Gå til innhold

airbag vs veltebur

Ranger emnet

endorfun

Hvilken bil ville du vært i hvis du kom ut for en ulykke  

100 stemmer

1. 1. Hvilken bil ville du vært i hvis du kom ut for en ulykke

• En ny og kollisjonssikker bil
      59
    • En eldre og mer usikker bil med veltebur
      41

Anbefalte innlegg

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

med tanke på at nye biler er bygget med "veltebur" så tar jeg det...

hvor mye hjelper et veltebur hvis motoren blir skytet inn i deg når du koliderer..

nye biler så blir motoren dyttet under deg ..

lykke til å lage et veltebur som gjør det ...

er ikke bare airbag som redder liv i nye biler..

[*] 2003 Lexus IS200

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nyere bil uansett.. de e laget for å gå i oppløsning for å bevare de som sitter inni, og det gjør meg ingen verdens ting.. men eg kjører gammalt som oftest :/

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

w124pillartestsm.jpg

190E henger i A-stolpen til en MB 124..

Poenget med dette bildet er at de fleste nyere biler der det fokuserer på sikkerhet så er takstolper og kupe laget for å tåle en trøkk!

Forøvrig har jo størrelsen litt å si! ;)

W140_Opel.jpg

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle kjørt ut og rulla endel ganger, såville jeg hatt bur, men hvis det skulle butte hardt ville jeg hatt airbag. Det har seg sånn at selv om du sitter støpt i 6 punkt sele og bur, så et du i livsfare hvis det butter i ca over 80 (40 mot 40) fordi da begynne innvollene dine å forflytte seg inni deg pga g-kreftene. Lite hyggelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle kjørt ut og rulla endel ganger, såville jeg hatt bur, men hvis det skulle butte hardt ville jeg hatt airbag. Det har seg sånn at selv om du sitter støpt i 6 punkt sele og bur, så et du i livsfare hvis det butter i ca over 80 (40 mot 40) fordi da begynne innvollene dine å forflytte seg inni deg pga g-kreftene. Lite hyggelig..

Hvis innvoller flytter på seg så spiller det ingen rolle på hva slags sikkerhetsutstyr bilen er utstyrt med. En airbag vil ikke kunne holde igjen innvollene dine noe bedre enn en 6-punkts sele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har kræsjet en "ny" bil med airbag i god hastighet og gikk uskadet ut så må jeg nokk stemme

"ny med airbagg" tror ikke det hadde gått like bra vist jeg hadde meid trynet ned i rattet... :rolleyes:

99' Audi A8 4.2 Quattro http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153036

85' Mærche

X-96' Audi A4TQ, X-95' Audi A4TQ, X-84' Audi 80cl

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=118129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart ny bil med airbag. Mulig ein med bur hadde klart seg litt bedre viss bilen hadde rullet rundt et par ganger sidelengs, men trur ikkje bilfabrikanter bruker ufattelig mange millioner på å gjer bilene sikrere viss det bare hadde vert å putte bur i. Altså forsterke litt her og der. Såg ein test av den nye Smart på Top Gear. Bilen tålte meir enn kva personen inni hadde gjort. Kupeen var nesten like heil, men hadde det vert ein person inni hadde innvollene blitt heilt øydelagd pga. g-kreftene, som nevnt tidligere.

[X] 1989 Mazda 626 2.0I 16v DOHC Coupe (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider