Gå til innhold

Bakaksel utveksling

Ranger emnet

Øyvind

Anbefalte innlegg

Hvilke utvekslinger er det mulig å få til 240 bakaksler?

Hvordan er det mulig å finne ut hvordan bakaksel jeg har?

Jeg har 3 stk liggende og finner ikke noe nr på noen av de.

Har alle 4 trins girkassene til volvo samme utveksling?

Jeg bytta girkasse på min 240 pga at den gamle var sliten, nå ligger motoren på 3000 rpm i 80 km/t. Og da er det kun girkassa som er bytta.

Mercedes 190

Chevy Van G20

Volvo 242 - http://www.home.no/v242

Blazer K5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytta girkasse på min 240 pga at den gamle var sliten, nå ligger motoren på 3000 rpm i 80 km/t. Og da er det kun girkassa som er bytta.

Her er det flere ting som spiller inn: Rulleomkrets på dekk, En annen ting er at hvis du har mekanisk speedometer vil det vise feil hvis du har f.eks 4.10:1 aksel og setter inn kasse som har sittet med 3.5:1 aksel. Dette kan eventuelt fikses med å ta speedometerdrevet (drevet i kassa som driver speedometerwire) fra den kassa som hører sammen med 4.10:1 akselen

Om speedometer viser riktig kan du sjekke med denne formelen:

rpm x 60 : utv x rulleomkrets i meter :1000 = km pr time

Eks:med 3000rpm, 4,10 aksel og 205/50-17 dekk

3000rpm x 60 = 180000 : 4.10 = 43902,5 x 1,95 m = 85609,9 :1000 = 85,6 km\t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det flere ting som spiller inn: Rulleomkrets på dekk, En annen ting er at hvis du har mekanisk speedometer vil det vise feil hvis du har f.eks 4.10:1 aksel og setter inn kasse som har sittet med 3.5:1 aksel. Dette kan eventuelt fikses med å ta speedometerdrevet (drevet i kassa som driver speedometerwire) fra den kassa som hører sammen med 4.10:1 akselen

Om speedometer viser riktig kan du sjekke med denne formelen:

rpm x 60 : utv x rulleomkrets i meter :1000 = km pr time

Eks:med 3000rpm, 4,10 aksel og 205/50-17 dekk

3000rpm x 60 = 180000 : 4.10 = 43902,5 x 1,95 m = 85609,9 :1000 = 85,6 km\t

Rulleomkretsen på hjula er over 2000 (store).

Målingen er gjort med måling langs E-18 ("din hastighet" skilt).

Har også sjekket turtallet når det er god flyt på motorveien (da går det i en plass mellom 80 og 100).

Og jeg merker stor forskjell ifra jeg bytta girkassa. Men jeg trenger noen tips på åssen bakaksel jeg burde sette på. Jeg har 3 bakaksler liggende, + at jeg har to biler med bakaksel på. Bilen brukes til pendling så vil ha den mest mulig ned på turtallet.

Mercedes 190

Chevy Van G20

Volvo 242 - http://www.home.no/v242

Blazer K5

Lenke til kommentar
Del på andre sider