Gå til innhold

porting

Ranger emnet


quattro kåre

Anbefalte innlegg

Innsugskanalene skal ha grov overflate. Bensinen har en tendens til å "klistre" til kanalveggene dersom overflaten er polert. Er overflaten litt grov "slipper" bensinen lettere kanalveggene. Dessuten sklir luften rettere når overflaten er grov. Hadde for eksempel en golfball hatt helt slett overflate ville den skjena helt uten styring, men med en ruglete overflate kommer den både lengre og dit man ønsker (av og til i hvert fall...):)

 

Polering av innsugskanalene er en typisk 60 - 70 tallsgreie. Verden har nok gått videre siden da ;)

 

Eksosporten kan derimot med fordel ha en fin overflate, men man har ikke mye igjen for å polere den speilblank :)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Skal ikke påberope meg noe geni-stempel, men har hørt følgende forklaring på hvorfor litt ru overflate er bedre enn polert.

 

Teorien er at luft som ligger relativt rolig i innsuget skal legge seg i "ruheten" og ligge som en glideflate mot luften som passerer hurtig forbi. Friksjonen mellom luft og luft er svært liten.

 

I praksis er det jo mange som polerer kanalene, for så og glassblåse dem "ru" etterpå. Da skal det flowe best.

 

Men på en turbo, who cares ! Grov-port, og skru opp trykket:)

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, dersom man porter mye kan nok innsuget også med fordel justeres litt, ihvertfall slik at det passer fint mot pakningen/kanelen i toppen. Det er ikke alltid like enkelt å komme til langt inn mot plenumeskammeret dersom kanalene svinger mye. Vi måtte kappe av plenumet slik at vi kom til fra begge sider, før vi bygde nytt plenum i aluplater (skulle jo allikevel ha større plenum):D

 

Litt utjevning, fjerning av støpefeil og gi kanalene en fin overflate kan man gjøre selv uten alt for mye kunnskap (litt øvelse med slipemaskinen er jo en fordel...). Skal man porte mye krever det kunnskap om både porting og toppen (materialtykkelse mot vannkanaler mm), men det kan læres.

 

Foreslår også at man øver litt på en gammel topp slik at man ikke ødelegger den man skal bruke ;)

 

Dersom man skal ha ut mye/maks effekt er det kanskje best at noen med erfaring og flødebenk tar jobben :)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo porting og porting også da... det kan være mye å hente på å bare rydde opp, fjerne støpeskjegg, se etter at diameter og form på kanalene og manifolder matcher uten å egentlig gjøre noe med selve diameter eller form på portene. Gjorde dette på en 205 jeg hadde en gang, det hjalp godt. Utrolig mye skjegg og drit inni der :eek:

 

Skal du ha ut maksimal flow er det ikke noen annen utvei enn å få jobben gjort av en proff så du kan få den flowtestet og sjekket at det er lik flow på alle. Se f.eks hvordan "alle" Cossemotorer går mager og skjærer på samme sylinder - den flower litt anderledes enn de andre.

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg har personlig erfaring med er Jan Halvarsson +46 560 24044. Holder til i de dype skoger utenfor Torsby i Sverige. Han har vettuge priser i forhold til mange andre, samt at han har peiling (og flødebenk). Han har gjort flere motorer for oss.

 

Ellers kan nok Kjell Kirkebakken (22191580) sine saker etter hva jeg vet...

 

Det er jo et sted å starte :)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kalles Romeriksporting.. det vil si at han har laget hulle så stort han over hode kunne klare. det er feilen, det skal ikke være størst mulig men riktig størrelse. JUN sa at min topp var helt feil portet, helt reil form dim på portene.. min er mindre portet en den du ser på bilde hehe

1996 R33 Skyline GTR LM T51R 900hk

1994 Supra Time Attack 3.4L GT4094R 800hk

2000 Supra TRD widebody GT45R

 

Team Quicksilver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TiNy

har Jan Halvarson en web side eller evt mail?

 

eller navn og mail eller hjemmeside til noen som porter og planer i oslo-området?

 

Halvarsson har ikke noen hjemmeside, men du finner litt (deriblant e-post adressa) på http://vigenracing.com/halvarsson.htm .

:D

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår