Gå til innhold

Trimming av 1,8T

Ranger emnet


Darkstar

Anbefalte innlegg

Eg har en Passat 1,8 T 98 mod, som eg ønsker å få litt mer futt i. Har tenkt på å montere en chipp og kjøpe meg et effektanlegg.

 

Noen som har efaringer med trimming av denne typen motorer, hva fungerer bra og hva fungerer mindre bra?

 

Ønsker tips om hva eg kan gjøre....

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sittet og ruget en del på det samme, har nemlig samme motoren i min..

Foreløpig har det stranda på at jeg ikke har så mye penger :(

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

193 hk - Chip.

 

210 hk - New E-proms in ECU, optimization of flow to intercooler, stainless steel exhaust (cat-back).

 

220 hk - New E-proms in ECU, optimization of flow to intercooler, race cat, stainless steel exhaust (cat-back).

 

240 hk - New E-proms in ECU, optimization of flow to intercooler, adjustment of fuel pressure, new turbo, exhaust manifold, high flow air filter, race cat, stainless steel exhaust (cat-back).

 

286 hk - New E-proms in ECU, optimization of flow to intercooler, modification of air filter housing, adjustment of fuel pressure, new turbo, exhaust manifold, high flow air filter, race cat, stainless steel exhaust (turbo-back).

 

330 hk - New E-proms in ECU, optimization of flow to intercooler, new turbo, exhaust manifold, wastegate, intercooler, fuel pressure regulator, injectors, piston rods, clutch, air filter, modification of air filter housing and charge air hoses and pipes, race cat, stainless steel exhaust (turbo-back).

 

420 hk - New E-proms in ECU, optimization of flow to intercooler, new turbo, exhaust manifold, wastegate, intercooler, injectors, fuel pump, fuel pressure regulator, camshafts, crankshaft, piston rods, pistons, oil cooler, clutch, flywheel, air filter, modification of air filter housing and charge air hoses and pipes, extra engine mounts, modification of crank case breather, porting of cylinder head, 2 x race cats, stainless steel exhaust (turbo-back).

 

Hentet fra http://www.audituning.com (Dahlback Racing)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle egentlig begynne og bygge en slik motor, men vi fant ut det ble for dyrt vis man skulle opp i den effekten som vi ville ha..

Men skjekket opp litt...

 

oppskriften på vår motor.. haltheck ca 15000.-

større dyser ca 5000.-

effektanlegg ca 12000.-

større turbo. ca13000.- med grenrør

nytt grenrør. hos krb..

større coller.. ca 5500,-

porte topp.. ca 5000.-

 

Burde holde til ca 300+

 

videre skulle vi bytte veiv(2,0l), stempler og kammer..

 

Men kommer kansje heller med en 2,7 biturbo til sommeren..

 

(ikke min bil, skal bare bygge);)

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.X: Skal dere legge så mye penger i en 1,8T, vil jeg tro det lønner seg å hente en TT 225 Hk-motor og bygge på den istedenfor. (Alternativt 225 hk varianten fra S3, ikke 210 hestern da den har annen topp). Smidde stempler, råder (og veiv?) er snadder og bygge på:)

 

2,7'n er dyyyr å trimme. Du må ha dobbelt eller 6 kontra 4 av det meste vet du ;)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

193 hk - Chip.

 

210 hk - New E-proms in ECU, optimization of flow to intercooler, stainless steel exhaust (cat-back).

 

220 hk - New E-proms in ECU, optimization of flow to intercooler, race cat, stainless steel exhaust (cat-back).

 

240 hk - New E-proms in ECU, optimization of flow to intercooler, adjustment of fuel pressure, new turbo, exhaust manifold, high flow air filter, race cat, stainless steel exhaust (cat-back).

 

286 hk - New E-proms in ECU, optimization of flow to intercooler, modification of air filter housing, adjustment of fuel pressure, new turbo, exhaust manifold, high flow air filter, race cat, stainless steel exhaust (turbo-back).

 

330 hk - New E-proms in ECU, optimization of flow to intercooler, new turbo, exhaust manifold, wastegate, intercooler, fuel pressure regulator, injectors, piston rods, clutch, air filter, modification of air filter housing and charge air hoses and pipes, race cat, stainless steel exhaust (turbo-back).

 

420 hk - New E-proms in ECU, optimization of flow to intercooler, new turbo, exhaust manifold, wastegate, intercooler, injectors, fuel pump, fuel pressure regulator, camshafts, crankshaft, piston rods, pistons, oil cooler, clutch, flywheel, air filter, modification of air filter housing and charge air hoses and pipes, extra engine mounts, modification of crank case breather, porting of cylinder head, 2 x race cats, stainless steel exhaust (turbo-back).

 

Hentet fra http://www.audituning.com (Dahlback Racing)

420 HK= KR. 220 000-250 000? Stemmer ikke det sånn noenlunde?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Baldrick

For ca. 19.000 blir det sagt at en skal havne på rundt 280 hk med Kit fra Jabbasport og Jabbasport har fra før bra rykte når det gjelder trimming av bl.a. G40 og G60

 

Jabbasport har ikke noe kit for motorer som er montert på langs enda, men det kommer.......

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte nå på moderat trimming eg da, ta ut ca 250 HK... Ha hørt at clutchen er en svakhet på disse bilene! Noen som vet????

 

Hvilken chip skal eg velge da, og hvilket effektanlegg....

 

Slik eg forstår det nå, så må eg montere effektanlegget før eg monterer chippen. Slik at chippen blir tilapsset bilen med Effektanlegg.

 

Tror eg må ta en tur ut til Børge Olsen Racing en dag, noen som vet åpningstidene hos han???

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Passat_RS

Tenkte nå på moderat trimming eg da, ta ut ca 250 HK... Ha hørt at clutchen er en svakhet på disse bilene! Noen som vet????

 

Hvilken chip skal eg velge da, og hvilket effektanlegg....

 

Slik eg forstår det nå, så må eg montere effektanlegget før eg monterer chippen. Slik at chippen blir tilapsset bilen med Effektanlegg.

 

Tror eg må ta en tur ut til Børge Olsen Racing en dag, noen som vet åpningstidene hos han???

 

250Hk er ett gråsone område prismessig på 1.8T motoren. Grunnen til det er valg av turbo og manifold. Dersom du begrenser deg til en K04 turbo så kan du fortsatt bruke orginal manfifolden da K04 passer rett på denne. Beste "real world" bremsepapirene jeg har sett på en K04 oppgradering er 252Hk. K04 passer forøvrig også rett på den orginale katten eller rett på andre effektanlegg/katter laget for 1.8T motoren. Det man imidlertid skal være klar over er at K04 er en forholdsvis liten turbo som har en tendens til å lage endel varme når man pusher den, en "optimalisering av fløde til intercooler" vil ikke være nok. Ny intercooler må til. Dersom du for eksempel går for en Garret GT28 turbo eller lignende ( den er god for stabile 300Hk ) så kan du lett ta ut 250Hk uten å oppgradere intercooler fordi den utvikler mindre varme, men da må du ha nytt grenrør og eksosen må spesial tilpasses. Regnestykket blir omtrent det samme som en K04 løsning. Ulempen med en GT28 som er en god del større enn en K04 er responstiden. Den vil ha noe mere "turbo lag" og vil derfor ikke være like kjørbar som en K04. En K04 spinner opp tilnærmet like fort som en K03 som du har orginalt.

 

I alle aspekter så er 1.8T en fin motor å trimme om noget kostbar. Jeg har selv hatt 2 stk 1.8T og det er fare for at det blir en 3dje :rolleyes:

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eilaas_2_2002_020.jpg

 

Jan her kjørte med mtm chip fra Børge og hadde problemer med at clutchen ikke hang med, men det ble bra etter at han byttet til clutch fra en 1.8TS 180hk.

 

Bilen finnes ikke mer (ikke hans feil) men han har allerede vært ute hos Børge og plukket litt på den nye bilen. Som er nesten helt lik :)

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Baldrick

For ca. 19.000 blir det sagt at en skal havne på rundt 280 hk med Kit fra Jabbasport og Jabbasport har fra før bra rykte når det gjelder trimming av bl.a. G40 og G60

 

strengt tatt sier de vel 360 hk, gjør de ikke det da?? og når det er i betraktning av at det er FWD så synes jeg det er litt pussig.. ihvertfall når man må ha differ og clutch ihvertfall.. og sikkert er det ikke dumt med litt større IC, og heller ikke litt bedre exos...

er begrenset hvor mye mer det koster for en turbo, ett grenrør og 4 dyser og en chip,... Skal riktignok jobbe for å få det billigere.. men ja.. (og på 360hk så er det nok ikke dumt med nye stempler og råder heller... ikke på 280 heller for den saks skyld...)

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår