Gå til innhold

høyt turtall på tomgang..:(

Ranger emnet

hamansen

Anbefalte innlegg

Har en Vectra 2000 med c20xe motor.. har problemer med at den går høyt på turtall både når den står og bakker og når jeg kjører.. Den går jevnt på 2000(!!!) omdr. angry jeg har ikke snøring på hva det kan være..jeg har sjekket tomgangsregulatoren, og den er ok! jeg håper det er noen her som har vært borti noe lignende, og kanskje har noen tips om hva jeg bør sjekke..

Setter stor pris på alle svar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe som plutselig kom, eller har du vert og mekket?

Prøv å koble av batteriet i 10-15 minutter (eller lenger), eller om du ikke gidder det, slå av og på tenningen 20 ganger.

Dette er om gasspotensiometeret eller hva pokker det heter har blitt justert/flyttet på. Verdt et forsøk iallefall.

Også godt mulig du har en lekkasje i en eller annen lustslange.

Spesiellt den mellom luftfilteret og innsprøytingen har en lei tendens til å begynne å sprekke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Også godt mulig du har en lekkasje i en eller annen lustslange.

Spesiellt den mellom luftfilteret og innsprøytingen har en lei tendens til å begynne å sprekke opp.

Jeg har samme prob med min, skal faenmeg sjekke slanger nå.. mistenker at alt er morhent og jævlig...

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den har vært slik en måneds tid..mange sa jeg burde prøve å bytte tomgangsregulatoren, og det gjorde jeg, uten at det ble bedre..:( men jeg kan prøve det du sier.. takker :titties:

Hvor mye ga du for tomgangsregulatoren, og var det vanskelig å bytte? (i tilfelle jeg må ta den jeg også)

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
fikk tak i brukt for 200,-kr, så lenge du ikke har c20xe med 4x4, så tar det 5minutter å bytte den..brukte nesten 2 timer på min..traaaangt når fordelingskassen står i veien.. angry

Ok, flott med info. Sjekka nemlig for falsk luft her om dagen, og det er nok ikke der feilen ligger.

Har ikke 4X4 (veit ikke hvordan motor jeg har, annet enn at det er 1,8 -hvor finner jeg ut dette)

Og du, har du anledning til å forklare (på en måte som gjør at folk med null peil finner det ut :) ) hvor denne regulatoren sitter, alternativt legge inn et bilde?

På forhånd takk ;)

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke se bort i fra at viftereima/registerreima holder på å gå da.

ER ujavn tomgang et tegn på dette? Har nemlig litt dårlig samvittighet for den registerreima ja....

Utover det, takk for info og bilder til alle som har postet!

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

Lenke til kommentar
Del på andre sider