Gå til innhold

Turboperformance: Volvo 242 - Project Fenris

Ranger emnet


Turboperformance

Anbefalte innlegg

wolf.jpg

 

Flere bilder på hjemmesiden min, mest under "Project Fenris"

 

Gå til min hjemmeside: http://home.online.no/~kjet-sk/

 

Eller direkte til Project Fenris; nye bilder nederst på siden: http://home.online.no/~kjet-sk/volvo242ny.htm

 

Noen nye bilder av bilen; ingen store ytre forandringer annet enn hvite bakblink, men en del oppgraderinger, bl.a. diffbrems:

 

242-2005.jpg

 

242-2005-side.JPG

 

Bak-2005-5.JPG

 

Diffbrems fungerer:

diffad-2.jpg

 

Bak-2005-4.JPG

 

BMW M-knott

m-knott3.jpg

 

Project Fenris er på veien igjen etter en laaang vinter med oppgadering av motor. Venter på noen slanger/ rør for å montere alu-IC og ei 3" potte for å kalle Project Fenris fase II 100% ferdig. Noen bilder fra siste oppgradering med "300 hk-kit" (hentet fra hjemmesiden):

 

Motorrom:

 

Motorrom-2006.JPG

 

Mitsubishi 19-T turbo:

 

19t.jpg

 

Øket bensintrykk:

 

Just-BTR-1.JPG

 

Luftfilter:

 

Alu-ic-front-1.JPG

 

Sveiser om downpipe hos Euro-1:

 

Sveise-downpipe.JPG

 

Fikk delt 1. plass i klassen 240/260 på Ål-treffet :D

pokal.jpg

 

Prosjekt Fenris Fase 2 ferdig :sleeping , skal slenge ut noen flere bilder av motorrom + noen actionbilder hvis jeg får anledn.

 

Hjemmesiden oppdatert, specs. pr. 27/8-2006:

Bil:

1981 242 TIC m/soltak

 

Motor:

B230FT fra -90

LH 2.4 med 80 mm LMM, Viking Specialchip, 968-dyser, justerbar BTR

531-topp utfrest forbrenningsrom og portet innsug av KL-racing

VX3-kam, justerbart kamdrev fra Sten Parner Motor

Mitsubishi 19T-turbo fra Volvo V70R, wastegateklokke med hardere fjær ombygd av "Mulles Turbomec", grunntrykk: 1,1 bar, matchportet grenrør

3" eksos med èn JT-superflow Stylingpotte

Helaluminium Intercooler spesialtilpasset Volvo 240

Ladetrykk: 1,4 bar

Effekt: ca 300 hk@1,4 bar

 

Tranmisjon:

Fabrikksny Getrag 265 og spakstell fra BMW M535

Sachs Race Engineering Trykkplate TP655

Sinter-lamell, 4-pucker

1031 bakaksel med Dana lamelldiff, 3.31 utväxling el-speedometer,

 

Understell:

Lesjøfors fjærer

Sachs Sport gassdempere

Superflex pourethane-foringer

IPD justerbart Panhardstag

S.A.M. Fjærtårnstag og torpedostag

25 mm R-sport krengningshammer bak. (skal byttes, overstyrer for mye)

 

Felger:

TSW Imola 8x17"

 

Dekk:

Falken 215/45 x 17 (skal byttes)

 

Interiør:

Original Volvo R-sport supplert med Autometer ladetrykkmåler og A/F-meter.

2 stk brannslukningsapparater (under framsete og i bagasjerom)

 

Vurderes solgt > 75 K

 

aal-1.jpg

 

Et tøft bilde av "Fenris" som ungdom jeg fikk av Euro-1, ganske nylakka bil:

ResizeofRotationofScan10004.jpg

 

Bytta avrevet motorfeste; måtte plutselig kjøpe lekestativ til dattera mi: :thumb

242-huska.jpg

 

Flere bilder etter montering av STOR "Ben Are" intercooler:

Alu-ic-front-1.JPG

 

Alu-ic-plate.JPG

 

alu-ic-v.jpg

 

...og til slutt: èn stk JT-3" stylingpotte:

potta.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 143
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Pen pen 242 det der!!!

 

Liker prioriteringen din, altså motor og utseende før stereo, ser ikke akkurat ut som at den kasettspilleren kommer fra dette årtusen ;)

 

 

Hører den girspaken hjemme i en volvo mon tro?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen pen 242 det der!!!

 

Liker prioriteringen din, altså motor og utseende før stereo, ser ikke akkurat ut som at den kasettspilleren kommer fra dette årtusen ;)

 

 

Hører den girspaken hjemme i en volvo mon tro?

 

Ja, motor å utseende først!! :) Stereo er jo ikke så nøye! Er nok av biler som ikke ser ut men har alt for mye stereo og går jævlig dårlig!!

"95 VW Golf III (grevlingbil)

"84 Volvo 240 - B230FK +

[X] "00 BMW 520 m-sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja!!

Godt å se at bilen endelig har havnet i gode hender og at den blir stellet med..

Men synes det er mye luft under bilen din Kjetil.....

 

Litt mye luft ja, helt enig; har du noen gode tips? Du skjønner: fattern gikk ikke med på å senke jekken......

 

...og du ser vel at diffen din funker bra:

diffad-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann..

 

Fin bil men er enig med Euro-1, mye luft under bilen..

 

Sett Saab 900 front dempere bak (ca 10cm kortere enn org.) også korter du inn noen front dempere (Husk og bruk litt stive dempere), så kapper du fjærene.. ;)

 

eller kjøp coil-overs hvis du har rå :D

 

Mvh

E-K Racing

- BMW E90 D Msport 2008 - Alpine white, 19" black CSL`s++

- VOLVO 940 b230fk, 16v tubro, m90, add on, Megasquirt, 300hk osv. prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. sorry..går ikke på allmen så skriver før jeg tenker ;)

 

hvor fort kjører du over hompler og dårlig veier da Estrewes? ca 100km/t? :rolleyes:

seriøst, man sliter ikke igjennom kaross hvis man kjører med hode veitu... mulig potta får seg litt mye skrubbings ;)...

 

Men la oss ikke ødelegg denne tråden med piss.. pen bil! stå på.. :D

 

Mvh

E-K Racing

- BMW E90 D Msport 2008 - Alpine white, 19" black CSL`s++

- VOLVO 940 b230fk, 16v tubro, m90, add on, Megasquirt, 300hk osv. prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår