Gå til innhold

Hvor ille er denne rusta?

Ranger emnet


sunh

Anbefalte innlegg

Skifta til sommerdekk for første gang på denne bilen i dag, og fikk se noe jeg ikke likte.. Litt rust her og der.

 

Bilen har nok gått mye rundt Drammen på saltede veier der de to forrige eierne bodde. Fremover kommer den derimot til å gå minimalt på salta veier. Selv om det ser ut som om rusta sitter bare i overflata foreløpig, så kommer det vel til å spre seg sakte men sikkert uansett..

 

Vurderer om jeg skal gå til et verksted eller kanskje en spesiell plass hvor de behandler rust for å i det minste få sett på det, og høre hva de har å si. Hva ville dere gjort og hvor ille er det egentlig?

 

dempertårn heter det vel:

1.jpg

 

drivaksling:

4.jpg

 

bærebru om jeg ikke tar helt feil:

5.jpg

Primera SE Hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at alle biler har den type rust på sånne steder, selv om det kanskje så litt basje ut.

 

Holder selv på å sjekke litt rundt dette med antirustbehandling. Jeg har en ganske ny bil (02) som ikke har noe rust å snakke om, men der er også litt sånn overflaterust på fjøringer o.l allerede

 

De fleste anbefaler ikke understellbehandling (tectyl o.l) for det kan være like mye minus som pluss sier de. (Det har lett for å tære bak tectylen). Og garantien faller forresten bort på biler med rustgaranti.

 

Oljebehandling er det flere som anbefaler, men vet ikke om det er så mange som driver med det.

 

Kanskje det burde sandblåses først på din bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om hvilken bil det er, men i signaturen din ser jeg du har en '95 Primera. Hvis det er den, så er det altså snakk om en bil som har gådd 10 år i saltlake, og da synes jeg ikke denne rusta er så ille tross alt. Vet ikke hvordan disse bilene ruster vanligvis, men har sett andre biler som er verre. Vil tro det holder noen år til, men rusten vil jo selvfølgelig utvikle seg og rust er aldri bra. Så vil du ha bilen til den blirte veran så må du antagelig regne med å måtte gjøre noe før eller senere. Akkurat nå vil jeg kanskje anbefale å understellsbehandle bilen, ser ikke ut som det er gjort i det siste.

 

Edit: Oljebehandling ser faktisk ut som et enda bedre tiltak, takk for den groenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er primeraen i signaturen min, ja.

 

Jeg vil jo så absolutt at bilen skal holde mange år til. Den er jo 'bare' 10 år gammel, meget pen og bra bil ellers. Det er bare rusta som er haken.

 

Må nok gjøre noe med den ja, men vet ikke hva som er best tiltak. Ser jo ut som det bare sitter i overflata, så det går kanskje an å gjøre noe med det selv og.

Primera SE Hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis det er slik som det ser ut så er det en skikkelig tynnstoff behandling den bilen trenger...

 

Da svinger du innom de som driver med slikt og de stimer bilen under, og legger på de midlene som de bruker og garranterer....

 

Ordet tekyl forbinder de fleste med tykk asfaltmasse, men de som jobber med slikt har mange lett penetrerende midler.

 

Olje ??

 

ja på gamle biler, men forbered deg på ett Helvetes griseri med olje overalt og når det blir varm sommmer, så er det olje overalt der du har parkert.

...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips.

 

Det du nevner hadde jo vært det billigste, men er det ikke vanskelig å få det bra, slik at det holder?

 

Eller blir det ordentlig om man bruker tid på det? Jeg er ganske pirkete når det gjelder slik, men uansett er det vel vanskelig eller umulig å fjerne alt :)

Primera SE Hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skipper jeg hammeriten om jeg skal gå på rusta selv ihvertfall. Brunox og Arcanol er vel bra da. Virker som om Brunox er mest brukt kanskje. Men er det nok å bruke en av dem, eller er det en fordel å bruke begge?

 

Får kanskje tilgang på sandblåsningsutstyr etter hvert, hadde vært knall :)

Primera SE Hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også dårlig erfaring med hammerite. Ser nesten ut som det ruster enda mer etter at det er påført av og til.

 

Men Arcanol virker brukbart nøytraliserende på fast rust.

 

Mange som maler hammerite rett på gravrust da. Og Hammerite er ikke rustdreper. Har funket for meg, men er jo ikke noe vidundermiddel heller.

 

Noen som har noen brukbare alternativer til Hammerite?

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

-x 1991 Mazda 323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår