Gå til innhold

Kjølevæsken forsvinner!

Ranger emnet

Deprimera

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg, jeg har en Nissan Primera SLX 1992 modell. Jeg fyller på kjølevæske men det går ikke mer enn en dag eller to så er kjølevæsken borte, detter er uten at jeg har kjørt hardt. Men temperaturen blir ikke noe høyere enn normalt. Jeg vet at radiatoren er ganske sliten og dårlig.

Noen som kan hjelpe meg?

Ride or die. or just die riding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmh, hvordan ser jeg om toppakningen er gåen? Så det har ingen sammenheng med radiatoren?

Kan være mye rart, men det kommer ikke vanndamp fra motorommet når du kjører? Hvis radiator eller rør foran er lekk vil det kommer vanndamp når motoren når arbeidstemperatur.. Hvis topp-pakningen er gåen forsvinner kjølevannet mest sannsynlig ut eksosen.. Sjekk eksosen, er den veldig hvit?

"One should never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra opp oljepeilings pinnen og ta av oljepåfyllingslokket og se om det er majones der, det tyder på vann i olja og tyder på topp-pakningen. Radiatoren kan ha små lekasjer uten at det kommer vanndamp.

Når vannet blir borte i løpet av bare en dag burde man kunne se det hvis det er radiatoren..

"One should never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukt ned i ekspansjons tanken og lukter det eksos, eller om det er missfarget ville jeg tro det er topp-pakinga. Er jo nokså lett å se om det er vann i olja da det først er vann i olja, så sjekk det også om det skummer. Svettern mye fra topp-pakninga, burde være enkelt å sjekke på de fleste biler ville jeg tro:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk eksosen, er den hvit er det topppakning sannsynlighvis, skru ut plugga, er det nien som er usedvanlig reine tyder det på topppakning, så kan dukjøre på ett bilverksted og be dem måle om det er HC i kjølevannet, og trykkteste kjølesystem, og evt. sylinderkekkasjetest, holder på me dtopppakningsbytte på en scenic nå, eneste symptomene var att den gikk dårlig på enern, pluggen var litt merkelig og lite vann, toppakningen hadde ett direkte brudd mellom kjøle kanalen og syl 1, trenger ikke bli grå olje.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider