Gå til innhold

hva betyr menes med ohm?

Ranger emnet


wester86

Anbefalte innlegg

Kommer an på hvor mange ohm det er på subbene. Er de 4 ohm pr stk og enkelspole har du mulighet for 2 eller 8 ohm last på forsterkeren. Det som er veldig viktig å sjekke FØR man tenker på slikt om man ikke er "erfaren", er om forsterkeren er stabil i den ohm`en som er/blir aktuel. Gjør man feil her, ryker forsterkeren og man får ikke dekket dette på garantien:( Noen forsterkere er stabil i 0,5ohm og noen få under dette også, men de fleste mono-forsterkere ligger på 1 eller 2ohm. Dette står som regel i bruks-anvisningen. Er du i tvil, snakk med butikken hvor den er kjøpt eller legg ut navn her, så får du som regel svar innen kort tid. Håper dette ga deg litt info om hvordan dette funker, dersom du lurer på noe mer er det bare å spørre ivei. Bedre å sørre en gang for mye enn for lite. Det kan bli dyrt i lengden;)

 

Mvh

Simon

Da var vi igang:)

2*Kicker S15L7"+KX2500.1 på 2680wrms=?

Time will tell;)

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=961564#post961564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte bare jeg skulle nevne at du kan måle Ohm'n på subbene med et multimeter vist du var i tvil om ting

er koblet riktig før du kobler ledningene til forsterkeren... :) bare å måle + og - ledningen.

99' Audi A8 4.2 Quattro http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153036

85' Mærche

 

X-96' Audi A4TQ, X-95' Audi A4TQ, X-84' Audi 80cl

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=118129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte bare jeg skulle nevne at du kan måle Ohm'n på subbene med et multimeter vist du var i tvil om ting

er koblet riktig før du kobler ledningene til forsterkeren... :) bare å måle + og - ledningen.

 

Bare så synd at målingene blir helt på jordet. :)

 

Det du da måler, er DC-resistansen, som ikke nødvendigvis er i nærheten av AC-impedansen (som forsåvidt varierer rimelig kraftig også).

 

Et 4ohms element har gjerne en DC-resistans på 2-3ohm. Så det er fullt mulig å bli "lurt" når man måler med multimeter. ;)

 

Oroxx: stemmer på en prikk, det. hehe :)

 

Edit: forresten.. når et element er "4 ohm", så er det den "nominelle/gjennomsnittlige impedansen". Den reelle impedansen er frekvens- og kasseavhengig.

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så synd at målingene blir helt på jordet. :)

 

Det du da måler, er DC-resistansen, som ikke nødvendigvis er i nærheten av AC-impedansen (som forsåvidt varierer rimelig kraftig også).

 

Et 4ohms element har gjerne en DC-resistans på 2-3ohm. Så det er fullt mulig å bli "lurt" når man måler med multimeter. ;)

 

QUOTE]

 

Hvordan skal man måle et element da?

2.0 glx,

Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så synd at målingene blir helt på jordet. :)

 

Det du da måler, er DC-resistansen, som ikke nødvendigvis er i nærheten av AC-impedansen (som forsåvidt varierer rimelig kraftig også).

 

Et 4ohms element har gjerne en DC-resistans på 2-3ohm. Så det er fullt mulig å bli "lurt" når man måler med multimeter. ;)

 

QUOTE]

 

Hvordan skal man måle et element da?

 

En signalgenerator og et par multimeter kanskje? Da kan man jo ta en måleserie og finne impedanskarakteristikken for elementet. Har aldri prøvd selv, siden jeg aldri har hatt bruk for å gjøre det.

Poenget mitt er at du ikke nødvendigvis blir særlig klok av å måle DC-resistansen til elementet.

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. :)

Var ikke ment for å kritisere altså :rolleyes:

Hørtes likevel jævlig slitsomt ut å måle et element...

Helt greit det ;)

Slitsomt ja.. Er ikke spesielt vanskelig hvis man har en signalgenerator (eller tilsvarende). Men det er jo igrunn ikke noe stort poenge i å gjøre det, heller. ;)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så synd at målingene blir helt på jordet. :)

 

Det du da måler, er DC-resistansen, som ikke nødvendigvis er i nærheten av AC-impedansen (som forsåvidt varierer rimelig kraftig også).

Alle mine målinger har altid blitt ca. riktig ivertfall! -0.3-0.5 Omh

 

Uansett, det hadde vært enklere å hjulpet til hvist det var mer informssjon om subbene! :rolleyes:

99' Audi A8 4.2 Quattro http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153036

85' Mærche

 

X-96' Audi A4TQ, X-95' Audi A4TQ, X-84' Audi 80cl

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=118129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De oppgitte anntal ohm på høyttalere er spolens impedans, ikkje vanlig ohmsk resistans, hvilket et vanlig multimeter kan måle.

 

Impedansen er den motstanden som spolen i seg sjøl utgjør, altså ikkje den motstanden i sjølve tråden spolen er vikla med, men motstanden strømmen får pga. viklingane.

 

Trudde eg skulle greie å forklare det, men næh.. :) Mener det står greitt forklart i elektronikk/elektroteknikk bøker til GK Elektro. Masse informasjon å finne på internett også.

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår