Gå til innhold

E30 318 eller 320?

Ranger emnet


egilbaevre

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med deler til 318is forhold til 32x?

 

Er delene dyrere? Tenkte på ting som senkesett, styling og intreør detaljer?

 

Er jo kun motoren og kanskje noe bremse greier som er forskjell på disse to da, så lenge det er samme årsmodell. Eksteriør ig interiør er i prinsippet likt.

 

318iS ble vel bare produsert i faceliftutgaven, så den finnes bare som 88-90 mod tror eg. Det er absolutt en bil å satse på.

 

Så kan eg og legge til at eg har hatt både 318 og 320 og sånn effekt messig så er det mye likt. Sekseren er mer tørst, men gir en lyd som får deg til å sove godt hver kveld.

 

Fireren er litt mer gnien på bensinen. Min 84 mod lå jvent på en 0.8 - 0.85 l/mil, første 10mnd eg hadde lappen og da gikk det ikkje alltid like rolig for seg for å si det sånn. M10 motoren (316/318 før 88?) er vel og kjent som en av BMW's sterkeste motorer.

 

Var eg deg så ville eg satset på en E30 prod etter 9/87 og heller tatt bilens stand i mer betraktning en hva motor det var. Men hvis du kan, få absolutt fatt i en 318iS. Den er helt konge både i effekt, forbruk og "sjeldenhet". Vet at det er lettere å få tak i firsylindrede utgaver av disse i 88-90 mod utførelse enn 320'er. Tror det er litt forskjell i rustbehandlingen før og etter faceliften. Uten at eg kan sette fingeren på hva konkret det er.

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske store forskjeller på en 318i og en 318is.

For det første har en "is" 16v motor på 136hk. Bremser og hjuloppheng er det samme som på 325i med m-tech. dvs 51mm fjærbein ikke 45mm som på 318i. dette medfører også original senking. Den har skivebremser bak.

Utvendig så er det standard med shadowline, "is" leppa foran og lakkerte speil.

 

318 is ble kun levert som 90-mod. Dvs med facelift.

 

Er du interessert i en strøken is så kan du jo komme med et tilbud...

BMW 318is E30 -90

 

x Golf VR6 -93 (alt for mye påkostet)

x MB 190E 2.0 -89

x Yamaha YZF R6 -99

x MB 190E 2.5 16v -91

x Ford Escort Si Sport -94

(Jævla drittbil!

x BMW 323i E30 -85

x BMW 320i E30 -89

(Oops!vraka den gitt)

x BMW M3 E30 -87

(Beste bilen jeg har hatt!)

x Golf GTI 8v -86

x Ford Escort Xr3i -89

x BMW 323i E21 -82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IS ble da ikke bare produsert i 90..må du rulle inn.

 

Men visst du skal ha en billig bil, så er 318i'en billigst å ha..318is og 320 er lik i forbruk ca. Men 318is går endel bedre, men igjen mangler 6er lyden.

 

Du må se hva du selv vil ha? Jeg ville værtfall først og fremst leta etter 318is.

2002mod E46 320 M-Sport2 ESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IS ble da ikke bare produsert i 90..må du rulle inn.

 

 

E30 318is ble kun levert som 90-modell. Har du noen gang sett E30 318is som er gamlere enn 90, så har den ikke 16v motoren. Det er vel E30 vi snakker om her....

BMW 318is E30 -90

 

x Golf VR6 -93 (alt for mye påkostet)

x MB 190E 2.0 -89

x Yamaha YZF R6 -99

x MB 190E 2.5 16v -91

x Ford Escort Si Sport -94

(Jævla drittbil!

x BMW 323i E30 -85

x BMW 320i E30 -89

(Oops!vraka den gitt)

x BMW M3 E30 -87

(Beste bilen jeg har hatt!)

x Golf GTI 8v -86

x Ford Escort Xr3i -89

x BMW 323i E21 -82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

93 325i Coupe

(x)86 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått prøvd både 318 og 320.

320'n prøvde jeg først, det var en 89-modell som hadde gått ca. 230000, så vidt som jeg kunne se var den fint holdt og helt original.

 

318'n var gått 330000!!!!! men bar absolutt ikke preg av det, han som hadde den hadde hatt den i 7år og han jobbet på biltilsynet det sier vel det meste, denne bilen var godt vedlikeholdt!!!

 

Egentli kan mann vel si at disse bilene var i ganske lik stand, men siden jeg aldri har prøvd e30 før kan jeg ikke garantere at de var som de skulle. Mitt inntrykk var at 320'n hadde mye bedre drag og jevnere kurve, og fiiiiin lyd. 318'n var jævli lat på bunn, men sparka greit når jeg paserte ca. 3500-4000...

I begge bilene var det heftig ventiltikking, men har hørt at dette er normalt på e30?? stemmer dett?

Dette var mine inntrykk av disse bilene, men er open for andre som har andre oppfatninger!!!!!!!

Aladin Oil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår