Gå til innhold

airbag vs veltebur

Ranger emnet


endorfun

Hvilken bil ville du vært i hvis du kom ut for en ulykke  

100 stemmer

  1. 1. Hvilken bil ville du vært i hvis du kom ut for en ulykke

    • En ny og kollisjonssikker bil
      59
    • En eldre og mer usikker bil med veltebur
      41


Anbefalte innlegg

Hvis begge bilene kjører 40, tilsvarer ikke det å krasje i 80!

40 mot 40 blir 40 det. (forutsetter lik vekt på begge kjøretøy)

 

tror tankegangen e at hvis 2 biler fronter i 40 så smeller det mer enn om du kjører i 40 i en fjellvegg

 

men 40+40 tilsvarer vel ikkje 80 i en fjellvegg, med tanke på at bilene bremser litt ned før det sier stopp, og fjellveggen e solid.

 

wilecat, eg har ikkje lyst å sitte på med deg eller moren din :P sorry, måtte bare ;) men grei måte å sjekke om omega e fin bil å foreta diverse stunts i :D

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg syns det er morsomt at det kun er saab (som jeg veit om) som elg-tester a-stolpen i bilene sine.. her i norden har jo det ganske mye å si:) A-stolpen holder visst mange tonn, og den blir ikke omfattet av ncap-saken

 

mvh oddi

 

 

Stilig! Elg er jo definitivt et faremoment her i nord... Er vel registrert ca 40 elg bare rundt den lille plassen jeg har hybel.. Har holdt på å bli massakrert et par ganger på vei hjem fra skola, da jeg ennå gikk hit og dit... Syke dyr

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deformasjonssoner er viktig, stivt karosseri skader bare enda mer. Tenk deg å f.eks. kjøre en Leopard stridsvogn i 50 km/h inn i fjellveggen. Antakeligvis veldig små materielle skader, men de inni ville blitt drept momentant p.g.a. kreftene. Gjør det samme med en hvilken som helst moderne bil, og utfallet ville blitt ganske annerledes.

 

Satt litt på spissen, men illustrerer noe med poenget. Forresten, Volvo 240 er myk i karosseriet i motsetning til hva de fleste tror.. Volvo skjønte tidlig poenget med deformasjonssoner.

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom bare til å tenke på at .. det er latterlig å sammenligne airbag med bur...hvorfor ikke heller si "modifisert gammel vs ny"

er mer presist..

Airbag er ikke der for samme grunnen buret er ..

 

Hvis du leser nøye er det akkurat det som står i pollen....

Poenget var å finne ut om folk mente en gammel bil med bur kunne være like sikker som en nyere og mer kollisjonssikker bil (fordi jeg er på utkikk etter ny bil). Mulig tråden kunne hatt en bedre tittel, men regner med de fleste forstod likevel.

-endorfun- www.smartforum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
I Nascar og Indycar har de nå strikk mellom veltebur og hjelm, for å bremse hodet ytterligere.

Jeg må arrestere deg littegranne her, men ikke mye. NASCAR og Indycar (champcar heter det vel nå, eller mener du på den nye serien som kjører på indy500? ...eh, har vel ikkeno å si, begge bruker det vel, og forhåpentligvis F1 og, men de har jeg ikke fulgt med på 5-10 år, så der kan jeg ikke si noe) bruker noe som heter HANS device, head and neck support tror jeg det står for. Det er en greie som har støttebein som går ned over begge sidene på skuldrene, med stropper som er festet i hjelmene. Det er ikke festet i velteburet, det tror jeg kunne ha vært litt vondt :D

 

Edit: Oi. Wikipedia er et ondt sted. http://en.wikipedia.org/wiki/HANS_device

 

F1 har det også, ja. Lurt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans stopper hodet fra å akselerere bort fra kroppen og "koble" seg av ryggsøylen slik at du slipper en brå død fra at hjernen ikke klarer å snakke med resten av kroppen. Det som er største problemet i voldsomme kollisjoner der man er fastspent så godt som i formel1 og WRC.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt litt på spissen, men illustrerer noe med poenget. Forresten, Volvo 240 er myk i karosseriet i motsetning til hva de fleste tror.. Volvo skjønte tidlig poenget med deformasjonssoner.

 

Jepp 240`n har både deformasjonssoner, og motor som sklir under bilen og ikke inn i kupè.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår