybaserte fly (helikoptre)

 

- F-73, drivstoff til sjøgående fartøy, levert til forsvarets beredskapslagre.

 

4. Forsvaret kjøper eventuell annen umerket olje med autodieselavgift."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by fastone

Vi benyttet først JP1. Deretter så kom JP-4, som er en sikrer flybensin. Dette var til helikopter (Bell UH-1B) og Twin Otter. Det er forskjellige drivstoff avhengig av type fly/helikopter. JP = Jet Petrol.

 

Du høres ut som en flymekaniker. Viss jeg får tak i ren parafin, vil du da anbefale tilsetning av totaktsolje, eller en annen type olje?

 

En bilmotor er jo litt annerledes da, men jeg spør nå likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BMW324TDa

 

 

Eg vet ikke om det er "umerket" fyringsolje/parafin lenger, da det finnes nok av de som er som oss og spekulerer i alternative drivstoff, dlik at vi faktis har råd til å bruke bilen. Men eg kan undersøke med disse "dieselguruene" som bor i nærheten av meg.....

 

Bra viss du gidder å undersøke litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et radioaktivt stoff i den fargede dieselen.

 

Er ikke fargen de ser det på, men geigertelleren som slår ut når de måler en skvett av innhold i tank.

 

Dobbel tank i bil er den smarteste løsningen for de som drømmer kjøre billig. Har tenkt gjøre dette selv når jeg engang skaffer meg en pendle bil, A-B.

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende oljeprodukter er fritatt fra avgifter, men likevel ikke merket med fargestoff. :)

 

Jeg siterer fra http://www.toll.no/regelverk/saer_avg/2000/forskrift/autodiesel.html :

 

"På vilkår fastsatt av Toll- og avgiftsdirektoratet faller følgende produkter/anvendelsesområder utenfor forskriftens virkeområde, herunder merkebestemmelsene:

- Tung fyringsolje (dvs. mineral-olje som inneholder destillasjonsrest)

- Tungdestillat (dvs. gassolje med tåkepunkt over 5º C)

- Flyparafin levert til bruk for fly

- Mineral-olje som nyttes som råstoff i industriell virksomhet, dersom den av hensyn til bruken ikke kan merkes

- Mineral-olje som leveres i detaljforpakning på maksimum 5 liter, i den utstrekning det fremgår av pakningen at varen er til annen bruk enn framdrift av motorvogn."

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Det er vel tvilsomt om tung fyringsolje kan brukes i bil. Men kanskje man kan tilsette noe slik at den kan brukes? (Feks white-sprit eller metanol, som jo fungerer med frityrolje.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår