Gå til innhold

få av framdemper.... (vectra a)

Ranger emnet


kzn

Anbefalte innlegg

plages med å få av framdemperen, skal sette på senkefjærer.

 

har tatt av bremskalipper og skive.

har skrudd av skruen som fester den til bærebrua og skrudd opp fra toppen oppi pansret.

 

så problemet er å løsne drivknuten. er det en ting inni der det er gris og olje som må "åpnes" eller må jeg ha opp den store mutra i enden (ca str 30)

de som har senka vectra før. vet hva jeg mener... (håper jeg)

 

http://img65.exs.cx/img65/5153/bilde0520np.jpg

 

setter stor pris på hjelp ;)

- 1990 Nissan Sunny N13 1.6 SLX

x 1992 Opel Vectra A 1.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke løsne drivakselen fra kassa, det kan medføre endel ekstraarbeid da du ikke kan være 100% sikker på at du får den inn igjen på første forsøk(som du ikke merker før du har montert sammen alt)...

 

Men er ikke demperen bare presset ned i navet på opel da? Så du slipper å ta av navet osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så jeg trenger altså bare å løsne den store mutteren og styrekula?

 

trenger ikke å begynne å fikle inni drivknuten osv?

 

edit: noen tips til å få av mutteren? når jeg tar i så går akslinga rundt :(

 

og z10an? hva mener du med at demperen er innsats? er ikke noe jeg må opp med nei?? begynner å bli lei av alt styret for å senke :P

 

(btw: hater å plages med sånn)

- 1990 Nissan Sunny N13 1.6 SLX

x 1992 Opel Vectra A 1.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. jeg bruker 15 min på å skifte demper og fjær på Nissan min og 1-2 timer på vectran min.. Alt må nok skrus av ja.. er ei håpløst dårlig elendig løsning opel har laget der.. Kunne remset opp mye som gjør at opel er crap.. men men..

 

Du må løsne på alt ja.. sentermutteren, styrestaget osv.. men drivknutn drar du bare ut for hand.. D kan være litt bitchy å få fjærbeinet av endeleddet (bolten som stikker opp på enden av bruen) og av og til enda verre å få den på igjen.. er man to går d vel greit

 

Burde løsne på dn før du tar av kalipperen siden en kompis kan bremse da mens du vrir.. Men prøv å sett den i revers og forsøk å løssne bolten med litt rykk og napp istede for å dra jevnt.. evt må du ta et lite spett og fest d mellom hjulboltene slik at det står i klem mot gulvet

 

og en ting til.. for å få demperen ut må du ha en enoooorm skiftnøkkel.. 50 mm eller no slikt

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er litt skruing for å få det ut ja, men er ikke noe pes...

 

fjærbeinet er en hylse dit demperen står nedi, og som det ble sagt: står skrudd med en schwer mutter på toppen, inni fjæren...

 

mutteren på drivknuten er den man bør prioritere å skru løs først av alt, mens bilen står på bakken... evt som det ble sagt, få en kompis til å stå på bremsen.. eller lettest av alt, med luft...

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår