Gå til innhold

Instrumentbelysning og hattehylle

twinflower

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen har en skisse over kretskortet/dingsen bak speedometeret og de sakene der. Har bestilt dioder og skal endre den grelle oransj/grønne belysningen til blått med muligens rosa lys bak nålene.

Så, om noen har bilder av den saken, gjerne med oversikt over hvor mange lyspærer der er i hver kategori så hadde jeg blitt veldig glad.

Bilen er en 95 mondeo mk1.

Så, hattehylla.

Kan jeg kutte i den uten å få problemer med biltilsynet?

Jeg vil egentlig ha ut hele, og lage en ny hattehylle som skal fungere

som toppen av ei basskasse. Elementene (2x10") skal da spille direkte inn i kupeen fra hattehylla der andre vanligvis har 6*9".

Forslag, løsninger, inputs, (saklige og begrunnede) meninger taes imot med stor takk

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dashbordet, er det ganske raskt å ta det ut da.

Har du Elektronisk eller wire til speedometeret? Om du er heldig, og har elektronisk er det det 5 skruver som holder den sorte ramma rundt klokkene fast. 2 på høyresiden under plastdekslene, 2 på skrå i over rattet og 1 på venstre side. Kan hende at det sitter litt i luftslangene, men det er ikke noe pes.

Etter at ramma er ute, er det 5 skruver som holder selve instrumentpanelet. Disse er gullfarget, og synes godt. Så er det 2stk kontakter på baksiden, med litt kort ledning, så det kan være lurt å være forsiktig. Disse skal rett ut, fra instrumentene.

Har hatt dashbordet ute, men lakkerte bare nålene med gjennomsiktig rød. Det jeg husker, er at det er 5 stk pærer som lyser opp instrumentene. Disse har enten grønn eller rosa plastsokkel, og koster 25kr. pr.stk. Når det gjelder lysene på selve nålene, er jeg ikke sikker. Det står noen metall-clips inn mot instrument-siden, men jeg turte ikke røre disse, siden plastkretskortene til Ford er, tja, plastkretskortene til Ford..

Når det gjelder hattehylla, så kan du bygge den om, event bygge en ny i f.eks MDF. Det jeg tror, er at den ikke må hindre utsikten betyderlig i bakruten. Hvilken type bil har du, Kombi, sedan eller st.vogn?

Med hilsen / Best Regards

Anders T.

Flat Out Racing

"When in doubt, go flat out."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Futte: Tusen takk for veldig informativt svar :)

Jeg har digitalt speedometer, (resetknappen til høyre), og jeg har sedan.

Grunnen til at jeg lurte på det med hattehylla var fordi noen med Scorpio hadde skjært i den, og fått problemer med biltilsynet fordi den visstnok var "bærende konstruksjon" for bilen.

Har ikke tid til å svare mer nå siden jeg må springe på jobb.

Takk igjen!

-Yngve

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send meg en PM, med en mail adresse, kan sende noen bilder av ombygginga mi på hattehylla. Såfremt du ikke skjærer den helt bort, og event. forsterker den, så skulle ikke det å modifisere den være noe problem, men ja, den er en del av bærende karrosseri, ikke minst ved en kollisjon.

Bare hyggelig!

Med hilsen / Best Regards

Anders T.

Flat Out Racing

"When in doubt, go flat out."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Zetec :)

Hva brukte du? Sag eller vinkelsliper?

Nå er jeg så heldig at jeg har karosserisaks til kompressor, så det tok meg bare snaue 5 minutter.

Men du kan bruke både sag og vinkelsliper, men sistnevnte anbefaler jeg ikke med mindre du dekker bra til, gnister og sånnt setter seg i interiør og vindu.

Så du får jo prøve deg frem, se hva som blir lettest.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah!

Tusen takk Ford RS!

Er akkurat dette jeg har begynt med. I dag byttet jeg ut de svake, grønne diodene i vindusheisknappene og byttet de ut med noen 1,8 mm blå 5000mcd dioder fra lysdioden.no. Det ble veldig bra og lyser veldig bra blått av knappene nå. :)

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kamera her skjønner du, hvis jeg hadde så hadde jeg laget en worklog.

Uansett, det tok bare en halvtime, og er ikke noe vanskelig.

Først tar man ut den svarte plastrammen som er rundt dørhåndtaket og bryterpanelet.

Deretter kobler du fra de panelene (de er festet med plugger) og tar de med deg inn.

Når du får av dekslene (du trenger kanskje et lite flattjern for å få åpnet mothakene i plasten som fester de), så ser du klart og tydelig diodene.

De er festet på noen tynne metallstenger, og må klippes av. (De er altså ikke loddet på, men det er ikke noe problem.)

Når du lodder på de nye diodene, så pass på at den lange pinnen (pluss-siden) er på den siden motstanden er på. På førersiden er det to dioder i serie, så da blir det følgende rekkefølge: motstand - pluss på diode 1 -> minus på diode1 -> pluss på diode2 -> minus på diode2.

Når de nye lysene er loddet på, så er det bare å teste. Det lyser klart og blått og kraftig. Riktig lekkert er det skal jeg si dere!

Om dere skal prøve selv så er det bare å spørre meg, så skal jeg prøve å hjelpe dere så godt jeg kan.

Pass på når dere tar av de festerammene rundt dørhåndtakene, små biter knekker lett av om du er litt uforsiktig. Jeg knakk to, så ingen av de rammene sitter særlig godt. Får vel skaffe meg noen nye på huggern :)

-Yngve

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider