Gå til innhold

Når mister man lappen i 100-sonene..?

Ranger emnet


Marvil

Anbefalte innlegg

Noen utdrag fra lovdata.no:

 

Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv.

 

 

§ 2-2. Fartsovertredelser

 

Ved fastsettelse av perioden for tap av førerett ved fartsovertredelser, skal nedenstående tabeller normalt legges til grunn. Tabellene forutsetter at målt hastighet er foretatt av kjøretøy på tørr vegbane i dagslys, på rett vegstrekning uten kryss eller fotgjengerfelt og uten at det foreligger omstendigheter som bør tillegges skjerpende vekt.

 

Limer bare inn deler av det om står:

 

7. Fartsgrense 90 km/t motorvei kl. B:

Fart: Tap av førerett:

126 - 135 ...................................................... ........ 3 - 6 md.

135 - 145 ...................................................... ........ 6 - 9 md.

 

 

8. Fartsgrense 90 km/t motorvei kl. A:

Fart: Tap av førerett:

131 - 135 ...................................................... ........ 3 - 5 md.

135 - 137 ...................................................... ........ 5 - 6 md.

 

9. Fartsgrense 100 km/t motorvei kl. A:

Fart: Tap av førerett:

141 - 145 ...................................................... ........ 3 - 5 md.

145 - 147 ...................................................... ........ 5 - 6 md.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

 

Jeg mener å ha lest flere plasser (seriøse plasser) at man mister lappen på 141km/h, og IKKE på 136 slik mange andre mener i 100-sonene.

 

Har jeg enten lest feil, blitt lurt, eller stemmer dette..?

Ja, jeg vet at man mister lappen på 36km/h fra og med 61-sonene, men disse grensene kom jo lenge før det fantes 100-soner.

 

Mvh Marvil.

 

Jeg har også hørt flere steder at det på motorvei klasse A er +41 som gjelder, og ikke +36, men jeg greier ikke finne det noe sted. Dinside hadde noe om dette for litt sida, der de skrev +36. Jeg mailet journalisten og spurte. Han sjekket opp, og mente fortsatt det var +36.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår