Gå til innhold

Bilder av mitt "fagre" motor bytte :D

Ranger emnet


AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Tråden er ganske bildetung... doh

 

Tenkte jeg kunne legge ut litt bilder av da jeg skiftet motoren i vogna mi :)

Siden folk her er litt sann glade i bilder ;)

 

Dette foregikk på Hareid Motorklubb, med god temperatur :D

 

Her skal vi til og begynde, alt er laget til nesten ;)

1.JPG

 

Her er motoren på vei ut..

2.JPG

 

Her er motoren ute, og en stolt "fisker som har fått sin største fisk" ;)

3.JPG

 

Her er motorrommet uten "maskina"

4.JPG

 

Noen som trenger deler av en B23A ? Bare og PM meg.. Ting selges BILLIG :)

5.JPG

 

Dette er da motoren som skal inn, en B230K

6.JPG

 

Planen var å bruke clutch å trykkplate fra gamle motoren.. Men den gang ei..

7.JPG

 

Som dere ser, er game clutchen fucka og vi måtte skaffe en ny..

8.JPG

 

Trykkplata var også fucka, fult i riper (er kansje ikke så lett å se)

9.JPG

 

Ny clutch og trykkplate (Måtte ut på bygda og skaffe alt nytt;)

10.JPG

 

Ny motoren med gear kassa montert på..

11.JPG

 

Nye motor feste, skifta alle sammen.. gearkasse festet også.

12.JPG

 

Var vist nokk på tide å bytte alle sammen likavel :rolleyes:

13.JPG

 

Vi pusser og pusser m'm Smil torgeir :D

14.JPG

 

Da er den klar til å heise nedi !

15.JPG

 

Her har den komt på plass, mangler å skru på traversen og litt små muttere.

17.JPG

 

Her er den ferdig.. :D

Bilde(46).jpg '

 

Den går som ei kule, men fusker pittelitt ved gasspådrag.......

 

Noen som har noen formeining om hva det skyldes ?? :/

Pluggene var svarte, men skal bytte dem, og fordeler lokket var litt dårlig også. Får se om det hjelper..

 

Men tar fortsatt imot tips :)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med bra utført jobb! Et par kommentarer:

- Jeg ser at du har brukt Scan-Tech gummi. Et velment tips er at du bør holde et øye med dem. Scan-Tech har ikke rykte for å vare særlig lenge, ikke bærearmsforingene deres i alle fall. (Det ser ut at du har gode forhold å jobbe under, så det skulle være enkelt å bytte til nye og bedre når det behøves.)

- Mulig at jeg tar feil, men for meg ser det ut som at regreim og strammer ser gammelt ut. Hvis du ikke kjenner kvaliteten på delene og tidspunktet for forrige skifte bør du bytte begge deler straks. B230K er den av rødblokkene som ikke greier et reimhavari.

- Det er jo for seint nå, men jeg ville anbefalt å skifte Hallgiveren da dere likevel hadde girkassen av. Vanskeligere å bytte denne vitale delen med motor på plass, og den koster ikke mye.

- Fusking ved gasspådrag kan selvsagt skyldes mye rart, men på denne motoren ville jeg begynt med å gjøre forgasseren (dysene) rein og sjekke flottørnivået. Ellers kan du jo sjekke for lekkasje rundt alle vakumslangene (startgass + slokkeapparat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veit det:) Men vi skulle skifte clutch huset også..

Så da tok vi like greit ut hele driten :)

 

Daså...! Har også trua på falskluft ja...! Min hadde det for ei stund sia å da fuska den ved gasspådrag... Å så var den tungstarta når den var varm..!

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K-motoren er masse meir økonomisk...ganske spreke motorar faktisk...merker bra forsjell fra en Slapp A.motor ivertfall

So vis nåken har en slappe A.motor som bruker for masse bensin so har no eg en k-motor liggande tilsalgs..komplett med alt.88mod.221 000km (Litt OT da men:P)

1997 Volvo 960 T6R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K-motoren har (syns jeg) et delvis ufortjent dårlig rykte. Grunnene til det er en komplisert forgasser som til og med merkeverkstedet kjenner dårlig, og et tilhørende komplisert tenningssystem. Legg til at dette er den av rødblokkene som ikke overlever et registerreimbrudd.

 

Men når alt fungerer som det forutsetningsvis skal, er den minst på høyde med enhver annen (forgasser-)motor i samme familie (B21/B23/B230). Den er nokså økonomisk som allerede nevnt, og den har et meget godt bunndrag pga. den høye kompresjonen og T-kammen den var utstyrt med originalt. En annen her på forumet har grundig bevist at K-motoren også har trimmingspotensiale.

 

Til bykjøring med mye start fra stillestående, hvor halvannet tonn skal dras i gang av en (la oss innrømme det) svak originalmotor, er T-kammen helt OK. Men den dauer nokså brått over omlag 4000 omdreininger, da. Så til landeveien er det andre kammer som passer bedre. Og nå kommer jeg endelig til spørsmålet mitt: Har du vurdert å flytte over kammen fra A-motoren du tok ut? (Er det ikke en A-kam som sitter i den?) Da vil du få en motor som orker vesentlig mer på høyere turtall, men må akseptere en litt treigere bil når lyset skifter til grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K-motoren har (syns jeg) et delvis ufortjent dårlig rykte. Grunnene til det er en komplisert forgasser som til og med merkeverkstedet kjenner dårlig, og et tilhørende komplisert tenningssystem. Legg til at dette er den av rødblokkene som ikke overlever et registerreimbrudd.

 

Men når alt fungerer som det forutsetningsvis skal, er den minst på høyde med enhver annen (forgasser-)motor i samme familie (B21/B23/B230). Den er nokså økonomisk som allerede nevnt, og den har et meget godt bunndrag pga. den høye kompresjonen og T-kammen den var utstyrt med originalt. En annen her på forumet har grundig bevist at K-motoren også har trimmingspotensiale.

 

Til bykjøring med mye start fra stillestående, hvor halvannet tonn skal dras i gang av en (la oss innrømme det) svak originalmotor, er T-kammen helt OK. Men den dauer nokså brått over omlag 4000 omdreininger, da. Så til landeveien er det andre kammer som passer bedre. Og nå kommer jeg endelig til spørsmålet mitt: Har du vurdert å flytte over kammen fra A-motoren du tok ut? (Er det ikke en A-kam som sitter i den?) Da vil du få en motor som orker vesentlig mer på høyere turtall, men må akseptere en litt treigere bil når lyset skifter til grønt.

 

Dårligere bunndrag mener du ?

Synst motoren går utrolig bra orginal jeg :) Får på en måte et turtalls kick:D

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være den første personen jeg hører om som faktisk vil ha cisac-gassern. Det er en problemgasser uten like! Få tak i en Weber som passer, eller hiv over innsug og gasser fra B23'n før du får altfor mye problemer! Du ender opp der uansett når cisac'en viser sin gode side og du sjekker delepriser til den. Bare et tips...

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være den første personen jeg hører om som faktisk vil ha cisac-gassern. Det er en problemgasser uten like! Få tak i en Weber som passer, eller hiv over innsug og gasser fra B23'n før du får altfor mye problemer! Du ender opp der uansett når cisac'en viser sin gode side og du sjekker delepriser til den. Bare et tips...

 

 

Har ikke sakt at jeg "liiiker" denne forgasseren, men jeg synst motoren gikk utrolig mye bedre en den gamle, og hittil har jeg ikke kom over noen feil :)

 

Men hva skjer om jeg bruker den gamle gasseren da ? Vil den ikke bruke enda mere bensin ? Og hva med slangene som egentlig skal inn på den gamle gasseren ?'

 

Skal uansett ha meg en annen motor da, dette er bare en midlertidig en.. Enten blir det en turbo, eller en B23E eller noe slikt.. og grenrør å eff anlegg.. Spørs alt etter penge inntaket :)

 

EDIT:

Men har vurdert å sette over A-kammen da, slik som nemt over her, men da skulle jeg absolut hatt et grenrør :/ og eff anlegg også.. for å få tilbake litt av det bunndraget som forsvinner.. :(

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sakt at jeg "liiiker" denne forgasseren, men jeg synst motoren gikk utrolig mye bedre en den gamle, og hittil har jeg ikke kom over noen feil :)

 

Men hva skjer om jeg bruker den gamle gasseren da ? Vil den ikke bruke enda mere bensin ? Og hva med slangene som egentlig skal inn på den gamle gasseren ?'

 

Skal uansett ha meg en annen motor da, dette er bare en midlertidig en.. Enten blir det en turbo, eller en B23E eller noe slikt.. og grenrør å eff anlegg.. Spørs alt etter penge inntaket :)

 

Det er mulig at bensinforbruket går opp en desiliter eller no, men det avhenger jo av tilstanden på begge gasserne da. Vakuumslangene på cisac'n er ikke noe problem ved bytte. Du fjerner bare vakuumforsterkeren og alle vakuumslangene som følger med den. EGR-dritten fjerner du og plugger hullet i eksosen (får kjøpt passende plugg der de selger rørutstyr o.l.). Vakuumslangene til den røde ventilen som sitter under innsuget (på toppen) fjerner du da bare. Den eneste vakuumslangene du trenger, mener jeg å huske, er en fra innsuget til puls-air ventilen. Har en fornemmelse av at det skal være en vakuumslange til, men husker ikke helt. Jeg kan ta bilde av 245'n min, hvis du vil se va som skal hvor. Bygde om den fra cisac-gasser (230K) til pierburg-gasser (230A/23A) i vinter.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår