Gå til innhold

Må ha HJELP! Skal bytte fjærer/støvhetter på P11

Primera SI

Anbefalte innlegg

Hallo... e da noken so kan ta bilde av kor eg må løysa frå for å bytte fjærer/støvhetter bak på ein 5d 97 mod P11? eller bare ein forklaring på kor... må eg løyse baksetene? ta ut stereo... fjerne trekk i bagasjerommet...? fint viss noken kan hjelpe! helst med bilder... men tekst er fint det og! Husk at dette er ein 5d P11!!

2002 Passat 1.9TDI Highline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kan gjøre et forsøk, men jeg har en sedan da.

Hvis du ser på dette bildet, så ser du 2 bolter som sitter fast i karosseriet. Øvre del av demperne er festet her.

rear_16.sized.jpg

Har du stabstag bak?? Hvis du har det, så må du av med dette også.

Hvis du løsner litt på trekket som er der, vil du finne 2 bolter på hver side.

front_22.sized.jpg

Nedre del av demperne er satt fast med en bolt. Denne må ut.

Nå skal demperne være ute.

Når du skal bytte fjærer, så må du ha fjærklemmer tilgjengelig, hvis ikke kan du få deg en saftig "trøkk" når du skrur av toppen. Når du har fått strammet opp fjærene, bruker du en skiftnøkkel til å holde den tappen som stikker opp, og en fastnøkkel til å skru av mutteren.

Nå skal det være mulig å ta av fjærene.

Kan dette være til noe hjelp?

Flere bilder finner du i galleriet på WhipeOut.net

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan nok ver til hjelp ja... eg skal få de byttet der eg kjøper de... de skal ha 500 for mont... men var usikker på kor masse som måtte demonteres i bagasjerommet... håper noken med 5d kan forklare event forskjeller fra whipeout sin sedan! men takk! kansje noken som har peiling og som kansje har byttet kunne tatt noken bilder og forklart meg?

De som leverer fjærene trodde eg hadde ein aen type dempere bak... men nei... det er sånne mc "et eller anna..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min (p10 5d) så åpner du bakdørene.. på siden av seteryggen, går det en støttepute.

Denne kan tas av.. skrue i bunnen av puten, ned mot gulvet.

Da du har fått av denne puten og kanskje tatt av et deksel oppe ved høytalern, tror jeg du kommer til skruene til demperne.

Det er litt kronglete, men du slipper å demontere bagasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør jo det på p10 også.. bare at det er plastdeksel over..

Er deksel over her også, eller den puta dekker for..

Ikke no fastsittende hattehylle på hatchbacken vet du

Så du kommer ikke til fra bagsjerommet altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm øhm.. trodde P111 hadde fast bakstilling og dermed mutterene i bagasjerommet og ikke oppe i hattehyllen slik som P10 har........

som du ser på bildene jeg la med her, så finner du to bolter som er satt fast i karosseriet som demperne er festet i. Hvis du har stabstag bak, må du inn i bagasjerommet og skru av 2 muttere pr side her også.

Slik var det i alle fall på min P11 GX og den SRi'en jeg hentet deler fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom noken veit dette sikkert så er det fint om de gir beskjed! tipper eg ikkje har stab stag bak... så lenge det ikkje er orginalt da... vill det i såfall sei at det ikkje trengs gjer nokke i bagasesommet/inni bilen? alt som trengs er å løyse fra nede på demperen og de to boltene oppe som viser på bildet? demperen og festet ser ut sånn som på whipeout sin! takk for at dåke prøver å hjelpe! ka hette dempersystemet som er bak på 5d p11?

Lenke til kommentar
Del på andre sider