Gå til innhold

Puset ned hele Transamen

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har nå fått pusset ned stort sett hele transamen. Prøvde å selge hele bilen for 15k som den sto (pga mye rust). Men er veldig glad for at jeg ikke gjorde det. Bilen var nesten rustfri:rolleyes: . Må bytte ene forskjermen og ene baksjermen pga mye bulker. Dørene er det eneste som ikke er pusset ned. Så er bare å spare til lakk $$ :(

 

Ellers blir det nye stoler av regulerbar ettermarkedstype, baksetene er i bra nok stand. Kjøper også nytt taktrekk. Forhåpentligvis er bilen klar til grensetreffet her i Halden i august.

 

Ellers er det meste av motordeler komet inn,

 

455 blokk 0,030+0,003 honing, syrevasket

Veiv, pontiac slipet 0,030

balanserte pontiac råder med arp bolter

mekanik rullekam dur260 løft 0,575 (1,5)

Vipearmer comcams Pro Magnum (1,5) (slutt på kenkking av vipearmer ;) )

Arp pine bolter (ikke noe cossi tendenser på toppene mine lengre ;) )

Et sett med nye støtstenger som forhåpentligvis ikke bøyer seg

Nye ventilfjærer og stempelringer

Hedman Husler Coata headers

Torqer II innsug

Edelbrock 800cfm gasser

 

Tar gjerne i mot tips på valg av svingningsdemper. Er usikker på hvor lang jeg skal gå i pris på den. Kan jo få alt fra 1000 til flere titals tusen kroner. Motoren er grådig langslaget, å belastningen på veiva på ca 6000omdreininger er nok ganske formidabel.

 

Blir vell enda en upopulær sommer her i halden, hehe. Så bør vell ta opp planene om å starte halden sprit'n cruising klubb beer eventuelt halden outsiders :D

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er samme motoren, bare trimet litt mer med headers og vipearmer.. Har ingen bilder enda. Tror jeg kan si 500hk uten å være i noen som helst fare for å skryte på meg hk, dyno2000 sier 610hk, Sverre Kahr racing sier det stemmer +/- 10%.. I Halden bør jeg nok ikke si mer enn 300hk, pga fare for å sryte på meg noe ;)

 

Er mulig motoren blir solgt til vinteren, er flere her i området som er inntresert i den.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 426hemi
er samme motoren, bare trimet litt mer med headers og vipearmer.. Har ingen bilder enda. Tror jeg kan si 500hk uten å være i noen som helst fare for å skryte på meg hk, dyno2000 sier 610hk, Sverre Kahr racing sier det stemmer +/- 10%.. I Halden bør jeg nok ikke si mer enn 300hk, pga fare for å sryte på meg noe ;)

 

Er mulig motoren blir solgt til vinteren, er flere her i området som er inntresert i den.

OOH. 610 HK er mye. Antar at du ville kjørt kvartmila på 11-12 sek isåfall (forutsatt grep osv)?

 

Har du gjort noe med innsugsporter ol?

Hvor store ventiler har du?

Hvilken kompresjon har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, si noe over 500 hester en plass, er mye og veldig annerledes enn andre mindre motor (både V8ere og andre). Har kreftene helt fra 500 omdreininger til 6000, kamen klarer fint 7000omdreininger, men da tro jeg deler begynner å fly, hehe.

 

1/4mils tid tror jeg ikke blir noe særlig bedre enn 12sec. Har en lang utveksling på 3.08, å lever stortsett på de ca 1000nm med dreimoment. Men har fått prøvd motren mot en del biler på gata. Noe av det mest morsomme er å total knuse Cosworter, fikk et lite hatt forhold til dem etter å bli griskjørt fra av en cossi med min orginale 400cid, hehe (Smilte godt da jeg var på vei til rudskogen dagen etter, å så bilen brent opp på en Falken bil :D )

 

Har hatt mye forskjellige motorer i Transamen, alt fra 335hks orginal 400cid, til værsting på litt over 800hk (455). Motoren jeg holder på med nå prøver jeg å bygge til det maksimale jeg kan, og fremdeles kunne kjøre 15000km i året. Neste prosjekt blir nok 501cid mot de 468cid jeg har nå.

 

Komprsjonsforholdet er statisk på 11,5:1, men pga mye durasjon er jeg nede på litt under 11 når jeg kjører (kan kjøre på blyfri 98)

 

Toppene er maks portet (Orginale), måtte fylle på med radiatortett for å tette innsugsiden pga vannlekasje inn. (virket helt fint det)

Ventilene er de største som ble levert på Pontiac (Ram Air V hadde større). Men er fremdeles forholdvis små. 2.11, 1,77 (går å presse inn 2,19). De småe ventilene kommer av at de store Pontiac motorene brukere samme blokk som de små, dvs at det ikke blir fysisk plass innenfor forbrenningsromet til større. Borret er bare 4.1522, mens slaget er 4.21, gri den litt morsomme effekten at motoren fort hørs ut som om den er på borti 10liter, kan for forbindes med råtrimma lastebil :rolleyes:

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka du tror Bjørn ? greier vi å kjøre ut 2005 uten å bytte toppakninger ? sombrero

 

 

 

 

not,hehe

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår