Gå til innhold

Hjelp til feilsøking - tenningsbank

Ranger emnet


Erik Braseth

Anbefalte innlegg

Hei

 

Denne tråden burde kanskje vært i Toyota Camry forumet, da bilen er en 1987 Camry med 1.8 forgassermotor.

 

Problemet er iallefall at det blir no fryktelig til tenningsbank ved pådrag. Uansett hvordan tenninga blir justert på tomgang så skjer dette. Det som jeg syns er rart er at den grusomt høye og kraftige tenningsbanken kommer kun ved belastning av motoren. Står bilen i fri og motoren ruses sakte oppover til høyt turtall er det ingen ulyder i det hele tatt.

 

Har sett litt på alle vakuumslangene, uten at jeg helt har fått oversikten over hva alle de noen-og-40 slangene går til så er det iallefall vakuum i én av de to slangene som går til vakuumklokka på fordeleren.

 

 

Noen ide om hvor jeg skal starte feilsøkinga? Og evt. hvordan?

 

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver med tenningsbank kun ved belstning er helt vanlig, da motoren har en helt annen fyllingsgrad og behov for fortenning ved høyere belastning.

 

Jeg regner med at du fyller 98oktan, evt har prøvd en tank eller to med dette? Merket noe forskjell siste tiden, eller alltid vært sånn?

 

Andre ting jeg tenker på er sotbelegg på ventiler/i forbrenningsrom, som både øker komp, og kan gløde (forårsake tenningsbank) ved høyere belastninger. Tennplugger med for høy varmeverdi (samme fenomen som over).

Mager blanding ved pådrag/feil med tilskuddskrets i forgasser.

 

For å begynne et sted, kan du prøve 98oktan, og ta av og plugge vakuumslangene til fordeleren. (Disse skal kun øke fortenningen pga langsom/dårlig forbrenning ved lite pådrag, og er uansett inaktive ved fullgass kjøring = lite/null vakuum) Bilen vil føles mye "dauere" på delgasskjøring, men det er bare for å være sikker på at ikke noe vakuum-greier kludrer til. Prøv så evt å justere den mekaniske fortenningen til det ikke banker mer.

 

Men litt med gasseren, hvordan er det med bensinfilter/flottørnivå? Min gamle Mazda hadde et glass på siden av gasseren, hvor man lett kunne sjekke flottørnivået. Mager blanding ved pådrag er å be om bråk.

 

Mye synsing fra min side, håper noe hjelper...

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har tenkt mye i de samme banene som det du skrev, men trodde kanskje at motoren hadde behov for litt mer fortenning også ved høyt turtall.

 

Har allerede prøvd 98 oktan, og det ble ingen forskjell.

 

Har også plugget slangene inn til fordeleren og problemet forandret seg ikke i det hele tatt. Derfor regner jeg egentlig med at det er her feilen ligger, men det er alltid greit å høre med andre folk.

 

Når du sier det så tror jeg faktisk varmeverdien på pluggene ikke er det den skal være, skal gå meg en tur ganske kjapt og sjekke det.

 

Det snedige er at problemet kommer og går, uten at jeg har funnet noen god sammenheng mellom når det oppstår og hvorfor.

 

Hvordan fjerne eventuelt sotbelegg da? Har hørt folk si at man skal fôre motoren med litt vann slik at belegget kjøles raskt ned og sprekker. Men å tømme vann i motoren er det siste jeg kommer til å gjøre. Vann komprimeres jo ikke så himla mye og jeg gidder ikke ødelegge noe mer enn nødvendig.

 

Skal se til helga om jeg får hjelp fra noen til å justere gasseren riktig, har aldri blitt helt klok på gasseren i denne bilen.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, motoren skal ha mer fortenning på høyere turtall, men det tar (sentrifugalkreftene og) vektene seg av i fordeleren. Når du har 4km vakuumslanger er det greit å eliminere potensielle feilkilder (hvis noen ventiler/enveis ventiler osv "holder igjen" vakuum, kan det lure deg ellers - derfor plugge slangene) Er det sot som gløder eller for høy komp, vil ingen tenningssenking kunne hente inn det, men kan jo prøve å senke tenningen 2grader av gangen, for å se om det blir forskjell.

 

At det kommer og går er interessant, hvordan er motortemp'en da? Rett etter oppstart, eller etter en tids kjøring? Hvilket turtall er det verst på? "alle" turtall?

 

Vann går fint det, men du skal jo ikke dunke nedi en halvliter på 3sekunder heller da... Har du bytta noen toppakninger og sett hvilken sylinder som har fått vann i seg, skjønner du fort hva vannet gjør. "skinnende blankt" er vel et godt uttrykk - men du har helt rett, for mye gjør skade. Jeg har sjelden hatt behov for å gjøre dette, men å holde motoren på ca 3000rpm og helle en tynn stråle ned i forgasseren har ikke gjort nevneverdig skade for meg hvertfall. Bare helle nok til at turtallet synker litt, og heller bruke tid på det. Bakgårdsmekk er det uansett, får kjøpt fine (og dyre) produkter til å gjøre dette litt tryggere.

 

Men ikke hør på meg notin

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bytta plugger til riktig sort, så nå skal det problemet være løst.

 

Tenningsbanken er fremdeles til stede. Det ble kanskje en aning mindre tenningsbank, men det skal jeg ikke si for sikkert. Placeboeffekten kan jo være tilstede :P

 

Når det gjelder at problemet kommer og går, så varierer det veldig. Som nå f.eks: problemet kom for noen uker siden og har enda ikke gått. Av og til forsvinner tenningsbanken og kan være borte i alt fra 5min til 2-3 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår