Gå til innhold

Skifter jeg register reima selv eller.. ?

Ranger emnet

kimoajajaj

Anbefalte innlegg

Register reima på min 1986 GTI 16V er klar for å skiftes.

Er dette en jobb som er grei å gjøre "hjemme" ??

(får hjelp fra faren min som har en god del erfaring med motorer, har klivd flere traktor/bilmotorer).

Faren min sier "nei det er ikke noe problem", men jeg vil bare være sikker.

Jeg har tenkt litt for meg selv, å kommer frem til at det sammenligna med en vanlig motor blir litt vanskeligere å skifte på denne,siden det er 2 hjul oppe på toppen som må låses av, MEN, så kom jeg til å tenke på at det sikkert bare er et hjul og kjede mellom akslingene??

Er det noe jeg bør være obs på når det gjelder dette?

Med tanke på stramming av reim.. noen som har noen tips for å enkle jobben ?? :D

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er forholdsvis greit å skifte den selv, jeg gjorde det, og eneste problemet jeg hadde var at de små umbrakoskruene som holder fast reimhjula til vannpumpe og servo osv satt DØNN fast.. men utrloig hva luftverktøy gjør med den saken.

jeg overdrev sikkert, men jeg røska ut innerskjermen på den siden for å få litt bedre plass å holde på (tok 5minutt).

men vær VELDIG nøye med å sørge for å få alt rett på plass. kan feks merke med en liten flekk maling eller no på alle tannhjula og kåper og sånt rundt så du har store tydelige referansepunkter som skal stemme... (merke før demontering, og sørge for at det blir likte etter montering)..

men ellers en ganske kurant jobb...

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til informasjon.. det er NØYAKTIG samme delen (strammer) som de har på mekonomen.. SKF greie.. (sjekk pris begge steder)

og ja man bør skifte den i samme slengen

raser lager i den sliter den av regreima forholdsvis fort var det jeg fikk høre.. og da raser motorn... billig forsikring når man først har alt av :)

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reimskiftet gikk bra det, jeg brukte merket på kamkåpa og på kamhjulet + merket på svinghjulet (i tillegg sjekket jeg med fordeleren) "se bilder under"

dist.jpg

fly_wheel_marks.jpg

tdc.jpg

Etter at jeg hadde fått stilt den inn så dro jeg motoren rundt et par ganger for å sjekke at ventilene kræsjet med stemplene.

Og bilen startet faktisk også, ingen rare lyder å høre heller (som ikke har vært der før i hvertfall) :D

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimoajajaj

ok kult !!

Tok du bildene selv eller, du har ikke noen flere?

Var det vanskelig å komme til ? Ser for meg at det kan bli trangt..

:) Gi meg gjerne en steg for steg forklaring hehehe =) Må jo ha noe å gruble på til sommeren kommer hehe:)

De bildene har jeg funnet på Vwvortex forumet, skal prøve å laget en steg for steg forklaring senere i kveld.

Jeg trodde det skulle være vanskligere enn det var, man må bare ta sjansen.

Når den gamle reima var tatt av, så var det jo ingen vei tilbake ;)

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. man kan jo liksom ikke la bilen stå "jeg tør ikke sette på ny reim" hehe.

Pappa fortalt om en litt "rar" episode. For mange herrens år siden hadde han en VW Caddy på inne på verksted , for å gjort noen ting, bla skiftet de register reim.

På turen hjem var det en del rare lyder fra motoren og den gikk liksom ikke helt som den skulle.

Folka på verkstedet hadde FAEN MEG GLØMT Å STRAMME REGISTER REIMA !! . Da faren min ringte og fortelte dem det, fikk han om å kjøre tilbake til dem straks, slik at de kunne stramme reima... hvem i helvette kjører 6 mil uten å stramme reima ! Duster !!! :)

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider