Gå til innhold

3V DC (LED) i bil

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Har fått tak i noen røde lysdioder 3V DC som jeg tenkte jeg sku ha i bilen, men disse blir jo svidd på 12volten i bilen, noen som vet åssen jeg kan få fiksa en adapter eller noe enklere koblinger å få ned dette til 3volt på en billig måte?

transistorer12->3, koster 2kr pr stk de fleste elektro-steder, loddes på den ene strømlederen på dioda.. husk,,den lengste pinnen er pluss :) ( har svidd av et par dusin dioder )

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tak i noen røde lysdioder 3V DC som jeg tenkte jeg sku ha i bilen, men disse blir jo svidd på 12volten i bilen, noen som vet åssen jeg kan få fiksa en adapter eller noe enklere koblinger å få ned dette til 3volt på en billig måte?

Eventuelt kople 4stk 3V lysdioder i serie....Da vil hver få 3V av et 12V batteri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke værre en å sette en motstand i serie med LEDen.....billigere kan du ikke gjøre det

Kjøper en transistor på 12v-3v og kobler den på før 2LEDs? Skal nemlig bare ha 2LEDS, kanskje mer etterhvert men det blir isåfall på en annen kobling:)

Må si jeg blei litt forvirra av alle innlegg, og forskjellige forklaringer. Er vel ute etter det billigste og enkleste, hva er best?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper en transistor på 12v-3v og kobler den på før 2LEDs? Skal nemlig bare ha 2LEDS, kanskje mer etterhvert men det blir isåfall på en annen kobling:)

Må si jeg blei litt forvirra av alle innlegg, og forskjellige forklaringer. Er vel ute etter det billigste og enkleste, hva er best?:)

skal du gjøre det by the book, og gjøre det skikkelig så velger du og kjøpe på transistorer / motstander..får det ikke enklere, bare og dyppe hver fot i litt loddesyre, så kline på ei dråpe loddetinn, så eru " good 2 go"

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva en transistor har med dette å gjøre?

Hvis lysdioden din har en spenning på 3V så gjelder følgende regnestykke:

Vbil = 12V (batterispenninga)

Vdiode = 3V (diodespenninga)

I = 20mA (usikker på denne, men 20mA bruker å være ganske "standard" strøm)

R = (Vbil - Vdiode) / I = 450ohm

Så, 450ohm stemmer bra det, som ChrisDude sier.

Koble denne i serie med et av beina på lysdioden, and you're good to go. Katoden på dioden skal til jord. (Katoden er den største "dingsen" inne i dioden). Har ikke noe å si om du kobler feil vei, det lyser bare ikke.

Lykke til. :)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider