Gå til innhold

Test av bil på benk, hvor?

Ranger emnet


magnus_primera

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

 

Har også bremsa bilen min hos Protrim (se signaturen min for resultat). Kjenner de folka godt og de er veldig greie å ha med å gjøre.

 

Rulla dems (amerikansk Mustang Dynamomomenter) viser jevnt over 3-4 whp mindre enn feks. Dynapac'en hos Bjørnstad Bil på Fannrem. Så den viser definitvt ikke for mye hvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også bremsa bilen min hos Protrim (se signaturen min for resultat). Kjenner de folka godt og de er veldig greie å ha med å gjøre.

 

Rulla dems (amerikansk Mustang Dynamomomenter) viser jevnt over 3-4 whp mindre enn feks. Dynapac'en hos Bjørnstad Bil på Fannrem. Så den viser definitvt ikke for mye hvertfall ;)

 

Hvis protrim har vanlig rulle, så kan den likevel vise for mye i forhold til Bjørnstad sin Dynapack. ;)

Slipper friksjonstapet fra dekk til rulle med Dynapack, og rullemotstanden i dekket er nok jevnt over større enn 3-4hk.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis protrim har vanlig rulle, så kan den likevel vise for mye i forhold til Bjørnstad sin Dynapack. ;)

Slipper friksjonstapet fra dekk til rulle med Dynapack, og rullemotstanden i dekket er nok jevnt over større enn 3-4hk.

 

Blir ikke det egentlig en selvmotsigelse å si? Siden man slipper friksjonstapet mellom dekk og ruller på en Dynapac som skulle man tro at den vil vise mer da bilen vil dra lettere.

 

Men uansett.... Da jeg var hos Protrim så sa de at biler som hadde bremsa på Bjørnstad viste ca. 3-4whp mer enn rulla dems. Ikke noe uvanlig i det ; alle ruller viser ulikt i mer eller mindre grad.

 

En rulle skal derfor ikke brukes som "skrytemaskin", men som et tuningverktøy ;) Resultater målt på en rulle kan definitvt ikke sammenlignes direkte med noe som er målt på en annen rulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke det egentlig en selvmotsigelse å si? Siden man slipper friksjonstapet mellom dekk og ruller på en Dynapac som skulle man tro at den vil vise mer da bilen vil dra lettere.

 

 

Nope. La oss at de hadde fått nøyaktig samme resultat, da ville det vært protrim sin som hadde vært den med mest skryte power siden den viste det samme selv etter at rullemotstanden har spist opp litt effekt. Og siden Dynapacken viser bare 3-4hk mer selv om den slipper tapet av hjulene vil jeg tro at den er litt strengere.

Det er jo slik som du sier, man kan ikke måle bilen en plass, trimme den, for så å teste effektøkningen en annen plass.

Men det må selvfølgelig gå an å sammenligne forskjellige biler målt på forskjellig sted. Sååå unøyaktig er de ikke. 3-4hk forskjell er jo veldig lite.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. La oss at de hadde fått nøyaktig samme resultat, da ville det vært protrim sin som hadde vært den med mest skryte power siden den viste det samme selv etter at rullemotstanden har spist opp litt effekt. Og siden Dynapacken viser bare 3-4hk mer selv om den slipper tapet av hjulene vil jeg tro at den er litt strengere.

 

Det vil være riktig hvis du hadde målt effekten i selve motoren. Du må huske på at disse rullene måler effekten på hjulene, ikke i motoren (selvsagt, ellers må du jo ta ut hele motoren av bilen). Dvs. at driverkstapet er allerede inkludert i resultatet. Siden det er tyngre å dra rundt en dyno med ruller enn en Dynapac, så vil jo den bli strengere siden du får mere driverkstap enn det du skulle hatt. Dvs du får et lavere resultat.

 

Jeg vil tro Dynapac'en vil være mere nøyaktig da, men det spørs også mye på hvordan rullene blir kalibrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skjønner hva jeg mener 100%.

Rullene måler effekten i motoren etter at drivverk og dekkfriksjon ++ har tatt sitt. Dynapack måler effekten i motoren etter bare drivverk og det har tatt sitt. Ergo skulle dynapacken ha vist større forskjell enn bare 3-4hk siden rullemotstanden/friksjon osv i dekka mot rullene er mere enn 3-4 hk, hvis de var kalibrert helt likt. Men siden dynapacken viser bare 3-4 mere antar jeg at den er marginalt strengere.

Dynapacken er tyngre enn rullene, den kan iallefall holde statisk last også.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skjønner hva jeg mener 100%.

Rullene måler effekten i motoren etter at drivverk og dekkfriksjon ++ har tatt sitt. Dynapack måler effekten i motoren etter bare drivverk og det har tatt sitt. Ergo skulle dynapacken ha vist større forskjell enn bare 3-4hk siden rullemotstanden/friksjon osv i dekka mot rullene er mere enn 3-4 hk, hvis de var kalibrert helt likt. Men siden dynapacken viser bare 3-4 mere antar jeg at den er marginalt strengere.

Dynapacken er tyngre enn rullene, den kan iallefall holde statisk last også.

 

Det er faktisk helt feil at en rulle måler effekten i motoren. Hvordan i allverden kan en rulle vite hvor mye driverkstap du har på bilen din og akkurat hvor mye dekkfriksjon det er? Dvs. hvor mye effekt som går tapt gjennom girkassen og drivverk. Det er umulig, ingen kan det! Den eneste måten å faktisk måle effekten i motoren er å ta motoren ut av bilen og sette den i en egen benk for dette og faktisk måle effekten direkte på svinghjulet.

 

Det som ofte blir gjort er at man bare tar et tall ut av lufta (educated guess), feks. 15%, som man tror er drivverkstapet og dermed regner ut motoreffekten av det basert på hvor mye effekt som ble målt på hjulene. Det blir i beste fall unøyaktig. Er ikke uten grunn av det står whp i signaturen min (wheel hp).

 

Så når man vet at en rulle kun klarer å måle effekten på hjulene så vil en benk med store ruller som hjulene blir "klemt sammen" imellom, nettop pga av det du skriver over om friksjonen, være strengere enn feks. en Dynapac der man slipper dette. Om den er mer riktig eller ikke blir en annen sak.

 

De rullene som, i min oppfatning, er meste nøyaktig er Dynojet'er. Der er det kun en enkelt rulle som står opp fra gulvet. Da kjører man bare drivhjulene oppå den, slik at det blir identisk med virkeligheten. Dvs. at man ikke får noe mer friksjon mellom drivhjul og underlaget enn man gjør til vanlig. Trond Stensbøl har en slik rulle, og det er vel den rulla som er regnet for å vise mest korrekt her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nermest deg;

TK økonomitrimming, Br.Foss/Våler MEGET bra kundebehandling. Men oxo altfor mye å gjøre. tlf 624 23 605

FMM, Flisa. Veldig flinke. Dyre og hørt mye rart. Men god kundeservice

Trond Stensbøl,Kongsvinger har bare motorbenk tror jeg. Veldig flink, men altfor mye å gjøre. Skrur stort sett på rallymotorer.

Per Guldbransen, Drammensområdet. Veldig flink og bra kundeservice.

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[teskje]

Må nesten quote meg selv litt.

Jeg skrev jo ingenting om at rullene målte effekten ut på svinghjulet, jeg skrev at

Rullene måler effekten i motoren etter at drivverk og dekkfriksjon ++ har tatt sitt.

 

ETTER AT DRIVVERK OG DEKKFRIKSJON ++ HAR TATT SITT

 

Det er jo motoren som utfører arbeidet, så det som måles er jo hvor mye arbeid motoren kan utføre EEEEETTTTTTTTEEEEEEEEERRRRRRR diverse tap mellom motor og ruller.

 

[/teskje]

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er interessant å vite er vel hvor mange hk man har ut på hjula gjennom all drivverk osv, som tidligere sagt whp (wheel horse powers).

 

Det er jo det en faktisk for å leke seg med, man surrer da ikke motoren rundt uten drivverk og felger/dekk, hehe.. kanke se morroa i det akkurat.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i sistenevnte, om at det er effekten en får ut på hjula som er intressant.. og kun svep er bra nok, ikke statisk..

 

MEN som larsern sier, så er dynopack hos bjørnstad skrudd fast i navet.. den spinner IKKE.. Alle ruller som dekkene ligger nedpå, har en viss friksjon i varme og hjulspinn, spesielt på biler med mye dreiemoment..

 

Dynopack gir et tall som er korrigert etter dekkdimensjon, så tallet blir uansett ikke feil.. Må legge inn utveksling, dekkdim ++

 

De fleste slike ruller viser nok riktig om de er kalibrerte, men jo større motor du har, jo større er problemet med friksjon..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår