Gå til innhold

porting

Ranger emnet


quattro kåre

Anbefalte innlegg

Originally posted by maxgets

Du sliper opp større innsug og større til eksosen er det vel..

 

Sliper/freser opp større (krever vel ofte større ventiler også for å ta nytte av portingen) porting til innsug/utblås ja, eller bare glatter ut i original størelse. Mange motorer har ujevnheter i portinga og det går utover luftstrømmen.

For å øke gjennomstrømming i motoren for mulighet for mer effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

 

Sliper/freser opp større (krever vel ofte større ventiler også for å ta nytte av portingen) porting til innsug/utblås ja, eller bare glatter ut i original størelse. Mange motorer har ujevnheter i portinga og det går utover luftstrømmen.

For å øke gjennomstrømming i motoren for mulighet for mer effekt.

 

 

 

Nå er dette med polering igrunnen på vei ut da det viser seg at en litt grov overflate knuse bensinen så den blandes bedre ut emd luften. Jeg skal porte med dremelen, og beholde den grove overflaten dette gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

 

 

 

Nå er dette med polering igrunnen på vei ut da det viser seg at en litt grov overflate knuse bensinen så den blandes bedre ut emd luften. Jeg skal porte med dremelen, og beholde den grove overflaten dette gir.

Hvordan skal du få de like store?

De må vel være det ellers går vel ikke motron så godt

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxgets

Hvordan skal du få de like store?

De må vel være det ellers går vel ikke motron så godt

 

 

Vel, den vil fortsatt gå bedre, men mer ujevnt. Det gjelder å få det mest mulig jevnt om du vil ha jevn gange (og lang motor levetid), men det går nok greit skal du se. BAre ikke ta for mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

 

 

 

Nå er dette med polering igrunnen på vei ut da det viser seg at en litt grov overflate knuse bensinen så den blandes bedre ut emd luften. Jeg skal porte med dremelen, og beholde den grove overflaten dette gir.

 

Hmmm ja, hvis du har en motor med indirekte innsprut kanskje.

Uansett polerer man vel fortsatt utblås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

 

Hmmm ja, hvis du har en motor med indirekte innsprut kanskje.

Uansett polerer man vel fortsatt utblås.

 

 

Med untak av mmitsubishi GDI, er det vel ikke noen motorer (med untak av spesialbygde da) som har direkte insprut?

 

Og for å bli pirkete,så skrev jeg vel knuse "bensin" blandingen, så da sier det seg vel selv at det er direkte insprut det er snakk om ;)

 

Seff polerer man eksos!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Og for å bli pirkete,så skrev jeg vel knuse "bensin" blandingen, så da sier det seg vel selv at det er direkte insprut det er snakk om ;)

 

Indirekte innsprut mener du vel. Direkte innsprut tar seg av den jobben selv.

 

Altså var ujevnheter bra på indirekte innsprut/forgasser, for å forbedre forstøvning av brennstoffet (som det ble skrevet tidligere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det at dette med å polere faktisk er en fordel, det at overflaten er ruglete gir jo større overflate og dermed mer for bensinen å "sette seg fast i" Samtidig vil en ru overflate skape turbulens, noe som bremser luftstrømmen, noe som igjen gir tap av effekt. Saken er vel den at vi vil ha mest mulig luft inn i motoren og da må dette skje med minst mulig motstand. (Turbulens er jo noe som oppstår som følge av ett vakum, og vakum er fy fy)

Når det gjelder bensinen så er det uten tvil at forstøvingen må være best mulig, men dette burde skje uten at luftstrømmen svekkes. Større krav til dyser(presisjon,høyere bensintrykk o.l)

Det siste som skjer før forbrenning er jo at bensinen koker og dermed går fra flytende form til gass. så det er i hovedsak der forstøvingen skjer.

Med tanke på effekt, Best med polert.

 

Det er iallefall min teori, etter hva jeg fikk med meg i forbrenningslære.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår