V Racing Skrevet Februar 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2003 Innsugskanalene skal ha grov overflate. Bensinen har en tendens til å "klistre" til kanalveggene dersom overflaten er polert. Er overflaten litt grov "slipper" bensinen lettere kanalveggene. Dessuten sklir luften rettere når overflaten er grov. Hadde for eksempel en golfball hatt helt slett overflate ville den skjena helt uten styring, men med en ruglete overflate kommer den både lengre og dit man ønsker (av og til i hvert fall...):) Polering av innsugskanalene er en typisk 60 - 70 tallsgreie. Verden har nok gått videre siden da ;) Eksosporten kan derimot med fordel ha en fin overflate, men man har ikke mye igjen for å polere den speilblank :) Siter 4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mazdafun Skrevet Februar 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2003 Hei. Skal ikke påberope meg noe geni-stempel, men har hørt følgende forklaring på hvorfor litt ru overflate er bedre enn polert. Teorien er at luft som ligger relativt rolig i innsuget skal legge seg i "ruheten" og ligge som en glideflate mot luften som passerer hurtig forbi. Friksjonen mellom luft og luft er svært liten. I praksis er det jo mange som polerer kanalene, for så og glassblåse dem "ru" etterpå. Da skal det flowe best. Men på en turbo, who cares ! Grov-port, og skru opp trykket:) mvh Siter Reciprocating engines are OUT ! http://www.mazdafun.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quattro kåre Skrevet Februar 14, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2003 når ein porta toppen må ein o porte innsusmanifolden? Er dette noko ein gjerer sjølv eller bør ein sende toppen inn til nokon som kann det? Siter Audi 80 Quattro 2E VOLVO 760 tic Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V Racing Skrevet Februar 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2003 Nja, dersom man porter mye kan nok innsuget også med fordel justeres litt, ihvertfall slik at det passer fint mot pakningen/kanelen i toppen. Det er ikke alltid like enkelt å komme til langt inn mot plenumeskammeret dersom kanalene svinger mye. Vi måtte kappe av plenumet slik at vi kom til fra begge sider, før vi bygde nytt plenum i aluplater (skulle jo allikevel ha større plenum):D Litt utjevning, fjerning av støpefeil og gi kanalene en fin overflate kan man gjøre selv uten alt for mye kunnskap (litt øvelse med slipemaskinen er jo en fordel...). Skal man porte mye krever det kunnskap om både porting og toppen (materialtykkelse mot vannkanaler mm), men det kan læres. Foreslår også at man øver litt på en gammel topp slik at man ikke ødelegger den man skal bruke ;) Dersom man skal ha ut mye/maks effekt er det kanskje best at noen med erfaring og flødebenk tar jobben :) Siter 4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espen Skrevet Februar 14, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2003 Det er jo porting og porting også da... det kan være mye å hente på å bare rydde opp, fjerne støpeskjegg, se etter at diameter og form på kanalene og manifolder matcher uten å egentlig gjøre noe med selve diameter eller form på portene. Gjorde dette på en 205 jeg hadde en gang, det hjalp godt. Utrolig mye skjegg og drit inni der :eek: Skal du ha ut maksimal flow er det ikke noen annen utvei enn å få jobben gjort av en proff så du kan få den flowtestet og sjekket at det er lik flow på alle. Se f.eks hvordan "alle" Cossemotorer går mager og skjærer på samme sylinder - den flower litt anderledes enn de andre. Siter Espen evo.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quattro kåre Skrevet Februar 14, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2003 nokon som veit om nokon som portar toppar? Kor mykje kostar dette? Siter Audi 80 Quattro 2E VOLVO 760 tic Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V Racing Skrevet Februar 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2003 Eneste jeg har personlig erfaring med er Jan Halvarsson +46 560 24044. Holder til i de dype skoger utenfor Torsby i Sverige. Han har vettuge priser i forhold til mange andre, samt at han har peiling (og flødebenk). Han har gjort flere motorer for oss. Ellers kan nok Kjell Kirkebakken (22191580) sine saker etter hva jeg vet... Det er jo et sted å starte :) Siter 4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CorradoBoy Skrevet Februar 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2003 Slenger av min i samma slengen: Siter Holdt avstand - vi ruller - Follogutta Corrado exG60, ex G60T, ex 16vG60, soon 16vT 83` Volkswagen Golf Cab (forsøk på bruksbil) --- follo.vwaudi-club.no --- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quicksilver Skrevet Februar 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2003 her er et skrekk eksempel på hvordan det kan se ut hvid en som ikke vet bedre gjør jobben Siter 1996 R33 Skyline GTR LM T51R 900hk 1994 Supra Time Attack 3.4L GT4094R 800hk 2000 Supra TRD widebody GT45R Team Quicksilver Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon A Skrevet Februar 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2003 hva er det bilde av? :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quicksilver Skrevet Februar 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2003 en topp som er mye mere ødelagt en min ;) Siter 1996 R33 Skyline GTR LM T51R 900hk 1994 Supra Time Attack 3.4L GT4094R 800hk 2000 Supra TRD widebody GT45R Team Quicksilver Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Februar 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2003 Originally posted by Quicksilver her er et skrekk eksempel på hvordan det kan se ut hvid en som ikke vet bedre gjør jobben Kan du si hva som er feil der? Jeg veit ikke hvordan det skulle sett ut og hva som skal slipes ned.. Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quicksilver Skrevet Februar 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2003 dette kalles Romeriksporting.. det vil si at han har laget hulle så stort han over hode kunne klare. det er feilen, det skal ikke være størst mulig men riktig størrelse. JUN sa at min topp var helt feil portet, helt reil form dim på portene.. min er mindre portet en den du ser på bilde hehe Siter 1996 R33 Skyline GTR LM T51R 900hk 1994 Supra Time Attack 3.4L GT4094R 800hk 2000 Supra TRD widebody GT45R Team Quicksilver Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TiNy Skrevet Februar 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2003 har Jan Halvarson en web side eller evt mail? eller navn og mail eller hjemmeside til noen som porter og planer i oslo-området? Siter 2001 BMW 525iAT x 2004 Audi A4 1.9 TDI TIP x 2004 mkV Golf 1.9 TDI DSG x 1994 mk3 Golf GTi 2.0 8v x 1984 mk1 Golf GTi 1.8 8v x 1978 mk1 Golf 1.6 GT Gasser Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V Racing Skrevet Februar 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2003 Originally posted by TiNy har Jan Halvarson en web side eller evt mail? eller navn og mail eller hjemmeside til noen som porter og planer i oslo-området? Halvarsson har ikke noen hjemmeside, men du finner litt (deriblant e-post adressa) på http://vigenracing.com/halvarsson.htm . :D Siter 4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.