Gå til innhold

3V DC (LED) i bil

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Husk nå bare at det fort kan bli over 14V i en bil, og en diode er ikke glad i høyere spenninger.

Vil ihvertfall anbefale å regne ut ifra 14,5V

5 dioder i serie vil også fungere fint.

førstemann som er inne på noe...

 

spenningen er langt fra konstant, og svinger fra under 12v til litt over 14v.

De som har testet en lysdiode med variabel spenning vil se at den ikke lyser i det hele tatt før den får riktig spenning. litt over så lyser den litt sterkere med litt forvrengning (de hvite blir blå-grønn, grønne lyser gult) og da er de ødelagt(de bruker mer strøm og lyser svakere på riktig spenning, og betraktlig redusert levetid).

Har prøvd dette selv, med kjipt resultat.

skal man få best resultat bør man mekke en omformer som gir stabil ut-spenning, "uansett" innspenning. slike omformere(eksempelvis 12->3v) kjøper man for en 20-kroner hos class Olsen. (liten tings med pinner inn og ut)

syklende :-)

 

[x] BMW 323i - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd dette selv, med kjipt resultat.

skal man få best resultat bør man mekke en omformer som gir stabil ut-spenning, "uansett" innspenning. slike omformere(eksempelvis 12->3v) kjøper man for en 20-kroner hos class Olsen. (liten tings med pinner inn og ut)

 

Høres fornuftig ut, men hvor store er de? Jeg har tenkt på muligheten å bytte leds inn i brytere og sånt i bilen min, de passer vel kanskje ikke der?

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fornuftig ut, men hvor store er de? Jeg har tenkt på muligheten å bytte leds inn i brytere og sånt i bilen min, de passer vel kanskje ikke der?

De er på størrelse med en litt stor transistor.

 

til den bruken gjør det kanskje ikke så my at det ikke lyser max, så da holder det vel med en motstand. litt kjipt er det jo om de varierer i lysstyrke inne i bilen..

 

Det man kan gjøre er å mekke seg en stabil spenning til alle slike LEDs, slik jeg allerede beskreiv. i så fall blir det litt mer strekking av ledninger enn å bare bruke motstand sammen med lysdioden.

syklende :-)

 

[x] BMW 323i - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

førstemann som er inne på noe...

 

spenningen er langt fra konstant, og svinger fra under 12v til litt over 14v.

De som har testet en lysdiode med variabel spenning vil se at den ikke lyser i det hele tatt før den får riktig spenning. litt over så lyser den litt sterkere med litt forvrengning (de hvite blir blå-grønn, grønne lyser gult) og da er de ødelagt(de bruker mer strøm og lyser svakere på riktig spenning, og betraktlig redusert levetid).

Har prøvd dette selv, med kjipt resultat.

skal man få best resultat bør man mekke en omformer som gir stabil ut-spenning, "uansett" innspenning. slike omformere(eksempelvis 12->3v) kjøper man for en 20-kroner hos class Olsen. (liten tings med pinner inn og ut)

 

Med 14V batterispenning, 3V diodespenning og 450ohm seriemotstand vil det gå 24,4mA istedet for 20mA. Tåler ikke dioden såpass som 24mA så får du bare sette på en større motstand da vettu. ;)

Regnestykket mitt var ment som et eksempel uansett.

Tror nok ikke det er å anbefale med bare en 3V spenningsregulator uten seriemotstand. Bør ha noe som begrenser strømmen også. Sp.regulatorer har vel vanligvis 5% toleranse, og strømmen gjennom dioden kan variere MYE hvis spenninga over den varierer med 5% (strøm-/spenningskarakteristikken for en diode er som kjent rimelig bratt).

Så det så...

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Probe, hvis du kjenner noen på elektro linjer osv så stjeler de sikkert to stykker til deg.

 

Skal selv sette LEDS i russebilen, men de er 5v, da burde 510 ohm være mer en nok, sant? Paralellkoble

 

Forresten, noen som har erfaring med PC "modding" Katode kit å sette det i bil? Må man ha motstand? vet både data og bil er 12v, men det er vel mer ampere i bilbatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Probe, hvis du kjenner noen på elektro linjer osv så stjeler de sikkert to stykker til deg.

 

Skal selv sette LEDS i russebilen, men de er 5v, da burde 510 ohm være mer en nok, sant? Paralellkoble

 

Forresten, noen som har erfaring med PC "modding" Katode kit å sette det i bil? Må man ha motstand? vet både data og bil er 12v, men det er vel mer ampere i bilbatt?

På 5v dioder skal du ha 350ohm motstand ved 12v batterispenning

og 450 ohm ved 14v batterispenning

Passat 1.8T variant

Bilen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår