Gå til innhold

Hvor mye har utformingen av kassen å si ?

Ranger emnet

Phantom

Anbefalte innlegg

Lurte på en sak her, hvor mye har selve fasongen på kassen å si. Vanligvis er det jo volum og slikt som bekymrer folk, men tenkte at utformingen må jo ha noe å si... For å sette det ekstremt på spissen, en kasse som er 10 cm dyp, men eks. 2 meter lang kontra en kasse som er helt firkantig med samme volum vil vel spille noe forskjellig ?

Lurer på dette siden jeg vurderer bilbytte i litt uvanlige bilstereobiler og sannsynligvis må trikse litt med å få til en kasse.. F.eks hvordan kan man klare å tyne en kasse inn i en Vw mk1 caddy ?

Er mange med peiling her på forumet så håper på litt teorier her og hjelp

-Abarth-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De punktene jeg kan komme på i farten som taler i mot extremt flate kasser er:

Bi lyder fra bass elementet kan reflekteres fra bakveggen og høres igjennom konen. (skumplast matte eller lign på bakveggen kan være en god ide)

et eventuelt ventilasjons hull i magneten kan få for liten plass til at luften sirkulerer tilstrekkelig (tror at, ei kasse bør være min 5cm dypere innvendig enn elementet krever , kan være en grei tommelfinger regel for å sikre tilstrekkelig kjøling av bassen.

Ekstremt flate bass refleks kasser umuligjøre plassering av porten/portene på samme flate som bass elementet da kassen fort blir for grunn til å tillate lange nok porter.

(husk at porten`s ende bør være minst like langt fra bakveggen som portens diameter)

Andre plasseringer av porten KAN i mange tilfeller funke greit, men kan også forårsake fase feil som gir inntrykk av at basslyden er treig eller at den henger etter resten av musikken.

Tror nesten jeg ville sett på et par 8" i lukkede kasser.

Har lekt litt med et par gamle Rockford RFP1408 i 2 stk 8L lukkede kasser, de spiller faktisk rett så imponerende til tross for størrelsen.

Glassfiber kan også være en ide når det gjelder å lage kasser på plasser der plassen er begrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bygget en kasse som fyller ut "tomrommet" bak setene i en Skoda Pickup. 15cm dyp og 140(?)cm bred. Høyde 40-50cm et sted. Ble ikke så aller verst, men var nok litt slaskete med glassfibern da jeg bygde den. Ble ikke helt tett. Noen lag glassfiber i bunnen som følger gulvet i bilen. Ned i brønnene og over tunnelen, front i MDF og resten i spon. I motsetning til Bilsport-pickisen og en anna pickup jeg prøvesatt i i Oslo får jeg setene mine helt bakover uten å kjenne kassa i ryggen. Trakk den med grått teppe som matcher interiøret i bilen. Har dessverre ikkke dig.cam så får ikke tatt bilder av den.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider