quattro kåre Skrevet Februar 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2003 Nokon som veit om nokon som portar toppar? Er dette dyrt? Kva ein eientleg gjer når ein portar ein topp? Siter Audi 80 Quattro 2E VOLVO 760 tic Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Februar 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2003 Originally posted by quattro kåre Nokon som veit om nokon som portar toppar? Er dette dyrt? Kva ein eientleg gjer når ein portar ein topp? Du sliper opp større innsug og større til eksosen er det vel.. Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Februar 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2003 Originally posted by maxgets Du sliper opp større innsug og større til eksosen er det vel.. Sliper/freser opp større (krever vel ofte større ventiler også for å ta nytte av portingen) porting til innsug/utblås ja, eller bare glatter ut i original størelse. Mange motorer har ujevnheter i portinga og det går utover luftstrømmen. For å øke gjennomstrømming i motoren for mulighet for mer effekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Februar 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2003 Litt lesestoff :) http://www.sa-motorsports.com/diyport.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Februar 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2003 Originally posted by boXer Sliper/freser opp større (krever vel ofte større ventiler også for å ta nytte av portingen) porting til innsug/utblås ja, eller bare glatter ut i original størelse. Mange motorer har ujevnheter i portinga og det går utover luftstrømmen. For å øke gjennomstrømming i motoren for mulighet for mer effekt. Nå er dette med polering igrunnen på vei ut da det viser seg at en litt grov overflate knuse bensinen så den blandes bedre ut emd luften. Jeg skal porte med dremelen, og beholde den grove overflaten dette gir. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik Skrevet Februar 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2003 Her et bilde av innsug Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik Skrevet Februar 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2003 og et av exos Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Februar 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2003 Originally posted by Robert Nå er dette med polering igrunnen på vei ut da det viser seg at en litt grov overflate knuse bensinen så den blandes bedre ut emd luften. Jeg skal porte med dremelen, og beholde den grove overflaten dette gir. Hvordan skal du få de like store? De må vel være det ellers går vel ikke motron så godt Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Februar 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2003 Originally posted by maxgets Hvordan skal du få de like store? De må vel være det ellers går vel ikke motron så godt Vel, den vil fortsatt gå bedre, men mer ujevnt. Det gjelder å få det mest mulig jevnt om du vil ha jevn gange (og lang motor levetid), men det går nok greit skal du se. BAre ikke ta for mye! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Februar 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2003 Originally posted by Robert Nå er dette med polering igrunnen på vei ut da det viser seg at en litt grov overflate knuse bensinen så den blandes bedre ut emd luften. Jeg skal porte med dremelen, og beholde den grove overflaten dette gir. Hmmm ja, hvis du har en motor med indirekte innsprut kanskje. Uansett polerer man vel fortsatt utblås. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greenrallye Skrevet Februar 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2003 ruglete overflate gir turbulens som gjør at luft/bensin blandingen ikke blir liggende igjen i kantene.. Siter Rallye Golf (med 16v turbo en gang i fremtiden.) X Volvo 360 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik Skrevet Februar 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2003 Som dere ser på bildene er ventilstyringene modifisert på innsugsiden og slipt bort på exossiden Lagd for å få best blanding inn og minst motstand ut Bildene er fra 16V golf topp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Februar 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2003 Originally posted by boXer Hmmm ja, hvis du har en motor med indirekte innsprut kanskje. Uansett polerer man vel fortsatt utblås. Med untak av mmitsubishi GDI, er det vel ikke noen motorer (med untak av spesialbygde da) som har direkte insprut? Og for å bli pirkete,så skrev jeg vel knuse "bensin" blandingen, så da sier det seg vel selv at det er direkte insprut det er snakk om ;) Seff polerer man eksos! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Februar 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2003 Originally posted by Robert Og for å bli pirkete,så skrev jeg vel knuse "bensin" blandingen, så da sier det seg vel selv at det er direkte insprut det er snakk om ;) Indirekte innsprut mener du vel. Direkte innsprut tar seg av den jobben selv. Altså var ujevnheter bra på indirekte innsprut/forgasser, for å forbedre forstøvning av brennstoffet (som det ble skrevet tidligere). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Inge Lindviksmoen Skrevet Februar 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2003 Vil tro det at dette med å polere faktisk er en fordel, det at overflaten er ruglete gir jo større overflate og dermed mer for bensinen å "sette seg fast i" Samtidig vil en ru overflate skape turbulens, noe som bremser luftstrømmen, noe som igjen gir tap av effekt. Saken er vel den at vi vil ha mest mulig luft inn i motoren og da må dette skje med minst mulig motstand. (Turbulens er jo noe som oppstår som følge av ett vakum, og vakum er fy fy) Når det gjelder bensinen så er det uten tvil at forstøvingen må være best mulig, men dette burde skje uten at luftstrømmen svekkes. Større krav til dyser(presisjon,høyere bensintrykk o.l) Det siste som skjer før forbrenning er jo at bensinen koker og dermed går fra flytende form til gass. så det er i hovedsak der forstøvingen skjer. Med tanke på effekt, Best med polert. Det er iallefall min teori, etter hva jeg fikk med meg i forbrenningslære.:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.