Gå til innhold

Bytte dempere og fjører foran på min e30 - hjelp?

Ranger emnet

Gjest //TCCW

Anbefalte innlegg

Edit : NB! 325i

Har satt på nye dempere bak med 40mm senking. Men hvordan er fremgangsmåten foran? Hva understell må løsnes? Hadde vært supert med en halvdetaljert forklaring! Så slipper jeg å bruke timer på å finne ut selv notin Skal legge ut bilder etterpå av senking, div. monteringer, felger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg haynes boka! Genial bok.. :)

Men uansett:

Foran:

-Løsne to bolter som holder fast bremsecalliper, ta denne av bremseskiva.

-Løsne bolter nede til fjørbeinet

-Løsne tre skruer oppe i motor-rommet..

(pass på at du ikke skader bremseledningen når du løfter av bremsecallipper)

Da skulle det være mulig å få ut hele fjørbeinet, pass på det er tungt!

Bruk fjørklemmer, klem sammen fjøra. Skru skrua på toppen av fjørbeinet helt av (her trenger du en spesiell nøkkel evnt om du trikser litt) Løft av de koppene som sitter over fjøra, bytt fjør og reverser prossessen..

Bak er det enkelt, løsne to skruer inne i baggasjerommet. Få noen til å legge vekt på akselen og dytte den ned. Vipp ut gammel fjør, monter ny!

Bilen er seff på bukk når du gjør alt over her, evnt på jekk. Hjulet tatt av.. :)

Mulig jeg har glemt noe, rett meg gjerne, er garantert 20 stk som kan mer en meg om dette..

"One should never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Setter pris på det! Visste ikke at så mye måtte løsnes for å få løs selve fjørbeinet! Bak har jeg allerede montert det. Var en grei jobb, men foran så det litt verre ut. Skal legge ut bilder etterpå, har gjort litt med bilen. Den var morfarstylet før :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å så nå, det er ingen skruer til fjærbeinet. Som nevnt her, trenger jeg en avdrager. For det sitter fast i bærekule-anfestning-tingen :/ En slik avdrager som "mor di" her nevner. Finnes det ikke en teknikk å få den av ? Dette er en 325i, er kanskje forskjell på e30 modellene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det.. Glemte det jeg, har bytta på mange forskjellige biler etterhvert.. Er litt anderledes på hver bil nesten..

Jeg fikk av leddet ved å lage en motstand mot bakken og banke det forsiktig av med en plastklubbe.. :)

"One should never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch

Lenke til kommentar
Del på andre sider