Gå til innhold

Justere turbotrykk i Saaben

Ranger emnet


saab9000t

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan jeg justerer turbotrykk med wastegaten?

Fått tak i en APC boks god for 220 gamp, men det skjer jo ikke noe så lenge jeg ikke fyrer opp litt mer trykk! :rolleyes:

Trodde egentlig at justeringa skjedde i apc'n, men?

 

Det er forresten en 9000 turbo 88 mod med vannkjølt turbo.

Saab 9000 airflow - 80's style

- Why drive a car, when you can pilote a SAAB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kast den apc boksen så langt innihælvete som det er mulig å få den

 

kjøp deg ei turboxs high preformance blåkran fra http://WWW.krbtrading.no og juster som du vil. regner med at du har innsprutmotor siden det er en 9000.

 

får den for lite fuel mekker du oe emd ei kaldstartdyse og no kjafs

det var det kompisen mine gjørde da vi starta med biler.

 

hadde selv 1 av 3 nysolgte 900 aeroer i 88

Bmw M3 Turbo

Nissan king-cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er APC´en som styrer trykket, så da har du blitt lurt...

 

TIPS:

Riv ut apc driten og sett inn en bleed istedet!

 

Vet du kan justere trykket i APC'n men det skal vel gå an å gjøre det med bleed uansett? APC'n min er modda med orginal saab chip som skal klare 220 hest, å det er nok for meg. hva er vitsen å pælme APC'n da? Det er vel bare hvis jeg skal blodtrimme!?

Saab 9000 airflow - 80's style

- Why drive a car, when you can pilote a SAAB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du kan justere trykket i APC'n men det skal vel gå an å gjøre det med bleed uansett? APC'n min er modda med orginal saab chip som skal klare 220 hest, å det er nok for meg. hva er vitsen å pælme APC'n da? Det er vel bare hvis jeg skal blodtrimme!?

APC´en din er nok ikke chippet, det er vel innsprøytningshjernen som er chippet. :)

APC boksen funker bra hvis du vil ha lite effekt og ustabilt turbotrykk. Er du ikke ute etter noe av dette, kobler du bort hele boksen og setter på en helt vanlig mekanisk bleedvalve istedet.

Bare det å sette på en slik ventil og justere trykket til 0,7-0,8bar på en helt std saab turbo gjør at det føles som en helt ny bil.

Med chip kan vel trykket økes til ca 1,1-1,2bar

Kan godt hende det er en trykksperre som slår inn rundt 1bar. Da må du lokalisere en trykkbryter en eller annen plass i dashen og koble sammen ledningene

Bingo er mye mere forutsigbart enn en apc-boks.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaha...? men når jeg kobler ut boksen starter jo ikke bilen... hvertfall ikke uten videre, å jeg har nix peil på å "tjuvkoble" svineriet.

Den bilen som boksen satt i før var visstnok skrudd opp med noe i samme gate som bleed, eller samme prinsipp sikkert. den gikk vel på 1 bar og det ble 200 hest. tror det var snakk om at 1,2 bar ville bli 220.

9000 har standard trykk på rundt 0,8 bar. har aldri hørt om no trykkbryter i saaben.. sikkert hjernen som er chippa, hvis det er i samma boksen.

 

Før hadde jeg en Fiat Croma turbo med en slik bleedventil. det eneste jeg gjorde da var å skru litt, å så ble det vei i vellinga. Ikke no apc på den så vidt jeg vet..

Har jeg misforstått hvis jeg tror at APC'n regulerer bensininnspruten i forhold til turbotrykk, eller luftmengde? å hvis det blir mer trykk ville jeg trodd at apc'n kjørte på mer bensin.. å at det ble bra:) men.. nå er jeg mest forvirra. :confused:

Saab 9000 airflow - 80's style

- Why drive a car, when you can pilote a SAAB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaha...? men når jeg kobler ut boksen starter jo ikke

bilen... hvertfall ikke uten videre, å jeg har nix peil på å "tjuvkoble" svineriet.

 

 

Du må jo få tak i den nye bleeden før du kan starte da, ble mye rot her nå.

 

Saab Turbo klubb

De gutta kan turbo, ta kontakt der.

 

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg misforstått hvis jeg tror at APC'n regulerer bensininnspruten i forhold til turbotrykk, eller luftmengde? å hvis det blir mer trykk ville jeg trodd at apc'n kjørte på mer bensin.. å at det ble bra:) men.. nå er jeg mest forvirra. :confused:

Ja da har du misforstått.

APC har ingenting med bensin å gjøre i det hele tatt. Bilen har to hjerner. En for selve innsprøytningen, og så har vi APC boksen som KUN styrer turbotrykk.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår