Gå til innhold

Ventiltikking ved kald motor

Ranger emnet

safoll

Anbefalte innlegg

Opplever at hver gang jeg starter bilen, etter at den har stått i ro 5-6 timer og er skikkelig kald, så blir det mye ventiltikking. Denne tikkinga går vekk etter 2-3 mins kjøring. Virker som om det går ei stund før toppen får olje, eller at toppen får lite olje.

Hva er det som gjør dette? Tette oljekanaler, e.l. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ditt er at du har for tykk olje. Tykkere olje bruker lengre tid på å nå ventilene. Bytt til en tynnere olje så løser det seg! Men nå går det jo mot sommer så da forsvinner kansje problemet av seg selv. Bruker du vanligvis 10w-40 olje så bytt til 5w-40, altså lavere tall foran.

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ditt er at du har for tykk olje. Tykkere olje bruker lengre tid på å nå ventilene. Bytt til en tynnere olje så løser det seg! Men nå går det jo mot sommer så da forsvinner kansje problemet av seg selv. Bruker du vanligvis 10w-40 olje så bytt til 5w-40, altså lavere tall foran.

Bruker kun Mobil1 5w50, har kun brukt den siden august i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha på en flaske med noe som heter Fortè.

Renser og smører. Ett fint lite vidunder middel.

Koster ca 300 tror jeg.

Fåes kjøpt på Volvo og masse andre bilverksteder.

Har god erfaring med den.

Brukte faktisk motorrens sist jeg skiftet olje. Om det var Fortè eller et annet merke husker jeg ikke, men det skulle vel ikke ha så mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider