Gå til innhold

Lakkeringsutstyr for hjemmebruk?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Er ikke bare antall liter tanken er på som teller.

Du må se hvor mye luft den klarer å levere i minuttet.

Hvor mye luft ei sprøyte bruker varierer også.

Link til biltemas 50liter kompressor

Luftbeholder 50 liter.

Motoreffekt 3,0 hk.

Gjennoml. sylindervolum 310 lit/min.

Fri avgitt luftmengde 260 lit/min.

Maks arbeidstrykk 9 bar.

Sylinderantall: 2. V-blokk.

Motordrift: Direkte.

Vekt 60 kg.

El: 230 V/1-fas.

står jo at den lever 260liter i minuttet da, sikkert litt pluss minus men..... men sånn ca hvor mye krever en lakk sprøyte da? ikke lest det noen plass, er det snakk om, 100liter/min , 150liter/min, 300liter/min, 400liter/min.... for bør jo ligge litt i pluss på produksjonen av luft i forhold til forbruk, så man har noe å gå på, og at kompressoren ikke går kontinuerlig?

for skulle gå bra med en kompressor som klarer å levere sånn ca 260liter i minuttet, om lakk sprøyten bare bruker 200liter i minuttet liksom? for har ikke noe å si om kompressoren jobber mens man lakker? med tanke på jevnt trykk å slik......?

94 AUDI 80 Quattro (Competition)

===>>

x 83 VW Golf GTI16V - Solgt

x 91 VW Golf GTI16V - Solgt

x 88 VW Golf GL - Oppbrukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig har ikke kommet til å kjøpt noe som leverer under 400l/min, luftværktøy bruker ofte mye luft og det er kjedelig å sitte å vente på att kompressoren lader. Men det er jo selvsagt lommeboka som styrer i mange tilfeller.

sant det, men den er ikke så lettvin å ha med seg :) men tror du den på 50liter - 260liter/minuttet vil funke? til lakkering.....? er også kjett å må være avhengig av 3fas kontakt i nærheten, som er på di som er større

===>>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo ann på hva slags sprøyte du bruker det. Må nesten sjekke data på den sprøyta du skal bruke/kjøpe.

forbruket på sprøytene til biltema så står det, en på 100liter, og en på 120liter, og så er det en på 250liter..... men trykket er jo ikke mer enn 3-4 bar ell hva det sto.... så man må lakke lenge i et strekk før trykket skal synke så lavt, at man må vente på mer luft, lakksprøyten er sikkert tom innen den tid også.... ell hva tror du.....

===>>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøyta med underliggende kopp bruker mye mer luft enn de med overliggende, grunnen er vell at en ejektor må bruke endel lakk på å løfte opp lakken fra koppen, jeg ble anbefalt en med overliggende kopp da jeg kjøpte DevilBiss sprøyta mi på Tiller A/S, underliggende kopp solgte de nesten ikke noe av lenger. Alle vil ha med overliggende, jeg personlig synes det føles mer naturlig å holde ei sprøyte med overliggende kopp.

Jeg har ikke prøvd sprøytene fra Feiltema, men liker bare ikke å kjøpe sånt presisjonsutstyr derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 50 liters kompressor fra biltema og en lakksprøyte derfra, og en lakksprøyte fra lakkspesialisten.

Kompressoren klarer helt fint å opprettholde trykket i det uendelige da man som regel aldri bruker over 4 bar til lakkering. Sprøyta fra biltema fungerer også helt greit når man får justert den. Bare vær grundig med rengjøring av sprøyta etter bruk. Og til slutt, ha på litt tynner i beholderen som får ligge der til neste gang den skal brukes, så ikke noe lakkrester herder i sprøyta og kommer ut som partikler neste gang den brukes (har opplevd dette selv, meget utrivelig)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...
Sprøyta med underliggende kopp bruker mye mer luft enn de med overliggende, grunnen er vell at en ejektor må bruke endel lakk på å løfte opp lakken fra koppen, jeg ble anbefalt en med overliggende kopp da jeg kjøpte DevilBiss sprøyta mi på Tiller A/S, underliggende kopp solgte de nesten ikke noe av lenger. Alle vil ha med overliggende, jeg personlig synes det føles mer naturlig å holde ei sprøyte med overliggende kopp.

Jeg har ikke prøvd sprøytene fra Feiltema, men liker bare ikke å kjøpe sånt presisjonsutstyr derfra.

Stemmer det. Og når sprøyta bruker mye mer luft er det veldig lett å få mye lakkstøv. Samt at en lettere blåser bølger i den våte lakken.

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Noen som vet sånn ca. hvor mye lakk som går med for å lakkere en hel bil (utvendig, innvendig, motorrom, og ), tenker da først hvor mye grunningslakk som går med, og deretter selve pigmentlakken og klarlakk?

Vi er ute etter noe som har god kvalitet, men som ikke koster så alt for mye!

Takk for svar!

mvh Mads

På en bil i "golf-klassen" må du regne 3-4 liter grunning, 4 liter basefarge og 4 liter klarlakk. (Ferdig blandet produkt)

Da må/bør legge 2 strøk med alt sammen... :)

:usa:

Lenke til kommentar
Del på andre sider