Gå til innhold

Strøm. kondesator og koblinger....

Ranger emnet


espenaa

Anbefalte innlegg

Da har jeg kjøpt meg basskasse og en til forsterker.

 

Det er 2 * 12 " rockford fosgate i kasse og en MTX Thunder 4320 eller noe sånt... husker ikke helt.

Har fra før en forsterker i kofferten, den brukes til høytt. i kupeen.

 

Har følgende spm:

 

1: Kan jeg sette en splitt på strømkabelen som kommer fra batteriet (den er ganske kjukk) og bruke den på begge forsterkerne?

 

2: Har gelebatteri, skal finne ut hvor mange amp det er på.

Bør man ha flere batterier i bilen ved bruk av 2 forsterkere?

 

3: Hva ville jeg merket om jeg la i en tusenlapp til og kjøpte en kondensator? (Vet det skal gi mer stabil strøm)

2003 A4 1.8 TQ

2001 Polo 1.4TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ElectronicMix

1: Kan jeg sette en splitt på strømkabelen som kommer fra batteriet (den er ganske kjukk) og bruke den på begge forsterkerne?

 

dette skreiv tvindal til meg:

 

Hvis du skal bruke en såkalt strømtjyv som er det verste du kan bruke på alt som heter elektronik så betyr det at du må bruk vanlige strømkabler som du har under dasjbordet eller som strøm inn til spilleren. Dette skal du ikke bruke!!!!! Bruker du for småe ledninger så greier de for det første ikke å levere nok strøm til så store subber, og du kan oppleve at ledningene starter og brenne pga. overbelastning. og du vil vel ha bilen din lenger enn noen uker? Du må buke iallefall 10-20 kvaderat strømledninger til hovedstrøm. Men du trenger bare en ledning. Men i stedet for en strømtjyv som kun finnes til småe ledninger bruker du en splitblokk som du kan få kjøpt hos bilstereoforhandlere. så deler du videre fra den ut til forstererne. Men altså IKKE bruk vanlige bil ledninger. Unntatt til styrestrømmen til forsterkeren, der kan du bruke "normal" ledning med en blåmann eller såkalt strømthuv da det går bare 0,3 amper fra spilleren å inn i forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ElectronicMix

1: Kan jeg sette en splitt på strømkabelen som kommer fra batteriet (den er ganske kjukk) og bruke den på begge forsterkerne?

 

Om du bør bruke den eller ikke kommer annpå hvor mye strøm forsterkerene kan trekke, og hvor tykk/lang og hvilket metall kabelen er i (helt sikkert kobber). Da kan du regne ut om den holder (i teorien).

Legg ut den infoen her hvis du ikke vet hvordan du regner ut.

 

Men ta å koble ledningen til en av forsterkeren og en ny ledningsbit videre fra første forsterker til den andre. Ikke bruke noe strømtjuver eller noe sånt, som det ble nevnt.

 

Originally posted by ElectronicMix

2: Har gelebatteri, skal finne ut hvor mange amp det er på.

Bør man ha flere batterier i bilen ved bruk av 2 forsterkere?

 

Tviler på at du trenger flere batterier. Men må jo vite hvor mange Amperetimer batteriet håndterer før man kan si sikkert.

Batteri vil bare ha noe å si hvis motoren er av, så dynamo'n er minst like vesentlig.

Sjelden man står med høy musikk og motoren av i lengre perioder vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka kabelen nå.

Den er 16mm.

 

Kjøper nok en sånn boks på biltema.

 

På batteriet står det 95 min backup time.

 

Det heter

 

Exide Maxxima 900

 

http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/batterisenter/subdet85.htm

 

Står 50 ampere timer....

 

Holder det til 2 forsterkere da....?

2003 A4 1.8 TQ

2001 Polo 1.4TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ElectronicMix

Holder det til 2 forsterkere da....?

 

Sjekk hvor store sikringene er på sterkerene, det er en bra måte å sjekke hva de kan trekke.

Hvis det er 2 sikringer på 20A hver så kan det i teori trekke 40Ampere.

Hvis batteri klarer 60Amperetimer vil det si at du kan trekke 40ampere i 1,5time før det er tomt. Du vil aldri kunne trekke 40A i 1,5 time i praksis, men batteriet vil hvertfall holde en god stund.

 

Dynamoen må jo også klare å gi nok strøm da. I dette eksemplet bør det også kunne gi 40ampere + hva alt annet i bilen trekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powerkabelen begynner å bli skikkelig viktig, når man har litt store forsterkere. Dette kommer av motstanden i kretsen og den store strømmen.

 

F.eks: Om du har en 1000w forsterker, ved 12v, vil den ha en inngangsmotstand på: R=(U*U)/P=0,144ohm

 

Om du så har koblet den opp med en fislete 6m ledning på f.eks 4kv/mm, vil ledningen ha en motstand på: R=k(L/A)=0,0258ohm

Kanskje du i tillegg har klemt på kabelskoene dårlig, og ikke pusset ned til metallet på karosseriet. Da kan du fort legge til 0,05ohm til.

 

Totalt ville du da hatt 0,2198ohm i inngangskretsen. Dette ville igjen si at man bare kunne trekke P=(U*U)/R=655watt

...men her ville 150-200watt lagt seg over kabel og koblinger, slik at du bare hadde hatt 450-500watt over forsterkeren. Resultatet er jo at kabelen hadde fungert som varmetråd, og hadde passet best i bakruta som issmelter. ;)

 

Dette blir veldig skremselspropaganda, og bare ment til å lage et poeng. Det fins flere argumenter og detaljer i regnestykkene, men du ser at det er veldig viktig med tykk nok strømkabel, og god kontakt i alle koblingspunkter.

Dobler du tykkelsen på kabelen, så halverer du motstanden. Man ønsker jo å ha så lite tap i kabelen som mulig. Finn ut hvor mange watt forsterkerene dine er på, og bruk riktig kabel og pass på god kontakt.

 

Bruk gjerne en fordelingsblokk, men pass på å kjøp en som er beregnet på slik kabel og strøm. Ikke juks med disse tingene. Det kommer du bare til å angre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal drive 2stk kraftige fosterkere så må du ha feitere kabel enn 16mm. Gjør ikke noe om du overdriver litt her.

 

Har du ett ekstra batteri og en kondensator i kofferten så vil du få brukbar trøkk. Tror neppe du vil få noe bedre lyd med 2 batterier (det batteriet du har er jo utmerket bra) ,men hvis du har en monsterforsterker så bør du kanskje sjekke hvor mye dynamoen din greier å levere ingen vits med forsterker som kan trekke 200A når dynamoen ikke kan levere men enn 60A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Kan jeg sette en splitt på strømkabelen som kommer fra batteriet (den er ganske kjukk) og bruke den på begge forsterkerne?

 

3: Hva ville jeg merket om jeg la i en tusenlapp til og kjøpte en kondensator? (Vet det skal gi mer stabil strøm)

 

Hvis du kjøper en kondis, så kan du bruke den til splitter for stømkabelen. Kabelsko på ledningene, en inn to ut, ganske enkelt.

 

En kondis vil jo også hjelpe på at du får en mer stabil bass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden markedet er såpass dødt og det ikke ble noe av den andre bilen skal jeg nok kjøre primera litt til så jeg har nå satt i kassen...

Er ikke noe veldig fornøyd m lyden....

Koffortluka sier "blæm blæm blæm..." ikke spes kult på en 96 mod..

Hadd ejeg hatt en 240 med revehale så kanskje :)

 

Må bok finstille forsterkeren til bassene...pluss at jeg må bytte ut den elendige JVC spilleren min...skal ha en Pioneer DEH 7400 etterhvert...der er det jo egen bassutgang man kan stille manuelt fra spilleren... trur det blir noe bedre da...

 

Det med kondensator får bli når jeg har bytta bil og skal begynne fra bunnen av med et anlegg...

2003 A4 1.8 TQ

2001 Polo 1.4TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår