Geir A Skrevet Mars 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2005 Audi A6 1.8 turbo 2001 Har kjøpt meg erstatningsrør for katalysatoren som jeg skal montere nå. På katalysatoren sitter det to lamdafølere, en før rensing og en etter rensing. Vil det skape noen problemer med motoren nå når begge følerene får samme verdier? Den er fremdeles orginal ellers. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Mars 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2005 Jeg har hørt at dersom man napper ut lambasondene så vil hjernen gå over i en "nødmodus" som fungerer likegreit og da får du de hestene du vil få ved å fjerne en katalysator... Kan hende det er forskjellig fra bil til bil.. Men vet at min VW gjør det. Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zub Skrevet Mars 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2005 Jeg har hørt at dersom man napper ut lambasondene så vil hjernen gå over i en "nødmodus" som fungerer likegreit og da får du de hestene du vil få ved å fjerne en katalysator... Kan hende det er forskjellig fra bil til bil.. Men vet at min VW gjør det. Alle hjerner har ett nødprogram hvis lambdasonden ikke virker. Men da vil motoren gå på fet blanding og bruke mer bensin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Mars 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2005 Og ofte med kraftig redusert "sikker" tenning. Å bare fjerne dem er ingen god løsning. Jeg ville heller bare montert kat-erstatteren, med begge følerne montert hvis mulig, og prøvd den først. Har gjort dette med en '97 Trans Am (obd2), den gikk helt fint videre den, uten å sette feilkoder. Med testinstrument så man at den sekundære føleren nå jobbet mye mer (normalt er denne nesten inaktiv - da den primære er den som gjør den virkelige jobben), men fortsatt bare holdt avgassene på lambda=1. Dette bekreftet med en 4-gass måler. Får du derimot feilkoder, kan man kjøpe og montere en lambdaføler "simulator" som erstatning for den sekunddære. Denne gir signal til styreenheten at den alltid er ok etter kat'en. Du må selvsagt montere kat'en igjen ved eu-kontroll, hvis du ikke kjenner noen da... Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir A Skrevet April 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 3, 2005 Monterte fredag kat-erstatteren og de to lamdafølerene. Har kjørt ca 10 mil hittil. Idag kjørte jeg E6 og lå jevnt i 130 og etter 15 km begynte motorlampen å lyse. Merket egentlig ikke noe om motor effekten ble noe dårligere. Da jeg stoppet, sjekket jeg att kontaktene til følerene var ok. Startet bilen etter 15 minutt igjen men lampen lyste fremdeles. Tok av batteripolene og ventet 2 timer før jeg startet bilen igjen. Nå var lampen slukket. kjørte tilbake til Oslo igjen, ca 30 km, med variert turtall og fart uten att lampen begynte å lyse igjen. Er det noen her som har utstyr for å lese av feilkoder? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg