Gå til innhold

dvd i bil.

Ranger emnet

Mr.TransAm

Anbefalte innlegg

er helt fersk på dette emnet. har mer eller mindre 0 peil. men jeg har utrolig lyst til å få en liten lcd skjerm i bilen min med dvd/mp3 muligheter. hvilke typer burde jeg styre unna?

hvor mye $ burde man legge inn i et slikt prosjekt?

er det evt mulig å legge inn sowftware som gjør det mulig at jeg kan se turtall, oljetrykk, bensinforbruk osv? hva heter evt denne softwaren og hvilke maskiner støtter dette?

kjører, som nicket mitt sier, en trans am. kan det bli noen komplikasjoner siden bilen min er en eldre amerikaner? har hørt at det kan bli litt problemer med amerikanske modeller.

mvh

Anders

1984 Recaro T/A 350

X - 1982 Recaro T/A

X - 1984 Chevy G20

X - 1969 Custom Beetle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et pyle sett, som funker jævli bra faktisk.. kjøpte det av Andreas på soundpressure.. Aldri sett no bedre bildekvalitet på 7" lcd..

MeSs

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Dine ønsker ligner litt på et prosjekt jeg nettopp er ferdig med. Se på dvd film kan jeg, men hva er poenget når man skal kjøre ? :D Bruker maskinen mest til gps kartprogrammet, musikk, overvåking av motor og styring av bilens elektronikk.

Her et utdraget fra et annet forum:

----------------------------------------------------------

Her er en rask oppsummering av et pc-i-bil prosjekt jeg er ferdig med.

Det som har tatt mest tid er å tilpasse lcd skjermen til dashbordet. Ribbet innmaten fra en touch 8" lcd skjerm og plasserte skjerm og elektronikk på en ramme av aluminium som passer der tidligere cd spiller sto innfelt. Alt av tidligere orginalramme og plast til innfelt cd spillere, radio etc er fjernet.

Et utskjært deksel av alumium ligger på toppen av lcd skjermen. Dette dekselet dekker sprekker i dashbord inn til brannvegg, fungerer som bryterholder og rammer inn lcd skjermen på en pen måte.

Har montert tre brytere på dette dekselet:

1. Power on/off lcd skjerm

2. Power on/off pc

3. Power off 100% (styrer hovedrele).

Itillegg er det skjært ut et hul til IR sensor, slik at jeg kan stille inn lcd skjerm med fjernkontroll.

PC`en ligger bak i bilen. En lett alu kasse av 0.5mm er basis for alt innholdet:

mini-atx hk

celeron 2.4GHz

trådløst nettverkskort

tv-tuner med RDS radio

opus 150W psu

200Gb hd

gps mottager

Et blysyrebatteri av GEL type sørger for 1 times drift av pc, før den slår seg automatisk av. Dette innebærer at pc kan idle i 1 time mens jeg er ute å handler etc. Da slipper jeg booting av pc.

Et hovedrele legger inn og ut dette batteriet til startbatteriet i bilen. Det er fordi startbatteriet ikke egner seg for dype utladinger.

Videre har jeg skrevet et program i VB med følgende funksjoner som skal brukes under drift:

* Program med sidestilt meny til venstre som er hele tiden tilgjengelig

* Liste over musikkfiler og knapper for styring av winamp (play, stop, start plugin etc)

* Liste over videofiler

*Liste over tv kanaler (plugin til winamp styrer tv kortet)

*Liste over radio kanaler (plugin..)

*Navigasjon med garmin map eksternt program

*Kontroll av relekort som styrer: Opp/ned alle vinduer, soltak og antenne.

*Grafisk monitorering av motortemperaturer (4 eksost, kjølevann, olje), spenninger, trykk, utetemp

innetemp etc. via en analog->digital omformer.

*Dagbelysning/Nattbelysning

*Knapper for volumkontroll

*Informasjonsknapp: GPS posisjon, fart, høyde over havet, sol opp/ned, klokke, og viktige temperaturer.

Grunnen til monitoreringsbiten er pga jeg sannsynligvis kommer til å turbokonvertere bilen. Temperaturer, trykk etc er da viktig å vite. Får jeg høy temperatur på et eksosutløp kan jeg stoppe motoren og sjekke problemet før motoren raser.

prelude%20forfra.jpg

prelude%20oppe.jpg

prelude%20side.jpg

Bildene er tatt med mobiltlf så er ikke noe å rope hurra for..

Dessverre for lite lys her.. LCD skjerm er installert.

c1.jpg

Samme. Tre knapper nederst. 1 starter skjerm, 2 starter pc og 3 kutter strømtilførsel 100%

c2.jpg

Ramme av alu som passer på bilens festebrakett av orginal DIN størrelse for cdspiller/radio.

c3.jpg

Elektronikk påskrudd. Tilkoblingsbrett for power på/av og IR sensor.

c4.jpg

Kun ramme

c5.jpg

Bilen carputer skal monteres i

c6.jpg

Her er kassen alle delene står i; mini atx hk med celeron 2.4, 512MB, 54mbit wlan, tvtuner med rds radio, trådløs mus, 200 gig hd opphengt i sykkelhjulslange, opus 150w psu og helt bakerst relekort for styring av elektriske vinduer, soltak, antenne etc.

Kassen lagde jeg av 0.5 mm aluplater. L lister rundt platene holder dem sammen (naglet). Denne kassen veier lite! Sort-matt lakkert og siste hånd på verker var selvfølgelig Honda logo og Asus logo ;)

m1.jpg

m2.jpg

m3.jpg

m4.jpg

Lokk må man ha på! :) Den grå boksen dere ser inneholder hovedrele for 100% bryting av strømtilførsel og tilkoblingpunkt for ekstrern strømkilde (til bruk når bilen står parkert utenfor huset og jeg ikke vil belaste batteri.)

m5.jpg

m6.jpg

Skjermen fungerer greit, selv dagslys. Her en liten kjøretur med GPS navigasjonssystemet aktivert.

m7.jpg

m8.jpg

m9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider