Gå til innhold

Skifte olje på M47 kasse!

Ranger emnet


AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Hei,

Først så lurer jeg på om clutch huset fra ei 4-trinss kasse passer på 5-trinns kassa ?? Har bytta og fikk det på, men det ble et lite felt på undersida som ikke ble dekt til for di huset gikk ikke like langt ned som det orginale. Men tror ikke det skal ha noe å si.

 

Og da rant det ut en del olje, og det viste seg at den var brun.. og virket svært gammel.

Så jeg skifter den. Hvor mange liter skal inni ei M47 5-trinns kasse ??

Holder det med en liter ?

Regner med jeg bare skrur ut nederste tappeskru (på sida) og fyller til det når opp til den ? Eller ? er det feil kansje :D

 

Hvilken olje skal jeg kjøpe om jeg handler på statoil ? Noen jeg IKKE bør kjøpe?

 

Takktakk:)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kjør motor og girkasse varmt..

2. Skru ut pluggen for nivåsjekk

3. skru ut bunnpluggen..

4. vent ;)

 

5. skru inn igjn bunnpluggen

6. fyll på olje gjennom nivåhullet til det renner over (bruk en flaske ellerno som du kan presse sammen og en slange)

7. skru i nivåpluggen.

 

regner med at du skjønner at du ikke skal krype under bilen når den er jekket opp, ikke ta i eksosen at bilen skal stå plant osv.. ;) (er så irriterende med haynes boken. den kunne vert dobbelt så tynn eller stått dobbelt sp mye i den om dem hadde driti i alle advarslene..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kjør motor og girkasse varmt..

2. Skru ut pluggen for nivåsjekk

3. skru ut bunnpluggen..

4. vent ;)

 

5. skru inn igjn bunnpluggen

6. fyll på olje gjennom nivåhullet til det renner over (bruk en flaske ellerno som du kan presse sammen og en slange)

7. skru i nivåpluggen.

 

regner med at du skjønner at du ikke skal krype under bilen når den er jekket opp, ikke ta i eksosen at bilen skal stå plant osv.. ;) (er så irriterende med haynes boken. den kunne vert dobbelt så tynn eller stått dobbelt sp mye i den om dem hadde driti i alle advarslene..)

 

Så det jeg gjør er:

1. jekker opp bilen

2. kryper under uten å ha støttebukk under (not ;)

3.Holder meg i eksosanlegget og drar meg inn over

4. skrur bunnskruen ut uten å ha bøtte under..

5. fyller på ny olje

6. skrur inn igjen bunnskruen :D

 

Neida, forstod alt og var IKKE tenkt å ta i eksosanlegget:D

Men nå har det seg slik at motoren er på vei inn i bilen, så det er litt vanskelig å få den varm :/ men den MÅ vel ikke være det ? er vel bare for å få ut all dritten inni der... ?

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M47 kassa mi var det mye ulyd i da det var kaldt så jeg hadde på 80w/90 GL-5 olje som er ganske tykk!!

 

HEY!

 

Det var akkorat det som var med mi også !

Det var avågtil slik suse lyd eller no.. og gikk like fort som hjula .. veldig merkelig suselyd eller noe lignende, som at mange tannhjul går tett i hop og lager en slags turbin lyd av et slag.. uten at det er olje der......

 

Jeg trodde det var pga. at det var lite olje.. men oljen min var brun også da :rolleyes:

 

Men er det fordi det var kaldt d da ?

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Men Atf olja er tynnere enn vanlig GL-4 olje, mange 10w/30 oljer har GL-4 kvalifikasjonene "kombi olje"

Vis du har en servo som er ugrei så hjelper det med tykkere olje, jeg hadde på Sae 30 på min for den lugga så fælt!

"We ride together, We die together, Volvo boys 4 life"

Volvoen: 83` 244 blå. 235000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Men Atf olja er tynnere enn vanlig GL-4 olje, mange 10w/30 oljer har GL-4 kvalifikasjonene "kombi olje"

Vis du har en servo som er ugrei så hjelper det med tykkere olje, jeg hadde på Sae 30 på min for den lugga så fælt!

 

servoen min er litt rar da.. kjøper GL 4 olje nå jeg.. men går det and å bruke automat oolje på den ?

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk automatoje på kasse og servo..Funker suverent..

Tok automatolje på min m47, og den ble mye lettere å ta i gir.

Oljen heter dextron 3 eller noe sånt...

 

 

 

Jeeeeeepp. Er det Volvo anbefaler. Du kan også kjøre med 10-40 motorolje, men det anbefaler jeg ikke, jeg prøvde det og den ble helt fæl når den var kald. ATF er kongeolje og multiolje. Bruk det i girkassa, forgasser'n og servoen. Og i tillegg kan du vaske henda i den, blir faktisk helt SU-VERENT rene, når du vasker med vanlig såpe etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vaske deg med bensin og:D det funker...hehe..Blir hvertfall rein..;) Men ikkje helt god i hode...

 

...du...jeg kødder ikke. Neste gang du er full av drit og tectyl og gammel og olje og annen faen på hendene etter å ha mekka en hel kveld, så gni hendene innmed masse ATF olje eller en annen tynn, ny! olje. Den drar dritten rett ut av porene og under neglene....vasker du med bensin, så får du hender tørre som.... og masse dritt som ikke vil vekk. ATF er sikkert ikke like bra som Nivea body-lotion, men det funker som bare det asså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...du...jeg kødder ikke. Neste gang du er full av drit og tectyl og gammel og olje og annen faen på hendene etter å ha mekka en hel kveld, så gni hendene innmed masse ATF olje eller en annen tynn, ny! olje. Den drar dritten rett ut av porene og under neglene....vasker du med bensin, så får du hender tørre som.... og masse dritt som ikke vil vekk. ATF er sikkert ikke like bra som Nivea body-lotion, men det funker som bare det asså!

 

Nivea body-lotion :D:D:D:D:D:D hahaha!!!

 

Jeg kjøpte en som het 4-5 eller noe.. G 4-5.. 75w til 80 eller noe tror jeg det var :/ er ikke helt sikker.. eineste som har vært vanskelig me kassa mi er første og andre giret, må avåtgil sku SKIKKELIG hardt for å få den i første spes. Men nå hamra jeg det sperre blekket som er ved første giret, som den plast dingsen løftes over når du setter den i røvørs, litt lenger mot revers, da virket det som den ble lit lettere.. (nei, traff ikke revers ;))

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår