Gå til innhold

Lukket vs Refleks

Ranger emnet


Golf4

Anbefalte innlegg

Lukket kasse = dempeull

Refleks kasse = ikke dempeull

Er dette riktig. :rolleyes:

 

 

Jeg pleier å bruke dempe ull uansett.

 

 

Forskjellen er lyden, og fordelene er ulike.

Refleks kasse er som oftest større en lukka. Litt avhengi av tuning, men en refleks kasse som er mindre. eller samme størrelse som lukka, blir stortsett tull.

 

Lydmessig liker jeg begge godt. Avhengi av bassellementett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loes dempeull i lukkede kasser, ikke ull-matter...

 

dempe-ull-matter i portede kasser...paa alle vegger utenom baffel er normalt dobbelt paa veggen bak element(ene)..

 

dempe-ull kan og brukes i portede kasser men honse-netting foran port saa det ikke flyr ut ;)

--maa vel beregnes ved kalkulasjon da ullen lurer element til aa tro kassen er stoerre..

eller det kan proeves uansett etterpaa om man vil forske paa om man vil faa finere/bedre lyd..

 

mvh, stig

(min mening)

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel ikke noe som heter og bygge riktig forste gang aa det vil bli bra... :)

for en bestemt type/storrelse lukket kasse vil spille ulikt i forskjellige biler.

 

dempeulla er til for aa "tune" en lukket kasse for det er den eneste maaten den kan tunes/forbedres..utenom og kutte ned storrelsen/volum eller bygge paa den..

 

har man for lite dypbass eller for mye plonk kan ulla forbedre det..

 

i refleks..tja straks mye mer og tenke paa. derfor enklest med matter som limes fast og da ikke blaases ut gjennom porten..hehe...

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hobby vatt er det beste materialet en kan bruke. forstørrer kasse volumet ja, men er ikke det som er hensikten m det. her skal det dempes, slik at lyden fra elementet blir penere. man kan jo bare stifte slik fast til veggene i kassa, så slipper man å latt det flakse gjennom bassporten. manskal heller ikke fylle kassa. akkurat et lag el to er nok. for mye= altfor pakket lyd.

etter min mening skal man jo ha den lyden som er mest riktig:) "rumlebass" og trykk som ikke går i dybden er jo ikke pent. hehe. da er jo lyden bare mer utenfor i karroseriet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår