Gå til innhold

T-56 gearkasse. Noen som vet?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Søker kunnskap om 5 og 6-trinns manuell gearkasse i kombinasjon med 350cid (eller stroket til 383cid) Chevrolet V8.

 

Planlegger å bruke dette i rod prosjektet. Jeg ser at prisen på T-56 kassene varierer voldsomt hos amerikanske huggere. Fra ca 3000$ og ned til under 1000$.

Er det noen utgaver av T-56 man bør unngå?

Dersom jeg ønsker å bruke T-56 kasse, vil det begrense hvilke årganger av Chevrolet 350 motoren jeg bør/kan bruke? Før/etter 1986 modellene f.eks?

 

5-trinns kassene leveres ikke til større motorer enn 305 cid i USA. Har også hørt at disse lett ryker i kombinasjon med en trimmet 350. Særlig 5. gearet skal være utsatt. Noen erfaringer?

 

Hvordan er totalvekten og bredden bakover på T56 kassa i forhold til automatkasser som TH 350 og TH700? Tenker på evt plassproblemer i ramma på rodden.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbudet, men det er mer enn jeg hadde tenkt.

 

Ikke sånn og forstå at jeg mener du er for dyr, i forhold til hva du faktisk har.

Jeg kjenner ikke prisnivået godt nok ennå.

 

Men det blir for mye i forhild til budsjettet mitt.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kanskje ikke alt helt historisk korrekt her, men t56 kassa begynte å bli tatt i bruk sammen med LT1 motoren i Camaro og Corvette, altså fra 92-98, til en smallblock motor må du ha t56 fra 92-98 camaro eller corvette fordi at kassene på LS1 motor fra 97-2002 camaro ikke passer på den gamle smallblocken, fra 97 og fram Corvette har jo transaksel så det er vel uinteressant.

 

Driver og installerer t56 kasse i min Camaro, svær kasse, men ikke noe større enn ZF kassa, richmond har ikke jeg sett på nært hold, har lest at t56 veier 75 kg med olje. vet ikke om det er med eller uten klutsj, men klutsjen er ganske tung den og.

 

Har sitti litt rundt på forskjellige forumer og har skjønt at t56 er best/mest populær, husker ikke helt hvorfor. Men den er er visst hakke vassere enn ZF, begge kassene er tyske :) T56/Borgwarner og ZF=Zahnradfabrich Fredriskhafen (tannhjulsfabrikken i fredrikshavn :) litt unyttig info og.

 

Har en kompis som har henta endel T56 kasser, jeg kjøpte min hos han, ca 20k pleier han å ta.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har surfet litt rundt på etpar Cobra forum'er de siste dagene.

Der blri det påstått at T56 kassene ikke tåler mer enn 400 lbs i dreiemoment, noe som visstnok kan bli litt spedt for en 383 stroker motor (fremtidsplaner)

Har blitt anbefalt en kasse som de kaller TKO 500 og TKO 600. Frem trinns kasser som er bygget for hhv 500 og 600 lbs i dreirmoment.

 

Forøvrig leste jeg også et sted at Borg Warner er oppkjøpt av Tremec.

 

Disse TKO kassene har jeg sett til salgs nye på ett eller annet nettsted for 16-1700$.

 

Huff, dette blir dyrt...

Med slike gearkasser tilsier budsjettet en 4,3L Astro V6 fra 1985... :rolleyes:

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finner du alt du vil vite om Tremec.....

 

Det er riktig at TTC (Transmission Technology Corporation) har kjøpt opp Borg-Warner.

 

Har selv en Tremec TKO II kjøpt fra fabrikken med drev og inngående/utgående aksler av billet stål......:)

 

Fete kasser!!!!!

 

Tøft, hva slags kjøretøy skal stå/står den kasse i da?

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

66 mustang hardtop.....:)

 

Hele bilen er vel så langt fra original du kan komme, bortsett fra det yttre!!! Ser original ut utvendig.........

 

Har sømsveiset karosseri, felt inn ramme forlengere i gulvet, 10 punkts bur etter NHRA-spec, 4-link bak m/stående coil-overs, dobbel A-arm forstilling med coil-overs, geometrien på understellet har jeg modifisert, tannstangstyring, 13" skiver foran, 12" bak, skjult servo med vakumpumpe, Tremec'en, carbon clutch, hydraulisk utløserlager, el.vinduer, sentrallås, røkfarget film på rutene(slik at buret ikke synes utenfra), nytt ledningsnett, vel, alt er vel egentlig nytt bortsett fra tomme karosseriet og rattstammen......

 

Har holdt på i ti år og da, hatt et fint samarbeid med biltilsynet her i Oslo.

Fikk den hjem fra maler'n for 6 uker siden, så jeg skal begynne å montere bilen nå. Regner med oppstart om ca. ett år.

 

Ja, det kommer en Ford 383 Windsor i mellom rammevangene foran, 12 i komp, og mekanisk kam......og litt motivasjon fra Nitrous Express sitt Gemini Twin Bar system................... :rolleyes:

live to drive...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

66 mustang hardtop.....:)

 

Hele bilen er vel så langt fra original du kan komme, bortsett fra det yttre!!! Ser original ut utvendig.........

 

Har sømsveiset karosseri, felt inn ramme forlengere i gulvet, 10 punkts bur etter NHRA-spec, 4-link bak m/stående coil-overs, dobbel A-arm forstilling med coil-overs, geometrien på understellet har jeg modifisert, tannstangstyring, 13" skiver foran, 12" bak, skjult servo med vakumpumpe, Tremec'en, carbon clutch, hydraulisk utløserlager, el.vinduer, sentrallås, røkfarget film på rutene(slik at buret ikke synes utenfra), nytt ledningsnett, vel, alt er vel egentlig nytt bortsett fra tomme karosseriet og rattstammen......

 

Har holdt på i ti år og da, hatt et fint samarbeid med biltilsynet her i Oslo.

Fikk den hjem fra maler'n for 6 uker siden, så jeg skal begynne å montere bilen nå. Regner med oppstart om ca. ett år.

 

Ja, det kommer en Ford 383 Windsor i mellom rammevangene foran, 12 i komp, og mekanisk kam......og litt motivasjon fra Nitrous Express sitt Gemini Twin Bar system................... :rolleyes:

 

Rått! :), så det er ikke dobbel a-arm forstilling på mustang originalt? vakumpumpe er smart, hvor har du kjøpt den?

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått! :), så det er ikke dobbel a-arm forstilling på mustang originalt? vakumpumpe er smart, hvor har du kjøpt den?

joa, er originalt med dobbel a-arm....men på mussen sitter demper/fjær på øvre arm= høyt roll-center+all belastning på den armen og innertårnet. Har "fixa" litt, flyttet bruer og monterer coil-over'n på NEDRE bru istedenfor!!! Mye lavere rollcenter:) Har flyttet øvre brua litt ned og litt bakover og vridd den litt rundt sin egen akse. Dette for å få litt mindre "dykk" under bremsing, og at den skal gi både mer caster og mer negativ camber under kompresjon.....:)

 

Servo for bortgjemming og el. vacumpumpe finner du hos masterpowerbrakes eller stainless steel b rakes

 

Helt ok betar som gir ca 900 lbs i trykk.......:)

live to drive...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår