Gå til innhold

hvordan finne riktig dekktrykk?

Ranger emnet

Mandel

Anbefalte innlegg

står det i tanklokk eller på tavlen ved siden av pumpen, så bruker du det som står der.. hvis det e feil dekkdimensjon, kan du se etter en bil som e omtrent like tung med samme dim

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan finne det ut selv hvis du tegner en strek på tvers av dekkbanen med kritt, tusjh eller whatever og ser hvordan den slites. Egentlig det samme som å se på slitasjen på dekkbanen bare at man slipper å vente i 6 mnd. på resultatet.

Er du helt nerd kan du kjøpe deg et pyrometer ("termometer") som du måler temperatur i dekkbanen. Målet er å få slitt jevnest mulig (samme temperatur) over hele bredden.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor finner jeg ut hva det riktige dekktrykket skal være??

har 205/40-17 dekk på en golf 3..

noen som vet ?

takk for svar

Med bredere og mindre profil, så bør trykket i dekket økes litt.

På min Primera hadde jeg 215X40 - 17" (Bilens vekt 1185kg) 35pund

mot std (185X65 - 14") 29pund.

Kjørte slik i 2 år, og helt gjevn slitasje. (på begge sett hjul, Dem holdt bare 1 sessong)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står det i tanklokk eller på tavlen ved siden av pumpen, så bruker du det som står der.. hvis det e feil dekkdimensjon, kan du se etter en bil som e omtrent like tung med samme dim

tror du skal lete lenge etter en bil som har orginaldim på 205/40-17.

og det står ikke ved tanklokket..der står det hva trykket i orginalfelgene skal være, og de er ikke større enn 175/65-14...

var og sjekket på interdekk, og de sa at jeg skulle gå for 30..

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Men finnes det ikke en eller annen regle så det går ann å regne ut hvilket trykk som er ca riktig utifra dekkdimenson og bilvekt eller noe??

Har en bil med tørrvekt 1240 kg og orginaldekk 185/70/14. Der skal dekktrykket være 28 psi..

Jeg har satt på dekk med dim 185/60/14, hvilke lufttrykk er da riktig??

Jada, jeg er klar over at dette dekker gir mer enn 5% mindre omkrets enn orginaldekket, men det driter jeg i..

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider