Gå til innhold

Fjerning av katalysator

Ranger emnet


Geir A

Anbefalte innlegg

Audi A6 1.8 turbo 2001

 

Har kjøpt meg erstatningsrør for katalysatoren som jeg skal montere nå.

På katalysatoren sitter det to lamdafølere, en før rensing og en etter rensing.

Vil det skape noen problemer med motoren nå når begge følerene får samme verdier?

Den er fremdeles orginal ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at dersom man napper ut lambasondene så vil hjernen gå over i en "nødmodus" som fungerer likegreit og da får du de hestene du vil få ved å fjerne en katalysator...

 

Kan hende det er forskjellig fra bil til bil.. Men vet at min VW gjør det.

 

Alle hjerner har ett nødprogram hvis lambdasonden ikke virker. Men da vil motoren gå på fet blanding og bruke mer bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ofte med kraftig redusert "sikker" tenning. Å bare fjerne dem er ingen god løsning. Jeg ville heller bare montert kat-erstatteren, med begge følerne montert hvis mulig, og prøvd den først. Har gjort dette med en '97 Trans Am (obd2), den gikk helt fint videre den, uten å sette feilkoder. Med testinstrument så man at den sekundære føleren nå jobbet mye mer (normalt er denne nesten inaktiv - da den primære er den som gjør den virkelige jobben), men fortsatt bare holdt avgassene på lambda=1. Dette bekreftet med en 4-gass måler. Får du derimot feilkoder, kan man kjøpe og montere en lambdaføler "simulator" som erstatning for den sekunddære. Denne gir signal til styreenheten at den alltid er ok etter kat'en.

 

Du må selvsagt montere kat'en igjen ved eu-kontroll, hvis du ikke kjenner noen da...

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte fredag kat-erstatteren og de to lamdafølerene. Har kjørt ca 10 mil

hittil. Idag kjørte jeg E6 og lå jevnt i 130 og etter 15 km begynte motorlampen å lyse. Merket egentlig ikke noe om motor effekten ble noe dårligere. Da jeg stoppet, sjekket jeg att kontaktene til følerene var ok.

Startet bilen etter 15 minutt igjen men lampen lyste fremdeles.

Tok av batteripolene og ventet 2 timer før jeg startet bilen igjen.

Nå var lampen slukket. kjørte tilbake til Oslo igjen, ca 30 km, med variert turtall og fart uten att lampen begynte å lyse igjen.

 

Er det noen her som har utstyr for å lese av feilkoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår