Gå til innhold

Oppkjøring!

Ranger emnet


Mazda 323f

Anbefalte innlegg

Hjelp.

 

Skal ha oppkjøring den 14:04:05 altså til neste torsdag (14 apr).

 

Lurer på om noen har tips, gruer meg veldig og er redd for å stryke (Det gidder jeg bare ikke). Håper noen kan komme med mange, smarte og nyttige tips.

Skal ha oppkjøring i drammen forresten (drittmye trafikklys og rundkjøringer og masse dritt).

 

Mvh Steffen

Audi A3 97 1.8 automat/klima

VW Polo 01 1.4 TDI (Dama,s)

* Toyota Celica 91 2.0 GTi

* Mazda 323F 91 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass deg for snutefaen så fort lappen er i boks så går det nok bra med deg også skal du se!

 

 

Men av tips jeg har å komme med er:

 

-Ta det med ro, men IKKE for rolig, gjerne rolig i tettbygde strøk men opp til fartsgrensa når du er på veier med 60-70-80 osv km/t, og forholdene tillater dette.

 

-Ikke prøv å slå av en tørr spøk om din kvinnelige kjørelærer, hvis sensor ikke eier snev av humor sitter du igjen med å føle deg dum mens du ikke klarer å tenke på annet.

 

-Bremseberedskap hvis du kjører forbi buss på bussholdeplass /barn langs med veien/småroller med sykkel osv

 

-Vær tydelig når du sjekker speil/dødvinkel. Snu litt på hodet så får sensor det med seg også!

 

-Gjør du en feil så kommenter det så sensor veit at du er klar over at du gjorde en feil. Jeg glemte å blinke meg ut av en rundkjøring.

 

-Kjører du en bil med dieselmotor så ikke overvurder dreiemomentet i den, begynner å rakle noe aldeles forferdelig hvis du bruker for høyt gir opp en bakke på oppkjøringa

 

-Ikke bli helt stressa hvis du ikke skjønner hvor du skal og sensor bare begynner å mumle når du spør hvor han mente. Jeg kom til en rundkjøring med en vei som kom inn på den jeg kjørte rett før rundkjøringa. Hadde fått beskjed om andre til venstre, skulle da til venstre i rundkjøringa.

 

-Kjører du feil så ikke få hetta og gjør mer feil, kom deg tilbake dit du skulle så skal ikke det ha noe betydning, er ikke noe rebusløp.

 

-Når du skal innpå motorvei, gi på skikkelig før du kjører innpå fra akselerasjonsfeltet. Selv om det ikke er noen andre på veien skal du ha tilnærnmet lik hastighet som alle andre som måtte kjøre på veien når du kjører innpå.

 

-Sørg for å få en gammel sensor som kommer for seint så slipper du teknisk spørsmål

 

-Ikke kvel sensor hvis han nekter å godta legitimasjonen din pga gammelt bilde. Jeg måtte krangle med han før han godtok legitimasjonen min.

 

-Hold fokus når du kjører, begynner å bli varmt i været og skulle det være noen lettkledde kvinnfolk i veikanten/fortau så prøv å følg med på veien. Tute på bertene kan du gjøre senere på dagen når det midlertidige førerkortet ligger trygt forvart i lommeboken.

 

- Ikke bry deg om alle som nevner at det har vært lignende tråder oppe før og ber deg gjøre ett søk

 

 

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

']Bare pass deg for snutefaen så fort lappen er i boks så går det nok bra med deg også skal du se!

 

 

Men av tips jeg har å komme med er:

 

-Ta det med ro' date=' men IKKE for rolig, gjerne rolig i tettbygde strøk men opp til fartsgrensa når du er på veier med 60-70-80 osv km/t, og forholdene tillater dette.

 

-Ikke prøv å slå av en tørr spøk om din kvinnelige kjørelærer, hvis sensor ikke eier snev av humor sitter du igjen med å føle deg dum mens du ikke klarer å tenke på annet.

 

-Bremseberedskap hvis du kjører forbi buss på bussholdeplass /barn langs med veien/småroller med sykkel osv

 

-Vær tydelig når du sjekker speil/dødvinkel. Snu litt på hodet så får sensor det med seg også!

 

-Gjør du en feil så kommenter det så sensor veit at du er klar over at du gjorde en feil. Jeg glemte å blinke meg ut av en rundkjøring.

 

-Kjører du en bil med dieselmotor så ikke overvurder dreiemomentet i den, begynner å rakle noe aldeles forferdelig hvis du bruker for høyt gir opp en bakke på oppkjøringa

 

-Ikke bli helt stressa hvis du ikke skjønner hvor du skal og sensor bare begynner å mumle når du spør hvor han mente. Jeg kom til en rundkjøring med en vei som kom inn på den jeg kjørte rett før rundkjøringa. Hadde fått beskjed om andre til venstre, skulle da til venstre i rundkjøringa.

 

-Kjører du feil så ikke få hetta og gjør mer feil, kom deg tilbake dit du skulle så skal ikke det ha noe betydning, er ikke noe rebusløp.

 

-Når du skal innpå motorvei, gi på skikkelig før du kjører innpå fra akselerasjonsfeltet. Selv om det ikke er noen andre på veien skal du ha tilnærnmet lik hastighet som alle andre som måtte kjøre på veien når du kjører innpå.

 

-Sørg for å få en gammel sensor som kommer for seint så slipper du teknisk spørsmål

 

-Ikke kvel sensor hvis han nekter å godta legitimasjonen din pga gammelt bilde. Jeg måtte krangle med han før han godtok legitimasjonen min.

 

-Hold fokus når du kjører, begynner å bli varmt i været og skulle det være noen lettkledde kvinnfolk i veikanten/fortau så prøv å følg med på veien. Tute på bertene kan du gjøre senere på dagen når det midlertidige førerkortet ligger trygt forvart i lommeboken.

 

- Ikke bry deg om alle som nevner at det har vært lignende tråder oppe før og ber deg gjøre ett søk

 

 

LYKKE TIL![/quote']

 

kunne ikke skrevet det bedre selv! Det med å snu på hodet når du sjekker speil, blindsone etc. er viktig. BEVEG BLIKKET! Og kjører du feil spør du sensor hvor du skal kjøre, hvis han/hun ikke sier no, fortsett rett frem. MAN KAN IKKE STRYKE PÅ Å KJØRE FEIL SÅ LENGE DET ER TEKNISK RIKTIG!:)

lykke til!

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å se etter fotgjengere som vil over veien på fotgjengerfeltene (gjelder selvsagt overganger der det ikke er trafikklys). Veldig viktig faktisk, holdt på å stryke da jeg ignorerte ei eldre dame som sakte nærmet seg fotgjengerfeltet...

 

Konsentrer deg den ene timen under oppkjøringa, så har du lappen :) Det var min motivasjon under oppkjøringa :)

 

 

Edit: Tenk også sikkerhet for alle andre! Jeg kjørte en tur på Grunerløkka, og på min side holdt en mini-lastebil på å rygge inn foran en butikk. Kunne ha kjørt litt ut i motgående side og forbi men jeg bremset litt, lot den få parkere ferdig også kjørte jeg videre. Det ble visst sensoren imponert over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass så du ikke stresser deg opp, det gjorde jeg og da det kom lastebil i motkjørende felt og det spruta mye vann på frontruta at jeg ikke kunne se noe og ble stressa at jeg tok på blinklys istedenfor vinduvisker :p men det ble ingen feil på meg for det. :D

 

Vikeplikt, fartsgrense og å følge med på speil er nr 1.

Blinklys, pent kjøring og beredskap er også viktige..

 

Du klarer deg nok! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye bra hjelp her!

 

Lete etter farer, altså være forberedt på at det kan komme en syklist i stor fart osv.

 

Prat litt med sensoren, som om han skulle vært en vanlig kamerat. Det hjelper deg til å ikke bli stressa.

 

Ikke sitt som en råner. Sensoren ler ikke av deg hvis du sitter som ei kjerring (sorry uttrykket). Så kan du eventuelt chillen litt mer seinere ;)

 

Bremseberedskap hvor farer kan oppstå, som sagt over. Selv om sensoren ikke ser på beina dine, så gjør han faktisk det. hehe! Husk også å bremse ned i gooood tid foran lyskryss osv. Bråbrems er ikke populært (med mindre det oppstår en situasjon der det kreves).

 

Se og bli sett er jo en fin regel. Vis tydelig at du viker når du har vikeplikt, blink tidlig når du skal bytte fil og alt det der.

 

 

Ta det rolig mann, det går nok bra!

Lykke til :)

Hilsen Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk rattgrep.. jeg kjørte opp og brukte bare en hånd på rattet i en litt sånn vel kjekk stil (satt ikke å råna, men satt godt å kjørte rolig og kontrollert).. det likte han ikke, men han sa at alle ungdommer kjørte slik uansett. men jeg hadde vist at jeg takla det veldig bra så det var greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra tips her! men jeg har ett fra min oppkjøring:

 

Dersom sensor prøver å få deg til å ta til venstre rett etter en sving på hovedveier, vær obs! ikke stå der for lenge... er kjipt å ha biler i ræva på oppkjøring! Stå der en liten stund, kommer du ikke inn pga. møtende trafikk, sier du ganske enkelt til sensor at du ser på dette som en trafikkfarlig situasjon og velger å kjøre videre, og evt. snu for å komme lettere inn på den veien...

 

Det gjorde jeg og sensor ble MEGET imponert over det!

 

LYKKE TIL DA!!

[x]86 sierra is *knust*

[x]94 Civic lsi *solgt*

[x]82 Mazda 929 *Rast* (vinterbil)

Nå 98 Integra R

 

Henger du så vidt med til 6000rpm kan du glemme å følge med resten av veien til 9000rpm! :hello:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

the "main key" er å være bestemt men forsiktig. når jeg hadde oppkjøring, så ble jeg fortalt at "du utnyttet ikke lukene like bra som du hadde gjort hvis du ikke hadde hatt oppkjøring". de skjønner jo at du er nervøs og slikt, men pass på at du er sikker på det du gjør. prøv å finn et samtaleemne som både du og sensor har til felles. jeg hadde griseflaks og traff på en sensor som hadde en trans am en gang i tiden. det reddet skinnet mitt.

 

 

lykke til!:D

1984 Recaro T/A 350

 

X - 1982 Recaro T/A

X - 1984 Chevy G20

X - 1969 Custom Beetle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha oppkjøring snart, og er ikke helt trygg på disse sikkerhetssjekkene som er i beggynnelsen av førerprøven... Hvor mye har disse og si for oppkjøringen? og hvilken fikk du? (hva gjorde du?)

 

På min siste oppkjøring (har hatt tre, strøket på én) fikk jeg spørsmål om lys osv på bilen. Holdt på å svare feil da sensor spurte hvor mange hvite lys som var bak (tenkte bare på ryggelyset), men det er jo skiltlyset også.. :P ble også spurt om mønsterdybde på dekk, og ble bedt om å måle dybden på oppkjøringsbilen.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha oppkjøring snart, og er ikke helt trygg på disse sikkerhetssjekkene som er i beggynnelsen av førerprøven... Hvor mye har disse og si for oppkjøringen? og hvilken fikk du? (hva gjorde du?)

 

Fikk ikke noen tekniske spørsmål jeg.

Det varierer litt fra sensor til sensor og hvor lang tid man bruker på kjøringen.

2000 Bmw 318iT

1991 Audi coupe 2.3 E

[x]1991 vw passat 1,6td Stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår