Gå til innhold

Hvor viktig er kabelsett for lyden?

Ranger emnet


tdha

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bare tverrsnittet er godt nok. Er så korte ledninger i bil at det skal mye til for at kvaliteten på ledningene har noe å si. Vanlig ren kobber er fint nok, bare som sagt ha stort nok tverrsnitt(Tykkelse) på kabelen så den klarer å levere nok strøm.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du bør tenke på når det gjelder kabler i bilen er nok å ha litt grove kabler til høyttalerne, godt skjermede signalkabler og grove nok kabler til strømmen, med riktig dimensjonerte sikringer. Det er nok ikke kritisk vilket merke du handler når det gjelder kabler i bilen.

 

En bilkupè er ikke lett å få god lyd i, det er veldig mange faktorer som spiller inn og mange problemer som må løses og mange kompromisser som må inngås. Det er også mange feller å gå i. Eksempler på ting som gjør lyd i bil til en utfordring er jo dette med støy påvirkning, plassering av høyttalere, stereoperspektivet, resonanser og fasefeil..

 

Så alt i alt tror jeg nok ikke at kablene er det mest kritiske punktet i en bilstereoinnstallasjon. Er nok endel andre ting som er viktigere å få rett på plass først..

Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow... kabler er viktige - superviktig !!

 

La meg ta et eksempel som vi har opplevd et par ganger :

 

Du kjøper deg et billig "ukjent" kabelsett. Går hjem og monterer det helt riktig og anlegget funker som det skal.:D

 

I dette tilfellet har du vært heldig og ikke fått støy pga den dårlige skjermingen av phonokabelen. :)

 

Etter et halvt års tid så synes du at stereoen spiller dårligere, mindre trøkk i bassen og en svak antydning til støy. Men, du kikker raskt over koblingene og ser at alt sitter som det skal. Det eneste du legger merke til er at strømkabelen har blitt en del mørkere i fargen. Den dårligere lyden tar du som en vanesak - at du rett og slett har spilt så høyt at du hører dårligere .. :)

 

Etter 8 måneder så blir det ...... stille .....

Strømkabelen er veldig mørk i fargen.

 

Det som skjer et at billige kabler har dårligere kvalitet i kopperet. På kabelen står det kjempebra tekniske data, men det skal du ikke la deg lure av. Tempraturforandringer og fuktighet gjør at en kabel i bil oksyderer raskere enn normalt. Når kabelen oksyderer vil den få en høyere motstand. Når dette skjer med jordingskabelen vil spilleren kompensere med å trekke jording fra der den kan - gjennom phonokabelen. Ooops da gikk linjeutgangene til helv....

 

Kabler kan virke dyre, men det er faktisk en god investering hvis du ser litt langsiktig på det. Du trenger ikke det dyreste, bare unngå det billigste. :)

---------------------------------------------------

Jan Erik

http://www.team-brs.com

http://www.bilradiospesialisten.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rare svar gitt.

 

De aller fleste kabler i dag lages av OFC kobber. Det er svært lite penger å spare på å bruke kobber med mindre renhetsgrad. OFC kobber varierer noe i renhetsgrad, men aldri så mye at du vil merke dette på oksyderingsprosessen. Om kablen er 99,99% eller 99,9999% har intet å si. hverken på oksydering, eller lyd.

 

Når vi i tillegg vet at de aller fleste kabler produserers under de samme rettningslinjer og i mange tilfeller på samme fabrikk, betyr det at det ofte kun er navn og pris som skiller de ulike merkene.

 

Eneste sammenhengen hvor kabeltykkelse har noen som helst betydning, er på strøm. Tykkere høyttalerkabler betyr IKKE bedre lyd. Teoretisk har tykke kabler heller en ulempe rent lydmessig.

Jeg er av dem som har testet mye kabler opp i gjennom, og forskjellene er minimale, selv på et svært oppegående hjemmeanlegg. Om man skal si noe om hva som har betydning, vil jeg si materiale. Det er viktigere en dimensjon.

 

En ting som er viktig å tenke på når det gjelder kabler, er at de aller fleste kablene produseres i Kina på enorme fabrikker. Der har dem ikke mulighet eller tid til å gjøre skikkelig gode koblinger i form av lodding. Kaldlodding er derfor et gjennomgående problem. Kaldlodding er når emnene som skal loddes sammen ikke er tilstrekkelig varme til å smelte loddetinnet. Loddetinnet blir derfor smeltet på kalde emner. Dette er en langt fra ideell forbinnelse. Om den er lydmessig hørbar, er derimot en annen sak. Ofte er grunnen til kaldlodding relatert til RCA plugger av medioker kvalitet. Varmes disse opp for kraftig, uten å være koblet til et kjølende element, vil pluggen gå i stykker.

 

Noe av det siste jeg ville prioritert i bilstereo sammenheng er dyre signal og høyttalerkabler. Bilen introduserer så enormt mye feil i gjengivelsen, at dyre kabler er til ingen nytte. Jeg ville derimot sørget for noen skikkelig skjermede kabler, det er viktig. Det finnes enormt mye overprisede kabler og tilbehør på markedet så brukt litt tid på å orientere deg, det kan faktisk spare deg for flere hundrelapper.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til noen få, men gode tips for optimal kvalitet:

 

Høyttalerkabler: Bruk sølvkabel! Dette er dyrt men problemer vil aldri oppstå.

 

Signalkabler: Bruk sølvkabel med trippel sjerming og legg denne langt unna strømførende kabler.

 

Strøm: Bruk kabel der hver enkelt lille leder er tinnbelagt! da slipper en at kobberet oksiderer. Kjøp også det tykkeste kabelen du kan finne. Dette er greit om du senere vil oppgradere anlegget ditt.

 

Vil tro at noen vil påstå at dette er bortkastede penger ved å følge mine råd, men les de ovennevnte postene en gang til så skjønne du det nok.

 

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til noen få, men gode tips for optimal kvalitet:

 

Høyttalerkabler: Bruk sølvkabel! Dette er dyrt men problemer vil aldri oppstå.

 

Signalkabler: Bruk sølvkabel med trippel sjerming og legg denne langt unna strømførende kabler.

 

Hvor får man tak i trippelt skjermede signalkabler av grei kvalitet da?

 

og sølvkabel i en bil? den vanlige mannen i gata trenger ikke sølvkabel.. da kan man bruke pengene på noe bedre ;)

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til noen få, men gode tips for optimal kvalitet:

 

Høyttalerkabler: Bruk sølvkabel! Dette er dyrt men problemer vil aldri oppstå.

 

Signalkabler: Bruk sølvkabel med trippel sjerming og legg denne langt unna strømførende kabler.

 

Strøm: Bruk kabel der hver enkelt lille leder er tinnbelagt! da slipper en at kobberet oksiderer. Kjøp også det tykkeste kabelen du kan finne. Dette er greit om du senere vil oppgradere anlegget ditt.

 

Vil tro at noen vil påstå at dette er bortkastede penger ved å følge mine råd, men les de ovennevnte postene en gang til så skjønne du det nok.

 

 

Mvh

Pål

 

Jeg ville så og si aldri brukt penger på en sølvkabel, selv til ganske heftige oppsett. Biloppsettet blir så og si aldri godt nok til å rettferdigjøre en slik kabel. Skulle jeg tatt'n helt ut så ja, men helt unødvendig. Er ikke noe som tilsier at du ikke kan få problemer med sølv. Sølv er like utsatt for oksydering som kobber. En annen tin er at det hjelper ikke med alverdens sølvkable om sølvet er av en dårlig kvalitet, noe det stort sett er i forholdsvis rimelige bilstereokabler. Heller en skikkelig kobberkabel en en råtten sølvkabel. Eneste sølvkabelen jeg med hånden på hjertet kan anbefale er Infinite Resolution, den benytter kun topphylle råvarer, men koster også deretter (selv om den er skummelt billig i forhold til at annet juks man finner på markedet).

 

Hvor stor grad av skjerming du trenger avhenger fullt og helt av hvor nøye du er når du installerer. Trippelskjerming tillater dog større grad av slurv, men gjør man en god jobb, vil man komme langt med en tvinnet/flettet kabel, eller en dobbeltskjermet. Det beste er selvsagt aktiv skjerm.

 

Ellers er jeg helt enig i å benytte den største dimensjonen man kan på strømkabel. Da vil man kanskje slippe å opgradere kabelen senere.

 

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det disse du sikter til? : EVUS CA 12. Høyttalerkabel 2x3 mm²

isåfall var ikke prisen avskrekkende.. :)

 

Og disse er 4x skjermet? : EVUS RC 500. Signalkabel 5 m

 

Selv har jeg brukt nordost kabler, både hjemme og i bilen med gode resultater, flatline kablene er meget lette å legge opp hjemme, men litt mer vanskeligheter i bil :rolleyes:

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forståelig at noen alltid vil komme med bedre forslag til kabler uansett hvem som kommer med forslaget i første omgang.

Når det gjelder kabler så er det ikke alle som bryr seg om kvaliteten. Lyden er forskjellig fra kabel til kabel, men det er vel det trente øret som kan fortelle deg en eventuell forskjell.

Når det gjelder sølv så er det sikkert store forskjeller ute og går, men å si at en foretrekker en skikkelig kobberkabel fremfor en "råtten" sølvkabel, er vel å ta den litt for lang, Glenn!

Jeg tror du her snakker litt over evne... :rolleyes:

 

CA-kablene til EVUS er ikke sølv, men hver enkelt leder på 0,1mm2 er individuellt belagt med tinn. Dette vil forbedre kabelens evne til å transportere/lede strømmen samt forhindre at strømmen hopper fra leder til leder på veien til høyttaleren.

 

RS-serien til EVUS er ikke quadruppel-skjermet men består av trippelskjermet kabler med en flettet sølvsjerm utenpå.

 

Skal en ha det optimalt så er det beste alternativet å kjøre signalet balansert mellom alle komponentene. Det finnes måter å kjøre signalet balansert uten at det er aktivt hvis en ikke vil bruke penger på slikt utstyr.

 

Kjenner jeg Glenn rett så kommer det vel en kommentar på dette også... :titties:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forståelig at noen alltid vil komme med bedre forslag til kabler uansett hvem som kommer med forslaget i første omgang.

Når det gjelder kabler så er det ikke alle som bryr seg om kvaliteten. Lyden er forskjellig fra kabel til kabel, men det er vel det trente øret som kan fortelle deg en eventuell forskjell.

Når det gjelder sølv så er det sikkert store forskjeller ute og går, men å si at en foretrekker en skikkelig kobberkabel fremfor en "råtten" sølvkabel, er vel å ta den litt for lang, Glenn!

Jeg tror du her snakker litt over evne... :rolleyes:

 

CA-kablene til EVUS er ikke sølv, men hver enkelt leder på 0,1mm2 er individuellt belagt med tinn. Dette vil forbedre kabelens evne til å transportere/lede strømmen samt forhindre at strømmen hopper fra leder til leder på veien til høyttaleren.

 

RS-serien til EVUS er ikke quadruppel-skjermet men består av trippelskjermet kabler med en flettet sølvsjerm utenpå.

 

Skal en ha det optimalt så er det beste alternativet å kjøre signalet balansert mellom alle komponentene. Det finnes måter å kjøre signalet balansert uten at det er aktivt hvis en ikke vil bruke penger på slikt utstyr.

 

Kjenner jeg Glenn rett så kommer det vel en kommentar på dette også... :titties:

 

He he, må jo kommentere, aldri noe vondt ment.

 

Kanskje du og bør fortelle leserne av tråden at disse kablene du nevner ikke er sølvkabler, men kobberkabel belagt med sølv. Noe som er en helt anne type kabel;)

 

Jeg foretrekker helt klart en skikkelig kobberkabel fremfor en dårlig sølv, vær så snill å ikke fortelle meg hva jeg skal like, og i tillegg komme med noe så tullete at jeg snakker over evne.:( (om du trodde det var din kabel jeg kalte råtten, så missforstod du. Det var en generell uttalelse)

 

Jeg har forsøk et uttal av kabler i mitt liv, og forskjellene er minimale. Noe som også er dokumentert i uavhengige forsøk. Noe ulikhet mener jeg dog at det er, og har gjort opp mine preferanser etter det.

 

Balansert er oppskrytt, eneste fordelen, vel og merke om vi snakker fullbalansert, er undertrykkelse av støy. Det som mange oppfatter som bedre lyd, er i realiteten en nivåhevning som følger av høyere signalstyrke.

 

Når det gjelder bruken av tinn så øker ikke den evnen til å transportere signaler, heller trvert i mot, Tinn har dåligere envne enn kobber, men den har en meget stor fordel når det kommer til oksydering og kabelens varighet.

 

Husk at signaler/strøm går hovedsaklig i kabelens ytterkant tinn -og sølvbelegging kan derfor by på svært store ulemper om dette ikke er gjort riktig. Igjen en generell uttalelse, overhodet ikke rettet mot noen av dine produkter Pål.

 

Men nå setter jeg strek for min del. Ha en riktig god helg.:)

 

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rare svar gitt.

 

De aller fleste kabler i dag lages av OFC kobber. Det er svært lite penger å spare på å bruke kobber med mindre renhetsgrad. OFC kobber varierer noe i renhetsgrad, men aldri så mye at du vil merke dette på oksyderingsprosessen. Om kablen er 99,99% eller 99,9999% har intet å si. hverken på oksydering, eller lyd.

 

Når vi i tillegg vet at de aller fleste kabler produserers under de samme rettningslinjer og i mange tilfeller på samme fabrikk, betyr det at det ofte kun er navn og pris som skiller de ulike merkene.

 

Noe av det siste jeg ville prioritert i bilstereo sammenheng er dyre signal og høyttalerkabler. Bilen introduserer så enormt mye feil i gjengivelsen, at dyre kabler er til ingen nytte. Jeg ville derimot sørget for noen skikkelig skjermede kabler, det er viktig. Det finnes enormt mye overprisede kabler og tilbehør på markedet så brukt litt tid på å orientere deg, det kan faktisk spare deg for flere hundrelapper.

 

mvh

 

Glenn

 

Betyr alt dette at kjøp av Stingers kabler er bortkastet penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår