Øyvind Skrevet April 1, 2005 Rapporter Share Skrevet April 1, 2005 Hvilke utvekslinger er det mulig å få til 240 bakaksler? Hvordan er det mulig å finne ut hvordan bakaksel jeg har? Jeg har 3 stk liggende og finner ikke noe nr på noen av de. Har alle 4 trins girkassene til volvo samme utveksling? Jeg bytta girkasse på min 240 pga at den gamle var sliten, nå ligger motoren på 3000 rpm i 80 km/t. Og da er det kun girkassa som er bytta. Siter Mercedes 190 Chevy Van G20 Volvo 242 - http://www.home.no/v242 Blazer K5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240R Skrevet April 1, 2005 Rapporter Share Skrevet April 1, 2005 Det er i hvertfall utallig mange utvekslinger å få... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo_wizard Skrevet April 1, 2005 Rapporter Share Skrevet April 1, 2005 Jeg bytta girkasse på min 240 pga at den gamle var sliten, nå ligger motoren på 3000 rpm i 80 km/t. Og da er det kun girkassa som er bytta. Her er det flere ting som spiller inn: Rulleomkrets på dekk, En annen ting er at hvis du har mekanisk speedometer vil det vise feil hvis du har f.eks 4.10:1 aksel og setter inn kasse som har sittet med 3.5:1 aksel. Dette kan eventuelt fikses med å ta speedometerdrevet (drevet i kassa som driver speedometerwire) fra den kassa som hører sammen med 4.10:1 akselen Om speedometer viser riktig kan du sjekke med denne formelen: rpm x 60 : utv x rulleomkrets i meter :1000 = km pr time Eks:med 3000rpm, 4,10 aksel og 205/50-17 dekk 3000rpm x 60 = 180000 : 4.10 = 43902,5 x 1,95 m = 85609,9 :1000 = 85,6 km\t Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Skrevet April 1, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 1, 2005 Her er det flere ting som spiller inn: Rulleomkrets på dekk, En annen ting er at hvis du har mekanisk speedometer vil det vise feil hvis du har f.eks 4.10:1 aksel og setter inn kasse som har sittet med 3.5:1 aksel. Dette kan eventuelt fikses med å ta speedometerdrevet (drevet i kassa som driver speedometerwire) fra den kassa som hører sammen med 4.10:1 akselen Om speedometer viser riktig kan du sjekke med denne formelen: rpm x 60 : utv x rulleomkrets i meter :1000 = km pr time Eks:med 3000rpm, 4,10 aksel og 205/50-17 dekk 3000rpm x 60 = 180000 : 4.10 = 43902,5 x 1,95 m = 85609,9 :1000 = 85,6 km\t Rulleomkretsen på hjula er over 2000 (store). Målingen er gjort med måling langs E-18 ("din hastighet" skilt). Har også sjekket turtallet når det er god flyt på motorveien (da går det i en plass mellom 80 og 100). Og jeg merker stor forskjell ifra jeg bytta girkassa. Men jeg trenger noen tips på åssen bakaksel jeg burde sette på. Jeg har 3 bakaksler liggende, + at jeg har to biler med bakaksel på. Bilen brukes til pendling så vil ha den mest mulig ned på turtallet. Siter Mercedes 190 Chevy Van G20 Volvo 242 - http://www.home.no/v242 Blazer K5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo_wizard Skrevet April 1, 2005 Rapporter Share Skrevet April 1, 2005 Har du skiftet fra 4 til 5 gir eller? For alle volvokasser har 1:1 utveksling på fjerdegear så det blir det samme! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Skrevet April 2, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 2, 2005 Har du skiftet fra 4 til 5 gir eller?For alle volvokasser har 1:1 utveksling på fjerdegear så det blir det samme! Har bytta fra 4 til 4 gir. Siter Mercedes 190 Chevy Van G20 Volvo 242 - http://www.home.no/v242 Blazer K5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.