Gå til innhold

Når mister man lappen i 100-sonene..?

Ranger emnet


Marvil

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg mener å ha lest flere plasser (seriøse plasser) at man mister lappen på 141km/h, og IKKE på 136 slik mange andre mener i 100-sonene.

 

Har jeg enten lest feil, blitt lurt, eller stemmer dette..?

Ja, jeg vet at man mister lappen på 36km/h fra og med 61-sonene, men disse grensene kom jo lenge før det fantes 100-soner.

 

Mvh Marvil.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge politiets satser mister du lappen i 136 km/t ja, men pga at politiet opererer med x antall % sikkerhet, så tar de av noen km av det de tar deg i. Så hvis det står 136 km/t på laseren dems så kan du ikke miste lappen, men de bøtelegger deg for ca 130 km/t. Så derfor mister man lappen i 141 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På motorvei klasse A (altså alle 100-soner) er grensen 40 km/h over fartgrense, altså 141 km/h og oppover. Samme på klasse A med 90-sone, 131 km/h.

 

Bare å lese politiets GP-4027.. ;)

Har noen link..?

 

Edit: Fant.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge politiets satser mister du lappen i 136 km/t ja, men pga at politiet opererer med x antall % sikkerhet, så tar de av noen km av det de tar deg i. Så hvis det står 136 km/t på laseren dems så kan du ikke miste lappen, men de bøtelegger deg for ca 130 km/t. Så derfor mister man lappen i 141 km/t.

 

Feilprosenten blir tatt av på laseren, så det de ser er det de opererer med.

 

Er ikke no snakk om ca her :)

To change is easy, to improve is hard.

Mitt galleri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge politiets satser mister du lappen i 136 km/t ja, men pga at politiet opererer med x antall % sikkerhet, så tar de av noen km av det de tar deg i. Så hvis det står 136 km/t på laseren dems så kan du ikke miste lappen, men de bøtelegger deg for ca 130 km/t. Så derfor mister man lappen i 141 km/t.

 

 

Feilprosenten blir tatt av på laseren, så det de ser er det de opererer med.

 

Er ikke no snakk om ca her :)

 

Riktig som King sier.

 

I instruksene til politiet står det:

 

3.3. Den fart som apparatet viser skal benyttes som måleresultat.

Sikkerhetsmargin på 3 km/t er automatisk fratrukket før visning i displayet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

']Ble stoppet av en heller hyggelig politimann i dag.

 

Han opplyste om at man mistet lappen i 136 km/t i 100 sonen

 

 

Jeg hadde bare 132 så det gikk bra :P Bortsett fra 7800 kr rett i statskassa.

 

Deilig følelse å få sponse julebordet til stortinget i år? doh

Du skal ikke stjele! Staten liker ikke konkurranse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lite som slår det ja!

 

Men fra spøk til revolver, synes ikke 140 km/t på E6 med lite trafikk om natta er veldig uforsvarlig, men var klar over bøtsatsene. Oppdaget gjedda i sivet når det var litt for sent. Ble stoppa 300 meter før jeg skulle ta brått av veien i ett forsøk på å riste den av meg. Menmen, de har vell vært med på sånt før :P Var en svart Peugeot hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

']Er lite som slår det ja!

 

Men fra spøk til revolver' date=' synes ikke 140 km/t på E6 med lite trafikk om natta er veldig uforsvarlig, men var klar over bøtsatsene. Oppdaget gjedda i sivet når det var litt for sent. Ble stoppa 300 meter før jeg skulle ta brått av veien i ett forsøk på å riste den av meg. Menmen, de har vell vært med på sånt før :P Var en svart Peugeot hvertfall.[/quote']

 

 

Ville du klart å stoppe hvis en elg/bjørn/<insert stort dyr> sprang ut i veien foran deg? Greit nok at det kanskje ikke er så mye bjørn de få milene det er 100sone på E6'n, men du fatter sikkert poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det stemmer faktisk det. Jeg leste instruksen en gang til, og må innrømme at jeg tok feil der gitt.

 

På side 129 til 132 i GP-4027 kan du lese litt..

 

Der vil du se at det foreksempel i 90 sone motorvei Kl. B er snakk om førerkortbeslag..

i parentes skrives det om inntil 126, dette vil si at man i hastighet under 126km/t normalt ikke reagerer med beslag.

Videre vil du se at for Kl. A motorvei med 90 sone står det inntil 131 i parentes, noe som vil si at man normalt ikke reagerer med førerkortbeslag ved hastigheter under 131km/t.

 

i 100 sone motorvei kl A gjelder det samme med 141.

Altså mister man normalt sett ikke lappen i lavere hastighet enn 141 på vei med 100 sone motorvei kl. A.

Men unntak kan skje, og dette gjelder i alt fra 30 sone og oppover.

 

Konklusjon: du hadde i utgangspunktet rett, men lot deg villede av bedrevitere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår