Gå til innhold

bakaksling-blues!

Ranger emnet


chiller

Anbefalte innlegg

På 240'en min har jeg en 1031 bakaksling med lav utveksling (3.54 eller under), og jeg har kjøpt meg en diff for 3.73 eller høyere. Hvor mye av delen må jeg ha fra en bakaksling på huggern for å bygge en komplett bakaksling?

 

Er det mulig å få speedoen til å funke? (Har elektrisk speedometer, og vil ikke bytte til mekanisk, siden jeg nok kommer til å bytte ut girkassa om ikke så lenge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 240'en min har jeg en 1031 bakaksling med lav utveksling (3.54 eller under), og jeg har kjøpt meg en diff for 3.73 eller høyere. Hvor mye av delen må jeg ha fra en bakaksling på huggern for å bygge en komplett bakaksling?

 

Er det mulig å få speedoen til å funke? (Har elektrisk speedometer, og vil ikke bytte til mekanisk, siden jeg nok kommer til å bytte ut girkassa om ikke så lenge)

 

Forstår ikke helt hva du driver med :rolleyes:

Er det en diffbrems du har kjøpt, og mener at den ikke passer på 1031 - bakakslingen din? Kan du ikke bare kjøpe en komplett bakaksel på høggern, helst med el-uttak på speedometer og flytte over? Står flere slike på høggere både i Oslo og Bærum.

 

For at speedometeret skal funke må du ha:

1: Diffklump med speedometerkrans (som regel 12 hull)

2: Diff-lokk med hull for giver

3: Speedometergiver

 

Dersom du har kjøpt diffbrems uten speedometerkrans må du kjøpe kransen på Volvo. Diff-lokket og speedometergiveren kan du flytte over fra bakakselen du har.

 

Hvis du ikke vil/ kan bruke 3:54 - kronhjul og pinjong som du har må du kjøpe en 1031 aksel med lavere utveksling. Anbefaler at du bytter difflagrene og ytre + indre pinjonglager når du likevel har plukket bakakselen fra hverandre. Disse lagrene er dyre hos Volvo og lønner seg å kjøpe på Industrifokus.Husk også ny tetning/ simmring mot pinjongen!

 

Du må ha spesialverktøy + presse for alt dette doh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt hva du driver med :rolleyes:

 

Hehe, ikke jeg heller! :P

 

Er det en diffbrems du har kjøpt, og mener at den ikke passer på 1031 - bakakslingen din? Kan du ikke bare kjøpe en komplett bakaksel på høggern, helst med el-uttak på speedometer og flytte over? Står flere slike på høggere både i Oslo og Bærum.

 

Jeg har kjøpt en truetrac-diff. Det er kun diffklumpen.

 

For at speedometeret skal funke må du ha:

1: Diffklump med speedometerkrans (som regel 12 hull)

2: Diff-lokk med hull for giver

3: Speedometergiver

 

Dersom du har kjøpt diffbrems uten speedometerkrans må du kjøpe kransen på Volvo. Diff-lokket og speedometergiveren kan du flytte over fra bakakselen du har.

 

Okay, så helt kurrant å få det fra volvo? Da hørtes det ut som en plan.

 

Hvis du ikke vil/ kan bruke 3:54 - kronhjul og pinjong som du har må du kjøpe en 1031 aksel med lavere utveksling. Anbefaler at du bytter difflagrene og ytre + indre pinjonglager når du likevel har plukket bakakselen fra hverandre. Disse lagrene er dyre hos Volvo og lønner seg å kjøpe på Industrifokus.Husk også ny tetning/ simmring mot pinjongen!

 

Det finnes to forskjellige utgaver av den diffen jeg har kjøpt, en for 3,54 og nedover, og en for 3,73 og opp. jeg har da "feil" utveksling i min i forrhold til hva diffen er laget for, det jeg lurte på var om jeg virkelig trengte hele bakakslinga, eller om jeg kunne komme unna med et par av delene. Har ikke helt fått med meg hva som er så empirisk forskjellig på de bakakslingene.

 

Du må ha spesialverktøy + presse for alt dette doh

 

Har (vistnok) ordnet en deal på dette, men må jo skaffe meg alle delene først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at du får kjøpt disse speedometer-kransene til Dana-differ som ble levert originalt til Volvo, men om disse passer diffen du har kjøpt vet jeg ikke. Om jeg ikke tar helt feil er True Track en Dana-diff.... :rolleyes:

 

Men at en diffbrems for 3:54 og høyere ikke skal gå om hverandre med de lavere utvekslingene er helt nytt for meg; Danas differ som brukes originalt skal passe omhverandre uavhengig av utveksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er to typer truetrac "spærrer" 3.54 og nedover (1030) og 3.54 og oppover (1031) samt det er forsjell på om axelen sitter forran eller bak (jeep)

1031 har større pinionlager enn 1030 samt huset er fysisk større på 1031 axelen får å få plass til større kronhjul... jeg har en truetrac "spærre" i aluminiumsbakaxeln min (1030) utvekslinga er 3.54 på den. bra diff syns jeg

ga 324dollar i usa for den +moms+porto. montering og utskifting av alle lager,shimsing+++ gjorde jeg selv på verkstedet, her er nøyaktighet meget viktig

 

siden det ikke er noe løst "lokk" på aluaxeln (lokket er integrert i huset) valgte jeg å flytte el speedoometersensoren (alt den trenger er riktig avstand mellom punktene får å "se" farten) så man kan ha den på flere steder baknav/fornav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... og alle andre jeg har snakket med, sikkert noe jeg har drømt :p

 

Du trenger en bakaksel som har hatt 3.73 eller høyere.

Tror det er noe med stikkakslene

 

ellers: 1030 = dana30, 1031 = dana 31 (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen forskjell på diffen om den er under 3.54 eller over, og det er heller ikke noen forskjell på 1030 og 1031 diffene.

 

Jeg har selv brukt diffen fra en 4.10 1030 i en 3.54 1031 uten å merke noen forskjell.

 

Jeg vet at visse amerikanske differ har forskjellig avstand fra senter til anleggsflata til kronhjulet. Jeg tør ikke banne på det, men mest sansynlig er forskjellen på TrueTrac diffene shimsinga av "sperra".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen forskjell på diffen om den er under 3.54 eller over, og det er heller ikke noen forskjell på 1030 og 1031 diffene.

 

Jeg har selv brukt diffen fra en 4.10 1030 i en 3.54 1031 uten å merke noen forskjell.

 

Jeg vet at visse amerikanske differ har forskjellig avstand fra senter til anleggsflata til kronhjulet. Jeg tør ikke banne på det, men mest sansynlig er forskjellen på TrueTrac diffene shimsinga av "sperra".

 

Ok, jeg var nemelig nede på volvo på økern her og forhørte meg. De så bare rart på meg og mente at diffen var lik samme hva utvekslinga var, så det er nok bare amerikanerne som er sære :) Men i en gammel post på turbobricks var det en som sa:

 

http://forums.turbobricks.com/archive/index.php/t-566.html

Also the differential units come in 2 sizes depending on what R&P you have/want. There are 3:73 and up, or 3:73 and down. Make sure you pick accordingly in case you ever want to change gears. For example, you cannot change from a 3:91 R&P to a 3:31 R&P w/o changing the diff. This goes for stock oem diffs and true trac diffs as well.

 

Var han bare på fylla eller...? Har ikke lyst til å stå med bakakslinga mi i deler og ikke få den sammen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår