Gå til innhold

Reg reim bytte- hjelp??

Ranger emnet

mandt

Anbefalte innlegg

hei og hopp alle sammen..

har en vw jetta 87mod, som jeg bruker til og fra jobben. nå tror jeg det er på tide å bytte regreim (70.000 sia sist). å tenkte da at dette skal gjøres selv..

Har noen her en enkel oppskrift på hvordan gjøre dette enklest mulig, og noen tips og triks så hadde det vært fint. har skrudd nok i mitt korte liv, men dette har jeg holdt meg unna inntil nå ( en gang må være den første) :)

*87' VW Jetta, endelig vw igjen :)

*96' Peugeot 405 GTX (solgt)

*85' VW jetta, deilig god bil ja!! savner den masse. (solgt)

*84' VW Golf 1, rammeskjev og taka! ;) hehe (skroten et sted)

*85' VW jetta, skrubil -> bilcross (spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og hopp alle sammen..

har en vw jetta 87mod, som jeg bruker til og fra jobben. nå tror jeg det er på tide å bytte regreim (70.000 sia sist). å tenkte da at dette skal gjøres selv..

Har noen her en enkel oppskrift på hvordan gjøre dette enklest mulig, og noen tips og triks så hadde det vært fint. har skrudd nok i mitt korte liv, men dette har jeg holdt meg unna inntil nå ( en gang må være den første) :)

et tips!

sjekk Golf 2 forumet!

Ford Taunus 1975 mod 2.8

Sierra 1986 mod 2,0

X-Audi 90 quattro 1988 mod 2,3

X-Golf Mk2 1985 mod 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

oki får prøve å gi en forklaring jeg da.

første du gjør er å ta av dekslet over reima. det så dreier du motoren så øverste tannhjul er OT (rett opp) er sånn punkt der det står OT det skal peke rett opp på en pil, så sjekker du om hjulet på veiva peker sammen mot reimhjulet til fordelern.

så kan du ta av de to hjulene (eventuelt ene hvis du ikke har servo) som sitter på veiva. da er servo/vannpumpe og dynamoreim løs. dem sitter med umbrako. jeg pleier å sjekke i det lille hullet på andre sia av motoren der svinghjulet sitter om jeg har fått veiva riktig, der er det en bolt lignende sak som du skal se.

så tar du av nedre plast deksel. og kan nå se hele reima

skru opp muttern til strammehjulet og ta av reima (strammehjulet skal byttes)

sjekk så alle punkter som du har gjort tidligere. og ta av fordeler lokket å se om det står riktig der. på runding rundt fordelern så skal du finne en strek som du kan sette rotoren til å peke på.

så smeller du på ei ny reim og et strammehjul. ser om det ikke har forskyvi seg. strammer til reima sånn akkurat passe. og så turner du motoren en runde og ser om ting står på riktige merkene. hvis dem ikke gjør det så prøv en gang til. en tann for lite kan ha mye å si.

hvis det er riktig så kan du starte motoren og se om den starter å går reint. hvis den hoster litt og du satt den på riktige merkene så er det fordelern du skal stille tenninga på.

skru sammen alt som det var og start motoren og la den bli litt varm.

så tar du fram tenningslampa, eller du kan ta det på lyden. men nå gjør vi det etter boka her. bruk hullet ved svinghjulet til å sjekke tenninga.

den blinker og skal blinke på den bolt lignende saken. da skal tenninga være rett.. derfor må du skru den bolten på fordelern løs (13mm) så du får dreid fordelern rundt. vri den til du ser "bolten" og da er tenninga riktig.

noen biler skal ha ha den vakum slangen kobla på og andre ikke.. kjøp haynes boka der står det veldig mye bra.

noe du ikke skjønte her så si ifra

Benekter du fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen hjertlig!

en god forklaring her, nå skjønte jeg endelig akkurat åssen den tenningslampa funker oxo doh

kjøpte den haynes boka her om dagen, men er jo på svensk, men men, skjønte litt mer da å gett..

Takk igjen for et ordentlig svar! :skaal:

*87' VW Jetta, endelig vw igjen :)

*96' Peugeot 405 GTX (solgt)

*85' VW jetta, deilig god bil ja!! savner den masse. (solgt)

*84' VW Golf 1, rammeskjev og taka! ;) hehe (skroten et sted)

*85' VW jetta, skrubil -> bilcross (spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider