Gå til innhold

Forgasseren på 230K

Ranger emnet


docsist

Anbefalte innlegg

Sånn som du beskriver det, dvs. at alt annet er skiftet, kan det nok være giveren ja. Den er som sagt vond å komme til. Dersom det virker helt håpløst, vil det gjøre det litt lettere dersom du løsner girkassefestet og jekker kassa litt opp (god anledning til å bytte festet også). Jeg tror som sagt det er 10 mm boltehode. Men vær som sagt varsom: Regn med at "huset" til giveren er blitt sprøtt og kan knekke i biter. Unngå for all del å bruke makt når du skal løfte den bort etter å ha fjernet bolten, spray heller med rustløser el.l. og ta tida til hjelp. Et annet tips er å klemme litt heftemasse inni pipa sånn at du ikke mister bolten inn i girkassa, både når du demonterer og installerer.

Som en begynnelse kan du jo granske ledningene som kommer opp fra giveren. Dersom isolasjonen begynner å se frynsete ut kan du bare forberede et bytte. Sensoren koster rundt 400 kr på Volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sånn ordnet jeg gasslinken. Plukket et kuleledd med arm fra en 340, bøyde den i vinkel og skrudde fast på festet til gasseren. Staget mellom kuleleddene måtte kortes inn en halv cm. Jobben var minimal og resultatet ble bra, selv om det ikke er så pent å se på :)

 

gasslink01.JPG

 

gasslink02.JPG

 

Jeg bare tilpasset det gamle luftfilteret midlertidig, et slikt vil komme i posten om få dager:

99217.332S.jpg

 

Pedersen skulle ha 6-700kr for samme filter mens jeg betaler rundt 200kr bestilt fra usa. Chokewire er vanskelig å tilpasse. På min satt det vannvarmet chokehus. Bestilte derfor en elektrisk av en fyr på ebay. Jeg har faktisk en ny DGV-type choke til overs hvis du vil ha den, jeg bestilte feil først. Tenkte ikke på at min(DFV) åpner motsatt vei! Du kan få den for en hundrings.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet den svinghulsgiveren i går, men det ble ingen forskjell :(

Jeg skal prøve å bytte tenningsmodulen nå. Blir gal snart hvis jeg ikke finner ut av det. Skjønner liksom ikke helt hva det kan være. Det eneste jeg har funnet ut er at problemet er mye verre i fuktig/kald luft.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet den svinghulsgiveren i går' date=' men det ble ingen forskjell :(

Jeg skal prøve å bytte tenningsmodulen nå. Blir gal snart hvis jeg ikke finner ut av det. Skjønner liksom ikke helt hva det kan være. Det eneste jeg har funnet ut er at problemet er mye verre i fuktig/kald luft.[/quote']

 

Har du prøft med nye plugg ledninger ? Og fordeler lokk og slikt ? Eller skreiv du lenger oppe at du hadde gjort det.. (husker ikke:))

 

Kan jo kansje prøve en annen coil også.. muligens en annen hjerne ??

 

Ting må nesten bare prøves :)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå byttet følgende: Forgasser, bensinpumpe, coil, plugger, ledninger, rotor, fordelerlokk, svinghjulsføler, og den hjernesaken som sitter under hanskerommet på torpedoveggen. Still no progress... angry

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå byttet følgende: Forgasser' date=' bensinpumpe, coil, plugger, ledninger, rotor, fordelerlokk, svinghjulsføler, og den hjernesaken som sitter under hanskerommet på torpedoveggen. Still no progress... angry[/quote']

 

Bare et skudd i mørket: har du sjekket/byttet bankesensoren? Den kan jo på en eller annen måte ha "hengt seg opp"...

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg får vel prøve å bytte den og...har jo byttet hele motoren snart allikevel :D

Men jeg skal gå over ledningsnettet. Det har vært vannlekkasje fra frontvinduet mitt så kan jo hende det er noe dårlig kontakt et eller annet sted.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' jeg får vel prøve å bytte den og...har jo byttet hele motoren snart allikevel :D

Men jeg skal gå over ledningsnettet. Det har vært vannlekkasje fra frontvinduet mitt så kan jo hende det er noe dårlig kontakt et eller annet sted.[/quote']

 

Tror du at du kan lage en liten liste over hvilken biler som har weber som passer på K motorer ?

Jeg fikk lyst å få meg en slik en jeg også :)

Men ble litt forvirra av all teksten i posten.. så hadde du gadda å skrevet hvilken biler jeg skal sjekke i så ha d vært fint m'm

 

Får du merkbar effekt av å sette på en weber ?

Hva må man eventuelt "modifisere" eller skifte når man bruker en slik en ?

 

Hvordan tror du det ville gått med grenrør, 2.5" eff anleg, A-kam som drar lenger på turtall, og insats filter (pipercross det som jeg har:D ?

 

Mvh.

Fredrik:)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt anbefale weberen ja. Effektøkningen er veldig merkbar, spesielt på høye turtall. Jeg kjøpte jo min DFV(fra Ford Pinto) på ebay, men det sto DGV orginalt på noen Sierra. Sikkert andre også. Du kan også bruke en DCD har jeg forstått. Du må muligens bytte litt dyser når du setter den på Volvoen din. Men er fyr på ebay selger dem til $2 per stykk så dyrt blir det ikke. Gass-og chokelinken må bygges om. Jeg kjøpte bare en elektrisk choke, det ble billigst. Ang. kamaksel vet jeg ikke helt hva som vil lønne seg, men jeg har hørt at den jeg har skal gi bra moment på lave turtall, det er jo ikke så dumt det heller. Lyden ble mye tøffere med DFV, og passer bra sammen med mitt 2.5" Simonsanlegg. Det er annet feste for luftfilter på gasseren, men jeg fikk tak i et slikt et:

 

weber03.JPG

 

weber04.JPG

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW: Jeg leste i en annen 230K-tråd her der det ble sagt at en hjerne lå bakenfor batteriet. På min er det bare coilen og en GM-sensor etter det jeg kan se. Derimot ligger en sak under hanskerommet på torpedoveggen. Har byttet alt dette. Er det korrekt at det er kun bankesensor jeg ikke har byttet da, eller er det noe mer?

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW: Jeg leste i en annen 230K-tråd her der det ble sagt at en hjerne lå bakenfor batteriet. På min er det bare coilen og en GM-sensor etter det jeg kan se. Derimot ligger en sak under hanskerommet på torpedoveggen. Har byttet alt dette. Er det korrekt at det er kun bankesensor jeg ikke har byttet da' date=' eller er det noe mer?[/quote']

 

 

Var vel jeg som skrev det......mulig jeg har blandet med Turbo bilene, der er tenningshjernen bak batteriet. Oooops. Tenningsmodulen er ihvertfall i det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår