Gå til innhold

Soting av ruter

Ranger emnet

fluid85

Anbefalte innlegg

Tenkte å sote siderutene på bilen min.. Har fått med meg at det er lov med 70% lysgjennomtrengning på de forrerste rutene. Så tenkte å ta 70% på alle siderutene, ettersom det er grisestygt med forskjellig soting. Men er det noen som har sota rutene med denne styrken som kunne lagt ut bilder så jeg ser hvor mørkt det blir?

Nissan Car Club Norway

"Sånn ærre i racing.."

- Nissan Almera 2000 1,5L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som jeg skrev Her:

Kjøretøyforskriften:

§ 31-1. Generelt om vindu

3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.[/Quote]

Direkte link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest dette på hjemmesiden til flere bilglass firmaer skjønner du..

Bilens frontrute kan i henhold til den internasjonale forskriften R43 ikke ha lavere lysgjennomgang enn 75 %. Kravet til glasset i framdører ligger på 70 % når det er innenfor førerens siktfelt. For de øvrige ruter i bilen finnes ingen slike bestemmelser.

Nissan Car Club Norway

"Sånn ærre i racing.."

- Nissan Almera 2000 1,5L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal sote:

-ta ut vinduene dine.

-Så vasker du dei heilt reine med vinduspuss.

-Skjær så til filmen.

-Sprut på zalovatn på vinduet.

-Ta av beskyttelsesfolien på filmen, mens du tar den av, så spruter du zalovatn på limsia til filmen.

-No har du sikkert brukt for lite vatn, ta på litt til. :p

-Legg så filmen på ruta.

-Spray på zalovatn på oversia av folien.

-Ta så ei slik isskrape med gumminal, og skubb ut vatn som er under filmen.

-Gjenta det til filmen er uten bobler.

-Skjær vekk det unødvendige som er rundt kantane.

-Glatt over med gumminalen der det blei bobler under skjæringa.

-Legg blank neglelakk rundt kantane slik den sitter bedre.

-Monter vinduene forsiktig.

Der har du ei fin oppskrift. Trur eg huska det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal sote:

-ta ut vinduene dine.

-Så vasker du dei heilt reine med vinduspuss.

-Skjær så til filmen.

-Sprut på zalovatn på vinduet.

-Ta av beskyttelsesfolien på filmen, mens du tar den av, så spruter du zalovatn på limsia til filmen.

-No har du sikkert brukt for lite vatn, ta på litt til. :p

-Legg så filmen på ruta.

-Spray på zalovatn på oversia av folien.

-Ta så ei slik isskrape med gumminal, og skubb ut vatn som er under filmen.

-Gjenta det til filmen er uten bobler.

-Skjær vekk det unødvendige som er rundt kantane.

-Glatt over med gumminalen der det blei bobler under skjæringa.

-Legg blank neglelakk rundt kantane slik den sitter bedre.

-Monter vinduene forsiktig.

Der har du ei fin oppskrift. Trur eg huska det meste.

- Bruk vindusskrapekniv på glasset slik at du får vekk partikler som kan sitte fast.

- Kutt til en papp du legger på innsiden av vinduet før montering, så slipper du å riskere du at hele filmen blir skrapt opp.

Og uansett hva kongen, eu-parlamentet, advokater, solfilm monteringsfirmaer eller hva andre brukere sier på forumet, så er solfilm på siderutene foran ikke lov. Dette gjelder uansett om det kun er 5% eller 80% soding.

Hvis noen er uenig, så kan dere ta på solfilm på siderutene foran også kjøre opp til en politibil og spørre selv.

Kun orginale fabrikksoda vinduer er lov. Basta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig det Ronnyprimera sier,,,jeg blei stoppe for en liten stund siden...

Prøvde meg oxo på den at det er vell en viss prosent de er lov å ha,,men nei det var det ikke snakk om... Jeg fikk ikke kjøre bilen en millimeter før jeg hadde fjernet det,,,de la kjøre forbud på bilen.Enten måtte jeg rive det av der vi stod eller så måtte jeg taue bilen hjem.....Makan ass angry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du skal sote ruter det går ann og sveive opp og ned,,,,vent en uke før du sveiver ruta ned.. Så slipper du riper i folien.. Da er den tørka skikkelig og herda,,,

Litt kjedelig å ikke få sveiva ned ruta,,men det blir et mye bedre resultat av det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å unngå å bli tatt er ikke no prob.... Med en gang du ser politi, så sveiv ned frontrutene og lat som ingenting. Selv i 20 minus... hehe. Neida, jeg har sota med en mellomting hele veien, og når det ser pent ut og du ikke ber om å bli stoppa (dvs henge der politi vanligvis stopper for å kikke, ruser og drar ut gir i tettbebygd strøk, veldig bråkete effektanlegg, torshov-potte) så gå det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider