Gå til innhold

Forsterker Klasser...

Ranger emnet


Zievert

Anbefalte innlegg

Originally posted by Zievert

Hva er best: klasse a forsterker eller klasse d?

eller er det helt forskjelldige type forsterkere?

 

Jeg har hørt at A er best lyd, men blir veldig varm.

D blir ikke varm og brukes ofte til subber.....

 

Klasse A har vel best lyd men ikke fullt så god virkningsgrad om ikke jeg husker feil... Klasse D er vel ubrukelig til lydforsterkning

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil påstå at klasse A forsterkere er ubrukelige i bil ihvertfall,da de drar MAKS strøm HELE tida... og det blir fort mye strøm hvis man skal ha litt effekt.

klasse A: 10-25 % effektive

 

klasse D er da såvisst ikke ubrukelig til lydforsterkning..

moderne klasse D-design har jo fullt frekvensområde (noe de gamle ikke hadde).

men også de gamle klasse D forsterkerne var jo rett og slett geniale som bass-forsterkere.

klasse D: 90-100 % effektive

 

altså,for å svare på det som ble spurt om... FØR var det sånn at klasse A ble regnet for å "spille penest" ja,og klasse D ligger vel muligens noen hakk etter,enda. men om et par år regner jeg med at vi får se kl.D forsterkere med minst like bra lyd som kl.A...

 

:)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klasse A:

- Har stor kvilestrøm, dette fordi at forsterkeren har forspenning på utgangstransitorene. Det betyr at dei er opne, altså leder hele tiden uavhengig av om det er signal inn eller ikkje. Dette er for å ungå overgangsforvrenging.

- Penest lyd

 

Klasse B:

- Ingen forspenning på utgangstransistorene

- Ingen kvilestrøm

- overgangsforvrenging

- høgest virknadsgrad av de nevnte klassene

 

Klasse AB

- forspenning

- liten kvilestrøm på rundt 50 mA

(- den vanligeste klasse på Hifi produkter)

 

Klasse A blir vel omtrent ikkje brukt til bilstereo grunnet stor kvilestrøm og dito stor varmeutvikling..

 

 

Edit: legger til at monoblokka eg har her hjemme (som eg desverre må fikse (bang sa det :( , venter på deler) er Klasse A forsterker på 300W. Den blir rundt 60-70 grader C uten noe signal inn.. dette er normalt..

-91 Bmw e36 325i Sedan

-86 Bmw e30 316 1.8l motorhavari, selgest

X golf2 gti 8v, bmw 528 e28, golf2 gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Snurre Sprett

- veldig liten kvilestrøm på kun noen mA

 

den uttalelsen må jeg få lov til å korrigere litt...

 

den må være min. 50mA for at transistoren skal lede,men bør være en del høyere for å få bra lyd..

"vanlig" hvilestrøm ligger på rundt 100-200mA pr. transistor-par..

 

så det så :)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TG1

 

den uttalelsen må jeg få lov til å korrigere litt...

 

den må være min. 50mA for at transistoren skal lede,men bør være en del høyere for å få bra lyd..

"vanlig" hvilestrøm ligger på rundt 100-200mA pr. transistor-par..

 

så det så :)

 

Varierer hvilestrømmen mellom 1 og 2 Ampere på denne, litt avhengig om hvor varmt jeg vil ha det på rundt meg:

 

8W Klasse A

 

Denne skal etterligne varmen i 300B lyden, for de som vet hva det er.

 

Sjekk 8110 Reklamen på bunnen av siden, den er gammel den. Husker ennå hvor stolt jeg var av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Snurre Sprett

Klasse A:

- Har stor kvilestrøm, dette fordi at forsterkeren har forspenning på utgangstransitorene. Det betyr at dei er opne, altså leder hele tiden uavhengig av om det er signal inn eller ikkje. Dette er for å ungå overgangsforvrenging.

- Penest lyd

 

Klasse B:

- Ingen forspenning på utgangstransistorene

- Ingen kvilestrøm

- overgangsforvrenging

- høgest virknadsgrad av de nevnte klassene

 

Klasse AB

- forspenning

- liten kvilestrøm på rundt 50 mA

(- den vanligeste klasse på Hifi produkter)

 

Klasse A blir vel omtrent ikkje brukt til bilstereo grunnet stor kvilestrøm og dito stor varmeutvikling..

 

 

Edit: legger til at monoblokka eg har her hjemme (som eg desverre må fikse (bang sa det :( , venter på deler) er Klasse A forsterker på 300W. Den blir rundt 60-70 grader C uten noe signal inn.. dette er normalt..

 

Fortell litt mere om den da, hjemmebygge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår