Gå til innhold

Kobling av Tåkelys på Golf 2

Ranger emnet

Jonte

Anbefalte innlegg

Nå har jeg kommet meg så langt at jeg begynner å tenke på å koble tåkelysene på Golfen.

Noen som har et koblingsskjema for dette?

Eller har gjort det før og kan forklare meg hvordan?

- Jeg har to stk orginale tåkelys til å ha i 90 fangeren.

- Har kabelskoer, ledninger og relé.

Trenger jeg noe mere?

Hvor skal jeg hente strømmen fra?

Jeg vil ha tåkelysene koblet sånn at jeg kan skru dem av og på via bryteren på dashboardet...

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil styre tåkelyset manuelt med bryter, så kan du gjøre følgene:

Regner med du ikke har tegninger for det el. systemet. Ikke så bra.. men da kan du koble relespolen til jord og hente + fra ene parklys ledning. Dermed blir tåkelys KUN aktivert når parklys er inne ( når bilen er igang/lysbryter vridd om ).

Da er styrestrømmen iorden. Hovedstrømmen tar du rett fra batteriet. Tåkelysene kobles altså parallellt, og i serie med batteri og rele.

Husk sikring på hovedstrøm forresten, så slipper bilen din å brenne opp skulle noe gå galt :p

Styrestrømmen til rele er allerede sikret med sikring fra parklys.

Tegn opp før du kobler, synes du det er vrient.

Bruk kun tåkelys i forbindelse med parklys. Ved dårlig sikt eller i forbindelse med kurvekjøring i lav hastighet kan tåkelys + nær/kjørelys/fjernlys brukes. Ellers risikerer du bot fra purken eller en latter fra meg når jeg kjøre forbi. Ikke alle som vet hvordan de skal bruke lysene på bilen sin vettu.. er desverre folk som kjører med alle lysene sine på konstant, how gay... "Se på meg da!! *ta på alle lys*" violin

Edit: Fjernet en stygg skriveleif :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Hvis du vil styre tåkelyset manuelt med bryter, så kan du gjøre følgene:

Regner med du ikke har tegninger for det el. systemet. Ikke så bra.. men da kan du koble relespolen til jord og hente + fra ene parklys ledning. Dermed blir tåkelys KUN aktivert når parklys er inne ( når bilen er igang/lysbryter vridd om ).

Da er styrestrømmen iorden. Hovedstrømmen tar du rett fra batteriet. Tåkelysene kobles altså parallellt, og i serie med batteri og rele.

Husk sikring på hovedstrøm forresten, så slipper bilen din å brenne opp skulle noe gå galt :p

Styrestrømmen til rele er allerede sikret med sikring fra parklys.

Tegn opp før du kobler, synes du det er vrient.

Bruk kun tåkelys i forbindelse med nær/kjørelys, dårlig sikt eller i forbindelse med kurvekjøring i lav hastighet. Ellers risikerer du bot fra purken eller en latter fra meg når jeg kjøre forbi. Ikke alle som vet hvordan de skal bruke lysene på bilen sin vettu.. er desverre folk som kjører med alle lysene sine på konstant, how gay... "Se på meg da!! *ta på alle lys*" violin

:D

Takker :)

Skal få testa det nå i nærmeste framtid.

Og jeg skal vel ha tåkelysene på konstant jeg :) Synes det er kult, MEN skal nok stille dem rett. Sånn at du slipper å få dem opp i trynet..

- 02 Porsche Carrera 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mk1GTI

Tåkelys er vel bare tillatt brukt sammen med parklys nå, ikke nærlys / fjærnlys. Kan brukes som kjørelys.

Det stemmer det.

Men hva med når det er tåke? Blir ikke mye bedre sikt fra kun tåkelysene. Dette har plagt meg lenge :p

Og er det egentlig tillat å kjøre med kun park- og tåkelys om natta? Politiet blir ikke så glad når jeg gjør dette, men når de kommer i motsatt kjørefelt er det ikke så mye de kan gjøre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tips om at Golf 2'ere med To-trinns tåkelys bryter har ferdig opplagte ledninger fra bryteren til kjøleveske tanken.

Var å sjekka i dag, og fant en ledning som sluttet under tanken, tok bilde av denne.

Og vil bare ha det bekreftet om det er denne?

- 02 Porsche Carrera 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på bryteren å bruk et voltmeter, se om det lyser. hvis det gjør det kan su slå av bryteren å se om det lyser på voltmeteret/prøvelampa. Hvis det ikke lyser da så har du rett ledning :)

07 Land Rover Discovery 3, 22" edition ;)

94 Audi RS2

77 Volvo 242 TIC prosjekt, håper på 450++

98 Beneteau Ombrine 700 daycruiser

08 Ski-Doo MXZ 600 X-RS Pro Open

Lenke til kommentar
Del på andre sider