Gå til innhold

Hvor stort annlegg kan dynamoen dra.

Ranger emnet

GalantV6

Anbefalte innlegg

Hei

Det sitter en 100amp dynamo i min Galant, hvor mye kan jeg kjøre på med av annlegg med dette, det er ikke ofte jeg spiller musikk når jeg har skrudd av motoren.

Det jeg skal ha i bilen kan dere se på den andre tråden som jeg har lagt ut.

Hilsen Galant V6

Uten kondensator vil nok lysene begynne å blinke om du drar mer enn 7-800 watt ut av forsterkere.

Med kondensator burde det gå fint å få utnyttet litt mer.

Det kommer også selvfølgelig an på hvor mye strøm bilen din trekker ellers, og hvor effektive forsterkere du har.

Tenk over hvilken last du kommer til å koble sub i, og hvor mange watt RMS du maksimalt kommer til å utnytte av forsterkerne.

Selv har jeg en 4-kanaler som i seg selv kunne ha kverket dynamoen om den var utnyttet fullt ut (brokoblet til rundt 2x450W), men denne utnytter jeg "bare" 4x138W av om jeg noensinne skulle forsøke å spille så høyt...

Da jeg i tillegg til denne hadde en subforsterker på 5-600W og 1F kondensator på hver forsterker, fungete det helt fint i en Golf med 70A dynamo.

Innimellom kunne jeg se antydninger til at lysene dimmet ørlite, men dette var så raske pulser at det ikke ble registrert på voltmeterne på kondensatorne.

Konklusjon:

1000-1200 watt ut av forsterkerne med 2F kondensatorer foret av 70A dynamo (frisk, lader 14,4 V) går fint!

MEN dette blir muligens litt annerledes om mesteparten av disse wattene går til sub...

Burde klare anlegget ditt helt greit ;)

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer også an på hvor stabil laderegulatoren din er... Om den ikke takler kjappe forandringer i strømtrekket, vil lysene dine dimmes uansett hvor stor dynamo du har.

OM du har en laderegulator som greier å hente stabilt 14,4volt ut av dynamoen, vil du kunne hente 1440watt kontinuerlig.

Så om lys og annet elektrisk i bilen trekker ca 5-600watt normalt, sitter du igjen med ca 8-900watt.

Og som Beemer sier... Gir du forsterkerene dine en eller flere kondensatorer, vil du kunne hente ut en del mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se Bisarre aktiv igjen :)

Jeg kjører en RF 551X og en RF 1001bd i bilen min.. org. dynamo/batteri og ikke noe kondensatorer.. Blinker litt i lysa og volten ramler ned i 11v til tider :P

kjører 1001bd`en i 1ohm, så den trekker det av strøm den finner.. :)

Har ett Exide Maxxima 900DC som skal inn i bagasjen etterhvert..

Forsvarlig? :rolleyes:

I like my women like i like my scotch.. 12 years old and mixed up with coke

-03 Mazda 6

x93 Mazda 323 GT-R

x91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se Bisarre aktiv igjen :)

Jeg kjører en RF 551X og en RF 1001bd i bilen min.. org. dynamo/batteri og ikke noe kondensatorer.. Blinker litt i lysa og volten ramler ned i 11v til tider :P

kjører 1001bd`en i 1ohm, så den trekker det av strøm den finner.. :)

Har ett Exide Maxxima 900DC som skal inn i bagasjen etterhvert..

Forsvarlig? :rolleyes:

Tja, det er jo tydelig at dynamoen er for liten og batteriet for dårlig (men det hjelper jo litt med nytt batteri).

Håper 1001bd'en din tåler 1 Ohm...

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Har en Golf4 00mod.Her sitter det 90amp dynamo.Med Audison Vrx 6.420.2

og 2 stk Focal Utopia 27wx 11" + 5farads kondis+Stinger Expert serie og

PC 1200 eller 1700 Odessey batteri.Det nærmer seg monteringsdag.Er det ikke like greit å bytte ut denne dynamoen.Den er jo tross alt fra 00.Eller hva sier dere her på forumet.PS 80amp sikring på Vrx.Oppgradere eller la stå.

Pioneer - Audison Vrx - Focal Utopia - Stinger Expert

Progressive Trance Golf 4 :eddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider