Gå til innhold

Lakkeringsutstyr for hjemmebruk?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg og fatters har tenkt litt på å skaffe oss en luftkompressor som vi kan bruke både til enkle lakkeringsjobber(eventuelt grunning av hele bilen min) og til bruk av luftverktøy! Men hva duger til dette?

 

Hvor stor kompressor må man ha, altså hvilke spesifikasjoner må vi se etter?

 

Noen forslag til kompressorer som kanskje varer noen år også?

 

Og i samme slengen; hvordan sprøyte burde man bruke til grunning, og annen lakkering generelt?

 

Noen som vet sånn ca. hvor mye lakk som går med for å lakkere en hel bil (utvendig, innvendig, motorrom, og ), tenker da først hvor mye grunningslakk som går med, og deretter selve pigmentlakken og klarlakk?

 

 

Vi er ute etter noe som har god kvalitet, men som ikke koster så alt for mye!

 

 

Takk for svar!

 

 

mvh Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 100l biltemakompressoren fyker fint den, +vannavskiller og div.

Skal du ha en god sprøyte så kjøp SATA,di koster litt men er vell verdt det. til grunning så er 1.7 til 1.9mm nål passeligt. til lakk så ville eg ha gått for ei 1.3mm hvlp sprøyta.

Til polo'n trenger du vel grovt regna:

kommer litt an på ka grunnig du skal bruke og, en slipe grundfuller elle bare en isolerene grunning?på en slipefuller går der fort 2.5 l + herder. om om den skal blandes 2:1. 4:1.ville eg ha tatt litt mer

Base: 2.5l + tynner. blannes vel 2:1 di fleste basene.så da blir det ca 3.2 l. og det sga ver mer enn nok til en hel bil. kommer litt an på han som skal lakke og, en som har lakka i 30 år hadde brukt klart mye mindre enn enn så har bare lakke i 2-3 år.

Klarlakk: ville eg bare ha kjøpt en 5l donk. klarlakk e altid kjekkt og ha.

vw golf rallye turbo.Solgt http://www.home.no/rallyeraider

Lakkering. send pm

95 escort cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg og fatters har tenkt litt på å skaffe oss en luftkompressor som vi kan bruke både til enkle lakkeringsjobber(eventuelt grunning av hele bilen min) og til bruk av luftverktøy! Men hva duger til dette?

 

Hvor stor kompressor må man ha, altså hvilke spesifikasjoner må vi se etter?

 

Jeg ville kjøpt en kompressor som leverer minst 400l/min, det holder stort sett til luftverktøy og lakksprøyte. Til sandblåsing o.l kreves fort 600l/min. Moe & co i Bergen har mye rimelig i kompressorer.

 

Noen forslag til kompressorer som kanskje varer noen år også?

 

Og i samme slengen; hvordan sprøyte burde man bruke til grunning, og annen lakkering generelt?

 

Tools selger en sprøyte fra Electra Beckum, heter 2200 og noen bokstaver til, den fås også i HVLP utgave til ca 1000kr. Dette er fint til hobbybruk.

Ellers så kan man jo ta steget opp på f.eks en DeVibiss sprøyte, min kjøpte jeg for 2000kr+mva på kampanjetilbud. Da er det proffutstyr det er snakk om.

 

Noen som vet sånn ca. hvor mye lakk som går med for å lakkere en hel bil (utvendig, innvendig, motorrom, og ), tenker da først hvor mye grunningslakk som går med, og deretter selve pigmentlakken og klarlakk?

 

 

Vi er ute etter noe som har god kvalitet, men som ikke koster så alt for mye!

 

 

Takk for svar!

 

 

mvh Mads

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raske svar sålangt;)

 

Men angående kjøp av lakksprøyte og dyser, hvor får man tak i det utstyret dere nevnte?

 

Rallyeraider: du sier at en kompressor på 100L holder, men hvordan er kvaliteten på Biltema-kompressorene..noen erfaringer her? skulle gjerne hatt en som varte i noen år..

 

THolandsli: Du sier at du anbefar en kompressor som leverer 400L/min...er dette kun for å kunne bruke luftverktøy i tillegg, eller gjelder dette for lakkeringen også? Er helt blank når det gjelder kompressorer og lakkering generelt.

 

Dere kan gjerne legge frem eksempler på hva slags grunning jeg burde bruke, og eventuellt hvilket merke på selve lakken.

 

 

Og til sist: Sett opp hvor jeg kan få tak i det forskjellige til en mest mulig rimelig pris(f.eks: nettsiden til Moe & co,Tools)!

 

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt teknisk dat på den biltema 100L:

Luftbeholder:100L

motoreffekt: 4 hk

gjennoml sylyndervolum: 470 l/min

maks arbeidstrykk:10bar

Men 10 bar har bi ikke brukt for når du lakkere uansett så, maks 2 kg inn på sprøytå me bruk av ei hvlp sprøyta. reguleres me et trykkventil på lakksprøytå.

så denne komprssoren skulle være god til ditt bruk ville eg tro. koster 5990kr.

Grunning: vis der er mye bart/rent stål så må du først isolere me enten en termogruming(glasurit)(denne er veldig god). og så 2-3 støkk me en fulldig slipefyller(glasurit)

Lakk. glasurit elle standox ville eg ha brukt pengane på. men dette koster jo litt da. men der er jo til en VW da må du bare :titties:

vw golf rallye turbo.Solgt http://www.home.no/rallyeraider

Lakkering. send pm

95 escort cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også prøvd å holdt meg til samme merke på det meste som blir brukt av grunning, fyller, lakk osv.

Blander du flere merker kan det skje noen reaksjoner og du risikerer kanskje å måtte slipe alt av igjen.

Noen merker går bra sammen, andre ikke.

For eks. hvis du lakkerer med billakk oppå et sted det har blitt lakkert med sprayboks så vil det nesten alltid "koke".

Derfor så er det tryggest å holde seg til et merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakksprøyte kan du kjøpe på:

Tools (halvbra til bra kvalitet)

Greiff Maskin - http://www.greiff.no (proff)

Tiller A/S i Trondheim (Proff)

Clas Ohlson (dårlig til halvbra)

 

Jeg har 4 sprøyter:

Ei fra Clas Ohlson, ei lita sprøyte til ca 269kr. Denne sprøyta funker greit nok som en "spraybokserstatter" , den bærer litt preg av å være billig og unøyaktig laget, luftkoblingen var av type "idiotkobling" og med ukurante gjenger så jeg måtte gjenge og sveise for å få tredd på ei normal Hansen-rompe.

---

Ei fra Byggmakker, fulgte med i et sett med forskjellig luftværktøy. Den hadde underliggende kopp. Prøvde å sprøyte en bil med bengalakk med denne sprøyta, konklusjon ble att denne sprøyta skulle jeg aldri bruke igjen, så jeg lånte den bort på ubestemt tid.

---

Ei ifra Tools, er av merket Electra Beckum (Metabo) FB2200. Kostet 600-700kr, absolutt en brukbar sprøyte, synes den ble litt grov med 1.5 dyse, men dyser fås kjøpt. Finnes også i HVLP utgave til litt over 1000kr. Sats heller på den, flere fordeler med HVLP.

---

Ei fra Tiller A/S, Ei Devilbiss GTi som kostet 2500kr på kampanje, hva denne koster til vanlig vet jeg ikke helt, men jeg har nettopp kjøpt den, så jeg har ikke fått testet den enda, men har studert den og her er det snakk om presisjon og kvalitet. Er jo et av verdens mest kjente lakksprøytemerker. Gleder meg som en unge til å få prøvd sprøyta.

 

---

 

Litt om HVLP kopiert fra DeVilbiss sin hjemmeside. http://www.devilbiss.com

 

High Volume Low Pressure

HVLP atomization utilizes a high volume of air delivered at 10 psi or less to atomize fluid material into a soft, low-velocity pattern. This reduction in the velocity of the airstream over the 40 to 70 psi typically delivered by conventional spray method results in a more controlled spray pattern, less bounce-back and enhanced transfer efficiency. Transfer efficiency can be defined as the amount of paint sprayed that goes onto the part as compared to the amount lost to overspray and bounceback.

 

---

 

Kompressoren fra Biltema synes jeg ser helt grei ut, liker personlig ikke Biltema, men ut fra dataene så er denne bra nok til lakk og luftværktøy. Den er litt i minste laget for sandblåsing, (spørs jo selvsagt hav slags utstyr man bruker) men en punktsandblåser går bra.

Man må jo tenkt på hva slags strøm man har tilgjengelig der hvor komptressoren skal stå. Den fra Biltema trekker sågodt som alt du kan belaste en enfase 16A kontakt med treg sikring med.

Om du har trefaskontakt tilgjengelig er det en fordel.

Min kompressor er en Dari på 5.5hk og med 200L tank, den står på et 32A trefasestikk og dimmer ned hele nabolaget i oppstarten, så her er det snakk om stor startstrøm.

 

---

 

Ved lakkering er det viktig holde jevnt luftrykk, det klarer den overstående kompressor uten problem. En viktig ting er att du har ren og fin luft til sprøyta, kjøp en bra vann/oljeutskiller av kjent merke, eller en filtermodul spesielt egnet for lakkering om du har my penger, koster ca 2000kr+mva og det må byttes filter til ca 1000kr med visse intervall.

Ordne deg en slange som du bruker kun bak vann/oljeutskiller så det ikke ligger forurensinger i slangen når du skal sprøyte.

---

 

På bar plate bruker jeg epoxygrunning, ellers bruker jeg LKV grunning eller hva det heter. Men hold deg til et fast merke som sagt. Jeg bruker Sikkens og Glasurit.

 

---

 

Moe & Co vet jeg ikke om har noen nettsider, men de bruker å annonser bak på bladet Motor.

http://www.tools.no

http://www.clasohslon.no

http://www.greiff.no

http://www.biltema.no

 

---

 

Dette ble et lang innlegg...... notin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rallyeraider: takk for info om biltemakompressoren, kommer nok til å starte med en slik en tror jeg.

 

SR20De: angående samme merke til gunning og lakk osv, produserer alle merker alle verdens farger, eller er det noen som spesialiserer seg på f.esk metallic-lakk osv? har som sagt ikke så mye peiling rundt dette temaet!

 

THolandsli: langt innlegg var bra i denne sammenhengen;) lærte mye her..takker for alle svar sålangt, og det er bare å legge til ting om det er noe som er glemt!

 

Finnes det forresten slike engangs-lakkbokser med luftsirkulasjon osv?(altså de boksene man står inne i å lakkerer)??

 

 

takk

 

mvh Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder du deg til et kjent merke så har dem de fleste fargene ja.

Er vel ikke akuratt noen som spesialiserer seg på metalliclakk tror jeg, for nesten alle produsenter har metallic.

Metalliclakk er jo nesten standard på bilene idag, ikke så mange som har tettfarge i forhold til metallic.

Men det er noen produsenter som spesialiserer seg på spesielle farger, House of Kolor for eks.

Men vil ikke anbefalle å begynne lakkere med lakk fra dem (litt dyrt), hvis du ikke har lakkert før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder du deg til et kjent merke så har dem de fleste fargene ja.

Er vel ikke akuratt noen som spesialiserer seg på metalliclakk tror jeg, for nesten alle produsenter har metallic.

Metalliclakk er jo nesten standard på bilene idag, ikke så mange som har tettfarge i forhold til metallic.

Men det er noen produsenter som spesialiserer seg på spesielle farger, House of Kolor for eks.

Men vil ikke anbefalle å begynne lakkere med lakk fra dem (litt dyrt), hvis du ikke har lakkert før. :)

 

Metallic var egentlig bare et eksempel..

 

Hadde egentlig ikke tenkt å lakkere bilen selv, men kanskje kjøpe inn lakken selv..det spørs litt på priser osv...

 

 

men kan noen legge ut noen linker til bedrifter som selger vanlig- og spesiallakk?

 

litt off topic kanskje:

 

ser etter en litt kul blåfarge (f.eks slik som Audi A3 sportback leveres i) noen som har bildeeksempler på farger jeg kan gå for(som faktisk man kan få tak i, og ikke er så alt for dyr)?

 

 

takker

 

 

mvh Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned American Hotrod serien som du finne på dc++,,,der e det Boyd Coddington teamet som drive å bygge bila.. Dei har filma en god del fra lakk kabinettet sitt som du kan lære av hvis du ikke har lakkert før..Her er en av filnavnene du kan søke etter i DC 32 Hi-Boy Roadster

eller bare søke på American Hotrod

 

Enkleste e å teste ut litt på nokken panser el. for så å leie seg en plass i et kabinett. Blir ofte ikke så bra resultat i garaga. Veldig lett og virvle opp støv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 150L biltema kompressor.. Funker helt topp.. Etter som jeg har hørt er det akkuratt samme kompressor som man får kjøpt andre steder bare lakkert i biltema farger..

PoloGti-99: 8x14",clean,Bur,omnicomp bremser

Impala-65: To be: torq trust II 8x18", lav!

MantaB-82: Slædde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakksprøyte kan du kjøpe på:

Tools (halvbra til bra kvalitet)

Greiff Maskin - http://www.greiff.no (proff)

Tiller A/S i Trondheim (Proff)

Clas Ohlson (dårlig til halvbra)

 

Jeg har 4 sprøyter:

Ei fra Clas Ohlson, ei lita sprøyte til ca 269kr. Denne sprøyta funker greit nok som en "spraybokserstatter" , den bærer litt preg av å være billig og unøyaktig laget, luftkoblingen var av type "idiotkobling" og med ukurante gjenger så jeg måtte gjenge og sveise for å få tredd på ei normal Hansen-rompe.

---

Ei fra Byggmakker, fulgte med i et sett med forskjellig luftværktøy. Den hadde underliggende kopp. Prøvde å sprøyte en bil med bengalakk med denne sprøyta, konklusjon ble att denne sprøyta skulle jeg aldri bruke igjen, så jeg lånte den bort på ubestemt tid.

---

Ei ifra Tools, er av merket Electra Beckum (Metabo) FB2200. Kostet 600-700kr, absolutt en brukbar sprøyte, synes den ble litt grov med 1.5 dyse, men dyser fås kjøpt. Finnes også i HVLP utgave til litt over 1000kr. Sats heller på den, flere fordeler med HVLP.

---

Ei fra Tiller A/S, Ei Devilbiss GTi som kostet 2500kr på kampanje, hva denne koster til vanlig vet jeg ikke helt, men jeg har nettopp kjøpt den, så jeg har ikke fått testet den enda, men har studert den og her er det snakk om presisjon og kvalitet. Er jo et av verdens mest kjente lakksprøytemerker. Gleder meg som en unge til å få prøvd sprøyta.

 

---

 

Litt om HVLP kopiert fra DeVilbiss sin hjemmeside. http://www.devilbiss.com

 

High Volume Low Pressure

HVLP atomization utilizes a high volume of air delivered at 10 psi or less to atomize fluid material into a soft, low-velocity pattern. This reduction in the velocity of the airstream over the 40 to 70 psi typically delivered by conventional spray method results in a more controlled spray pattern, less bounce-back and enhanced transfer efficiency. Transfer efficiency can be defined as the amount of paint sprayed that goes onto the part as compared to the amount lost to overspray and bounceback.

 

---

 

Kompressoren fra Biltema synes jeg ser helt grei ut, liker personlig ikke Biltema, men ut fra dataene så er denne bra nok til lakk og luftværktøy. Den er litt i minste laget for sandblåsing, (spørs jo selvsagt hav slags utstyr man bruker) men en punktsandblåser går bra.

Man må jo tenkt på hva slags strøm man har tilgjengelig der hvor komptressoren skal stå. Den fra Biltema trekker sågodt som alt du kan belaste en enfase 16A kontakt med treg sikring med.

Om du har trefaskontakt tilgjengelig er det en fordel.

Min kompressor er en Dari på 5.5hk og med 200L tank, den står på et 32A trefasestikk og dimmer ned hele nabolaget i oppstarten, så her er det snakk om stor startstrøm.

 

---

 

Ved lakkering er det viktig holde jevnt luftrykk, det klarer den overstående kompressor uten problem. En viktig ting er att du har ren og fin luft til sprøyta, kjøp en bra vann/oljeutskiller av kjent merke, eller en filtermodul spesielt egnet for lakkering om du har my penger, koster ca 2000kr+mva og det må byttes filter til ca 1000kr med visse intervall.

Ordne deg en slange som du bruker kun bak vann/oljeutskiller så det ikke ligger forurensinger i slangen når du skal sprøyte.

---

 

På bar plate bruker jeg epoxygrunning, ellers bruker jeg LKV grunning eller hva det heter. Men hold deg til et fast merke som sagt. Jeg bruker Sikkens og Glasurit.

 

---

 

Moe & Co vet jeg ikke om har noen nettsider, men de bruker å annonser bak på bladet Motor.

http://www.tools.no

http://www.clasohslon.no

http://www.greiff.no

http://www.biltema.no

 

---

 

Dette ble et lang innlegg...... notin

 

tror du den 50liters kompressoren funker like fint til lakkering?

94 AUDI 80 Quattro (Competition)

===>>

x 83 VW Golf GTI16V - Solgt

x 91 VW Golf GTI16V - Solgt

x 88 VW Golf GL - Oppbrukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår