Gå til innhold

Bakaksel utveksling

Ranger emnet


Øyvind

Anbefalte innlegg

Hvilke utvekslinger er det mulig å få til 240 bakaksler?

Hvordan er det mulig å finne ut hvordan bakaksel jeg har?

Jeg har 3 stk liggende og finner ikke noe nr på noen av de.

Har alle 4 trins girkassene til volvo samme utveksling?

 

Jeg bytta girkasse på min 240 pga at den gamle var sliten, nå ligger motoren på 3000 rpm i 80 km/t. Og da er det kun girkassa som er bytta.

Mercedes 190

Chevy Van G20

Volvo 242 - http://www.home.no/v242

Blazer K5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg bytta girkasse på min 240 pga at den gamle var sliten, nå ligger motoren på 3000 rpm i 80 km/t. Og da er det kun girkassa som er bytta.

 

Her er det flere ting som spiller inn: Rulleomkrets på dekk, En annen ting er at hvis du har mekanisk speedometer vil det vise feil hvis du har f.eks 4.10:1 aksel og setter inn kasse som har sittet med 3.5:1 aksel. Dette kan eventuelt fikses med å ta speedometerdrevet (drevet i kassa som driver speedometerwire) fra den kassa som hører sammen med 4.10:1 akselen

 

Om speedometer viser riktig kan du sjekke med denne formelen:

 

rpm x 60 : utv x rulleomkrets i meter :1000 = km pr time

 

Eks:med 3000rpm, 4,10 aksel og 205/50-17 dekk

 

3000rpm x 60 = 180000 : 4.10 = 43902,5 x 1,95 m = 85609,9 :1000 = 85,6 km\t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det flere ting som spiller inn: Rulleomkrets på dekk, En annen ting er at hvis du har mekanisk speedometer vil det vise feil hvis du har f.eks 4.10:1 aksel og setter inn kasse som har sittet med 3.5:1 aksel. Dette kan eventuelt fikses med å ta speedometerdrevet (drevet i kassa som driver speedometerwire) fra den kassa som hører sammen med 4.10:1 akselen

 

Om speedometer viser riktig kan du sjekke med denne formelen:

 

rpm x 60 : utv x rulleomkrets i meter :1000 = km pr time

 

Eks:med 3000rpm, 4,10 aksel og 205/50-17 dekk

 

3000rpm x 60 = 180000 : 4.10 = 43902,5 x 1,95 m = 85609,9 :1000 = 85,6 km\t

 

Rulleomkretsen på hjula er over 2000 (store).

Målingen er gjort med måling langs E-18 ("din hastighet" skilt).

Har også sjekket turtallet når det er god flyt på motorveien (da går det i en plass mellom 80 og 100).

Og jeg merker stor forskjell ifra jeg bytta girkassa. Men jeg trenger noen tips på åssen bakaksel jeg burde sette på. Jeg har 3 bakaksler liggende, + at jeg har to biler med bakaksel på. Bilen brukes til pendling så vil ha den mest mulig ned på turtallet.

Mercedes 190

Chevy Van G20

Volvo 242 - http://www.home.no/v242

Blazer K5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår