Gå til innhold

Bilen bruker olje - men hvor blir oljen av?

Ranger emnet

safoll

Anbefalte innlegg

S2'en har brukt litt olje i det siste, men hvor forsvinner oljen? Ikke er det noe synlig oljelekkasje på tetninger på motor, turbo, osv., ikke noe olje i turborørene, ingen tegn til brent olje i eksos, etc.

Forslag?

Du har jo nevnt det meste nå! hvordan ser kjølevesken ut da? er det olje dær?

99' Audi A8 4.2 Quattro http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153036

85' Mærche

X-96' Audi A4TQ, X-95' Audi A4TQ, X-84' Audi 80cl

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=118129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke noe tegn til olje i kjølevæsken, så topp-pakningen er nok helt i orden. Er heller ikke noe tegn til olje på panser heller. Men når jeg tenker meg om, så har det vært litt tegn til oljedamp rundt påfyllingslokket på topplokket, men tviler egentlig på at 1-2 l olje har fordampet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du skreiv at eksos er sjekket.

Men har du tatt en titt inni enderøret ditt? Er det mye sot der så skjønner du hva jeg sikter til..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du skreiv at eksos er sjekket.

Men har du tatt en titt inni enderøret ditt? Er det mye sot der så skjønner du hva jeg sikter til..

Er en del sot der ja, men det har det alltid vært. Bilen har ikke katalysator, så det skulle vel automatisk bli litt sot der. Men hva var det du siktet til? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis oljen kom ut eksosen, så skulle den vel forbrennes, og komme ut som blårøyk? Soten som er inne i eksosrøret har vært der hele tiden. Bilen har gått 130 000 nå, og jeg har hatt den siden den hadde gått 105 000 km. Har aldri behøvd å fylle på olje imellom oljeskiftsintervall på 5000 km, først nå når jeg skiftet olje for ca. 2000 km siden, så har det minket litt olje. Soten i enderøret har som sagt vært der helt siden jeg kjøpte bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta du til en annen type olje sist gang du bytta olje?? I så fall så har du nok svaret der...

Eller har du endra kjøremønster i det siste, hardere.....??

Bilen kan godt bruke en del olje uten at du vil se det på eksosen(blårøyk)

Nei, bruker kun Mobil1 5w50 på motoren. Eneste jeg gjorde sist, som jeg ikke har gjort tidligere, var å tømme nedi motorrens, før jeg tømte ut gammel-oljen.

Har egentlig ikke kjørt noe hardere enn vanlig, ikke har jeg forandret på turbotrykket heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider